Porsche 911sc 3,0

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
IvanVa
Posts: 5
Joined: Sat Aug 08, 2020 1:14 pm

Porsche 911sc 3,0

Post by IvanVa »

Hej alla !

Har en 911 3liter som jag fått lite bekymmer med , det kommer vitaktig rök ur oljebehållaren och ett visst tryck inte så högt men dock ändå, har en film men det verkar inte gå att ladda upp.
Motorn har väl gått en 200mil efter totalrenovering med nya cylindrar kolvar mm.
Kan det vara för mycket olja i motorn för det självklara är väl att man misstänker att kompression gör det/ hur som haver jobbigt läge och skulle uppskatta om någon sitter med lite info som kan vara matnyttig :)
Mvh
Ivan
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by henca »

Det går att länka till youtube från forumet, då kan du nog få fler kommentarer.

På facebook har du fått lite kommentarer om kompressionsprov och att motorn bör köras in ordentligt efter att du bytte cylindrar.

Du vet väl om att oljenivån skall kontrolleras med oljestickan när bilen står plant och med motor som är så varm att termostaten till kylslingan har öppnats?

m v h Henrik
IvanVa
Posts: 5
Joined: Sat Aug 08, 2020 1:14 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by IvanVa »

Hej Henrik, motorn gjordes förra året så inkörningen är liksom gjord , provade idag och tömde motorn på typ 2liter startade den och ingen rök men kom tbx efter ca 10 minuters tomgångskörning , det som är lite konstigt att det klånkar till i oljetanken både med motor igång samt ca 1 sekund efter man stänger av den men inget ljud när locket till behållarn är av,, får inte riktigt ihop det tror det sitter ett eftermarknads oljekylare med elfläkt i hö hjulhus fram eller så den original//
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by felix83 »

Kommer det rökpuffar (typ 1-2 per sekund) eller ryker det konstant?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
IvanVa
Posts: 5
Joined: Sat Aug 08, 2020 1:14 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by IvanVa »

Hej Felix , när jag tittar så är det nog så att det kommer rökpuffar har inte tänkt på det innan ,,,
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by henca »

IvanVa wrote: Sun Aug 09, 2020 7:50 pmprovade idag och tömde motorn på typ 2liter startade den och ingen rök men kom tbx efter ca 10 minuters tomgångskörning
På grund av värmen expanderar oljan med ett par liter i en varm motor jämfört med en kall motor. Det är därför man skall mäta onljenivå på stickan med varm motor och motorn skall då också vara så varm att även oljan fram i oljekylslingan har värmts upp.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by MagnusW »

Kompressionsprov är bra början för att hitta katastrofala fel, men de ger i princip ingen vettig information.
Vad har du för cylindrar, nya Mahle? Inkörning är viktigt, 20 minuter initial inkörning på hög tomgång, oljebyte, sen hård inkörning direkt så att du sätter ringarna, det är dom som ska köras in.
Det ryker alltid lite ur oljelocket, speciellt om oljan inte värmt bort fukten som bildats efter förra gången den kördes.

Ett leakdown test ger bättre information om hur cylindrarna fungerar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by peterc »

Till att börja med skulle jag tillse att jag VET hur mycket olja det är i systemet. Har man rena kärl och är försiktig kan man dränera allt ur tank och motor. Häll tillbaka 8-9 liter och varmkör. Mät sen på stickan när bilen står plant med motorn igång och fyll på tills det blir rätt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by MagnusW »

Har man haft motorn ur för renovering så brukar bilen bli ganska "torr" även i oljeledningarna fram till oljekylaren. Då brukar det gå i upp till 12 liter. Vid ett oljebyte brukar det bli 8-9 liter.
Vid en renovering kan man gjort något misstag som gör att oljan inte kommer tillbaka till tanken som den ska så man fyller upp motorn.
Tex packningarna vid oljepumpen, eller att man monterat sumpplåten fel (blockerar pickupen), eller glömt en trasa någonstans...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by peterc »

Bra synpunkter. Det där med pickupen har jag för mig bara ger sig till känna vid större sidokrafter. (Kan minnas fel). Skapade mycket bekymmer för en bekant för många år sen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
IvanVa
Posts: 5
Joined: Sat Aug 08, 2020 1:14 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by IvanVa »

Tog ner sumpen hittade bitar av en oljering , gjorde ett leakdown test men det gav inget samma på alla burkar.
Vet ej om något hände vid montering av dem nya cylindrarna och kolvarna att den har gått dessa mil med detta problem men att det visat sig nu. Om inte så kan inte begripa hur den tagit sig dit utan att ta med sig kolv och cylinder.. Så jäkla tråkigt mitt i sommaren :(
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by MagnusW »

Vad fick du för leakdown siffror?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
IvanVa
Posts: 5
Joined: Sat Aug 08, 2020 1:14 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by IvanVa »

Den gav i storts sätt samma på alla burkar grönt hela vägen , lika mycket eller lite pys hördes alla stift i stort sätt lika dana men möjligtvis att burk nummer fyra var lite svartare men stiften har inte gått långt så det ger inget speciellt att ta på .
Tror att det kan vara som så att det hänt något vid montering och att den har gått utan efter isärtagandet. Det har varit bra klipp och var innan jag såg detta med röken i behållaren ,,
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by MagnusW »

Tja, det spelar väl mindre roll nu.
Bara riva ner och göra om i alla fall. Hoppas på det bästa med cylindrar och kolvar... Brustna kolvringar brukar ha ställt till med oreda när de hamnar i sumpen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by Homegrown »

Vitrök och eventuell gulvit sörja på oljelocket indikerar att det kan vara kondensvatten i oljan. Det bildas om du endast åker korta bitar med bilen. Självläker om du kör långkörningar (motor och olja genomvarm länge) då fukten förångas ur oljan.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by peterc »

Homegrown wrote: Thu Aug 13, 2020 3:13 pm Vitrök och eventuell gulvit sörja på oljelocket indikerar att det kan vara kondensvatten i oljan. Det bildas om du endast åker korta bitar med bilen. Självläker om du kör långkörningar (motor och olja genomvarm länge) då fukten förångas ur oljan.
Kondensvatten skapar väl inte metallbitar? 😳
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by Homegrown »

Nej PeterC du har helt rätt vatten orsakar vitrök inte metallbitar (missade den infon) olja brukar orsaka gråblårök bränsle överskott svartrök. Maskin med trasiga ringar brukar blåröka.
Är oljeringsbitarna delar från innan cylinderbyte eller efter (fick den som bytte cylindersats med sig alla kolvringsdelar
Skruva ur stiften och titta på hur dom ser ut. Ser alla fina ut så är det troligen gammalt skräp i vevhuset. Är ett av dom markant avvikande så har du troligen problem med det cylinder/kolv paret.
Som Magnus skrev så borde ett cylinder kolv par vara slut om det hänt med de nya cylindrarna.oljeringen kan inte komma till sumpen om inte kolven eller cylinder är väldigt skadad
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by peterc »

Om det nu är så att någon glömt saker därinne så kan det ju finnas mer? Jag skulle nog ta isär och kolla.
Det där med oljenivån; vet vi att det är rätt mängd olja i motorn?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by Johannes »

Om man till äventyrs skulle titta på vevhusventilationen och kolla så att det är kopplat som det ska och vid behov koppla bort från tanken och endast ha en öppen slang; hur ser det då ut vid påfyllningslocket när motorn går?
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Porsche 911sc 3,0

Post by Johannes »

Kom Du någon vart med problematiken?

En frisk motor skal inte ryka eller blåsa ur oljelhålet. Du har alltid ett blow by till vevhuset men det ska återcirkuleras till insuget. Om du inte får in det i insuget så kan det vara skäl att kontrollera slangen. Det finns lite olika lösningar på motorerna genom åren. Även typ av växellåda påverkar om jag inte tar fel.

Men jag tror att du har ett flamskydd i närheten av luftfiltret, det får inte tätna. En del har en restriktor i slangen nära tanken. Det är nog 3.2 som har en extra ventil nära påfyllningsröret men jag kan ha blandat ihop det.

Om det ryker rätt ur motorn där slangen ansluter så är det problem på riktigt.

Du har nya kolvar och ringar som jag uppfattat det så är det fabriksnytt. Då bör det vara helt okay. Och då måste jag få fråga; hur gjordes det med styrningar och tätningar vid renoveringen? Har sett nya lösa styrningar som var från nån pirat och det var skrot redan på fabrik.
Post Reply