Startar segt när motorn är varm...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Mika
Posts: 48
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:46 pm

Startar segt när motorn är varm...

Post by Mika »

Hej hej,

Jag har ett problem med min 3.0 som ni kanske har koll på vad jag ska åtgärda.
När bilen är ordentligt varmkörd och ska startas igen så beter den sig som om att batteriet är slut, startmotorn börjar alltså inte gå runt. Efter två tre eller fyra försök så drar den runt och bilen startar utan problem än så länge. Men det blir alltid en liten orosmoment efter en "tankning" om den ska starta igen.
Kan det vara jordfel till startmotorn eller dags att byta ut den eller vart börjar jag leta.
Lite svårt att mäta spänning vid startmotorn då man inte vet riktigt när detta fel uppkommer då det långt ifrån är alltid...
Förslag eller era erfarenhet tas tacksamt emot!
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Startar segt när motorn är varm...

Post by henca »

Ja, det kan vara jordfel. Ja, det kan hjälpa att byta startmotor. På min 911 från 1977 bytte jag till en "hi-torque" startmotor. Då försvann problemen. Därmed inte säkert sagt att problemen berodde på startmotorn.

m v h Henrik
Mika
Posts: 48
Joined: Thu Jan 11, 2018 12:46 pm

Re: Startar segt när motorn är varm...

Post by Mika »

Tack Henrik, vart köpte du den startmotorn?
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Startar segt när motorn är varm...

Post by felix83 »

Börja med att kolla anslutningarna för jordflätan som går till startmotorn.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Startar segt när motorn är varm...

Post by MagnusW »

Har också en "Hi torque starter" sedan många år. Köpte på eBay tror jag. Bland de bästa uppgraderingarna jag gjort. Men kolla oxid på anslutningarna till startmotorn först och kanske byta jordflätan mellan växellåda och kaross.
Tänk på att lossa batterikabeln innan du pillar på anslutningarna till startmotorn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Startar segt när motorn är varm...

Post by henca »

Jag beställde min på Pelican Parts:

https://www.pelicanparts.com/catalog/Su ... .htm#item1 , den med artikelnr PEL-GE-STHT

2009 när jag beställde min kostade den $249.50, sen åkte man på frakt, tull, moms och speditionsavgift också. Jag försökte, men misslyckades med att byta den själv, mina hylsor var för grova, det var för trångt att komma åt med dem. Därför slutade det med att jag lämnade ifrån mig det arbetet.

m v h Henrik
Post Reply