Page 1 of 1

Porsche 911sc 3,0

Posted: Sun Aug 09, 2020 7:01 pm
by IvanVa
Hej alla !

Har en 911 3liter som jag fått lite bekymmer med , det kommer vitaktig rök ur oljebehållaren och ett visst tryck inte så högt men dock ändå, har en film men det verkar inte gå att ladda upp.
Motorn har väl gått en 200mil efter totalrenovering med nya cylindrar kolvar mm.
Kan det vara för mycket olja i motorn för det självklara är väl att man misstänker att kompression gör det/ hur som haver jobbigt läge och skulle uppskatta om någon sitter med lite info som kan vara matnyttig :)
Mvh
Ivan

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Sun Aug 09, 2020 7:39 pm
by henca
Det går att länka till youtube från forumet, då kan du nog få fler kommentarer.

På facebook har du fått lite kommentarer om kompressionsprov och att motorn bör köras in ordentligt efter att du bytte cylindrar.

Du vet väl om att oljenivån skall kontrolleras med oljestickan när bilen står plant och med motor som är så varm att termostaten till kylslingan har öppnats?

m v h Henrik

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Sun Aug 09, 2020 7:50 pm
by IvanVa
Hej Henrik, motorn gjordes förra året så inkörningen är liksom gjord , provade idag och tömde motorn på typ 2liter startade den och ingen rök men kom tbx efter ca 10 minuters tomgångskörning , det som är lite konstigt att det klånkar till i oljetanken både med motor igång samt ca 1 sekund efter man stänger av den men inget ljud när locket till behållarn är av,, får inte riktigt ihop det tror det sitter ett eftermarknads oljekylare med elfläkt i hö hjulhus fram eller så den original//

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Sun Aug 09, 2020 8:14 pm
by felix83
Kommer det rökpuffar (typ 1-2 per sekund) eller ryker det konstant?

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Sun Aug 09, 2020 8:23 pm
by IvanVa
Hej Felix , när jag tittar så är det nog så att det kommer rökpuffar har inte tänkt på det innan ,,,

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Sun Aug 09, 2020 8:58 pm
by henca
IvanVa wrote: Sun Aug 09, 2020 7:50 pmprovade idag och tömde motorn på typ 2liter startade den och ingen rök men kom tbx efter ca 10 minuters tomgångskörning
På grund av värmen expanderar oljan med ett par liter i en varm motor jämfört med en kall motor. Det är därför man skall mäta onljenivå på stickan med varm motor och motorn skall då också vara så varm att även oljan fram i oljekylslingan har värmts upp.

m v h Henrik

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Mon Aug 10, 2020 8:42 am
by MagnusW
Kompressionsprov är bra början för att hitta katastrofala fel, men de ger i princip ingen vettig information.
Vad har du för cylindrar, nya Mahle? Inkörning är viktigt, 20 minuter initial inkörning på hög tomgång, oljebyte, sen hård inkörning direkt så att du sätter ringarna, det är dom som ska köras in.
Det ryker alltid lite ur oljelocket, speciellt om oljan inte värmt bort fukten som bildats efter förra gången den kördes.

Ett leakdown test ger bättre information om hur cylindrarna fungerar.

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Mon Aug 10, 2020 9:41 am
by peterc
Till att börja med skulle jag tillse att jag VET hur mycket olja det är i systemet. Har man rena kärl och är försiktig kan man dränera allt ur tank och motor. Häll tillbaka 8-9 liter och varmkör. Mät sen på stickan när bilen står plant med motorn igång och fyll på tills det blir rätt.

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Mon Aug 10, 2020 10:01 am
by MagnusW
Har man haft motorn ur för renovering så brukar bilen bli ganska "torr" även i oljeledningarna fram till oljekylaren. Då brukar det gå i upp till 12 liter. Vid ett oljebyte brukar det bli 8-9 liter.
Vid en renovering kan man gjort något misstag som gör att oljan inte kommer tillbaka till tanken som den ska så man fyller upp motorn.
Tex packningarna vid oljepumpen, eller att man monterat sumpplåten fel (blockerar pickupen), eller glömt en trasa någonstans...

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Mon Aug 10, 2020 1:28 pm
by peterc
Bra synpunkter. Det där med pickupen har jag för mig bara ger sig till känna vid större sidokrafter. (Kan minnas fel). Skapade mycket bekymmer för en bekant för många år sen.

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Tue Aug 11, 2020 6:50 am
by IvanVa
Tog ner sumpen hittade bitar av en oljering , gjorde ett leakdown test men det gav inget samma på alla burkar.
Vet ej om något hände vid montering av dem nya cylindrarna och kolvarna att den har gått dessa mil med detta problem men att det visat sig nu. Om inte så kan inte begripa hur den tagit sig dit utan att ta med sig kolv och cylinder.. Så jäkla tråkigt mitt i sommaren :(

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Tue Aug 11, 2020 9:12 am
by MagnusW
Vad fick du för leakdown siffror?

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Tue Aug 11, 2020 7:03 pm
by IvanVa
Den gav i storts sätt samma på alla burkar grönt hela vägen , lika mycket eller lite pys hördes alla stift i stort sätt lika dana men möjligtvis att burk nummer fyra var lite svartare men stiften har inte gått långt så det ger inget speciellt att ta på .
Tror att det kan vara som så att det hänt något vid montering och att den har gått utan efter isärtagandet. Det har varit bra klipp och var innan jag såg detta med röken i behållaren ,,

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Tue Aug 11, 2020 7:33 pm
by MagnusW
Tja, det spelar väl mindre roll nu.
Bara riva ner och göra om i alla fall. Hoppas på det bästa med cylindrar och kolvar... Brustna kolvringar brukar ha ställt till med oreda när de hamnar i sumpen.

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Thu Aug 13, 2020 3:13 pm
by Homegrown
Vitrök och eventuell gulvit sörja på oljelocket indikerar att det kan vara kondensvatten i oljan. Det bildas om du endast åker korta bitar med bilen. Självläker om du kör långkörningar (motor och olja genomvarm länge) då fukten förångas ur oljan.

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Thu Aug 13, 2020 4:19 pm
by peterc
Homegrown wrote: Thu Aug 13, 2020 3:13 pm Vitrök och eventuell gulvit sörja på oljelocket indikerar att det kan vara kondensvatten i oljan. Det bildas om du endast åker korta bitar med bilen. Självläker om du kör långkörningar (motor och olja genomvarm länge) då fukten förångas ur oljan.
Kondensvatten skapar väl inte metallbitar? 😳

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Thu Aug 13, 2020 6:42 pm
by Homegrown
Nej PeterC du har helt rätt vatten orsakar vitrök inte metallbitar (missade den infon) olja brukar orsaka gråblårök bränsle överskott svartrök. Maskin med trasiga ringar brukar blåröka.
Är oljeringsbitarna delar från innan cylinderbyte eller efter (fick den som bytte cylindersats med sig alla kolvringsdelar
Skruva ur stiften och titta på hur dom ser ut. Ser alla fina ut så är det troligen gammalt skräp i vevhuset. Är ett av dom markant avvikande så har du troligen problem med det cylinder/kolv paret.
Som Magnus skrev så borde ett cylinder kolv par vara slut om det hänt med de nya cylindrarna.oljeringen kan inte komma till sumpen om inte kolven eller cylinder är väldigt skadad

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Thu Aug 13, 2020 7:04 pm
by peterc
Om det nu är så att någon glömt saker därinne så kan det ju finnas mer? Jag skulle nog ta isär och kolla.
Det där med oljenivån; vet vi att det är rätt mängd olja i motorn?

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Thu Aug 20, 2020 6:01 pm
by Johannes
Om man till äventyrs skulle titta på vevhusventilationen och kolla så att det är kopplat som det ska och vid behov koppla bort från tanken och endast ha en öppen slang; hur ser det då ut vid påfyllningslocket när motorn går?

Re: Porsche 911sc 3,0

Posted: Sun Aug 23, 2020 4:17 pm
by Johannes
Kom Du någon vart med problematiken?

En frisk motor skal inte ryka eller blåsa ur oljelhålet. Du har alltid ett blow by till vevhuset men det ska återcirkuleras till insuget. Om du inte får in det i insuget så kan det vara skäl att kontrollera slangen. Det finns lite olika lösningar på motorerna genom åren. Även typ av växellåda påverkar om jag inte tar fel.

Men jag tror att du har ett flamskydd i närheten av luftfiltret, det får inte tätna. En del har en restriktor i slangen nära tanken. Det är nog 3.2 som har en extra ventil nära påfyllningsröret men jag kan ha blandat ihop det.

Om det ryker rätt ur motorn där slangen ansluter så är det problem på riktigt.

Du har nya kolvar och ringar som jag uppfattat det så är det fabriksnytt. Då bör det vara helt okay. Och då måste jag få fråga; hur gjordes det med styrningar och tätningar vid renoveringen? Har sett nya lösa styrningar som var från nån pirat och det var skrot redan på fabrik.