Temperatur vid normal körning

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Temperatur vid normal körning

Post by Sanoj »

Vad ska tempen ligga på vid normal körning, min ligger mellan 100-120 grader normalt, men inser att det nog inte är som det ska vara?

Fråga två blir då, vad gör man åt det?

Mvh Jonas
Malte
Posts: 10
Joined: Mon May 01, 2017 3:52 pm
Location: Kävlinge

Re: Temperatur vid normal körning

Post by Malte »

Min 911 76:a ligger mellan 80-90 grader vid normal sommartemp. Kan gå över om det är riktigt varmt. Kör jag i kö och står stilla emellanåt går den upp över 100 grader. Kontrollera så tempmätaren är ok skulle vara pri 1.
911Targa-76 Malte N
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Temperatur vid normal körning

Post by Sanoj »

Hmm, hur kontrollerar jag det?

Mvh Jonas
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Temperatur vid normal körning

Post by peterc »

Jag skulle kolla så det inte ligger en massa löv ock annat skit ovanpå cylindrarna eller att något liknande satt igen oljekylaren. Finnes inget fel där så skulle jag riva motorn och kolla vad som är fel. Värme genereras genom friktion (förutom genom förbränningen) Att riva den och ersätta det som behövs kommer att kosta 💰.
Sen finns alltid alternativet att köra tills det tar stopp, det kommer att kosta 💰💰💰
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Temperatur vid normal körning

Post by Sanoj »

Det finns inga löv eller dyligt i motorrummet.
Vad kan det vara som orsakar värmeutvecklingen, några idéer?
Kan det behövas en extra oljekylare, eller är det bara plåster på såret?

Peter C, är vi tillbaka på komplett renovering eller finns det alternativ?
Har inte budget för komplett renovering just nu :cry:

Mvh Jonas
User avatar
Thord
Posts: 124
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Temperatur vid normal körning

Post by Thord »

Kanske går att mäta tempen mät en handhållen ir mätare, så inte tempmätaren visar fel.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Temperatur vid normal körning

Post by peterc »

Jag menade inte i motorrummet utan PÅ cylindrarna under fläktkåpan som alltså sugits in genom fläkten. Löv, kolapapper och en del andra mindre mysiga grejor kan man hitta därinne. Det kan komma vidare till oljekylaren och blockera denna också. Man måste plocka loss lite grejor för att se. Kanske kan en fiberoptisk mojäng vara ett allternativ?
Extra oljekylare är som att ta en albyl om motorn blir för varm. Vad som är felet vet man ju inte förrän man tagit isär den. Det är hur som helst billigare än att köra tills det rasar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Temperatur vid normal körning

Post by Sanoj »

Har hittat lite felkällor tror jag. Själva fläktkåpan är spräckt i överkant och det blåste ut väldigt mycket luft "åt fel håll".
Jag tätade lite provisoriskt det största hålet med silvertejp och temperaturen sjönk med 15 grader direkt, nu låg den på 105 grader vid körning.
Ska se om jag kan täta den lite bättre imorgon och om man ska investera i en ny kåpa.
Är den svår att byta?
.
20200727_222048.jpg
20200727_222048.jpg (1.15 MiB) Viewed 4307 times
Mvh Jonas
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Temperatur vid normal körning

Post by Homegrown »

Det är trångt och bökigt om man har stora händer.
Du måste demontera insugningsrören och K-jetronik lite muttrar som är svåra att nå om man har feta händer .
Tålamod, spegel, magnet att fiska upp brickor/muttrar så fixar du det på några timmar
Precis som PeterC säger så brukar det kunna vara mycket bös, olja och damm under kåpan. Man får tvätta rent så att alla kylflänsar är rena.
Min 75a med K-jet hade samma problem som du har. Det var gammalt oljeläckage blandat med torra löv och damm som satt igen delar av kylflänsarna på flertal cylindrar.
Fräsch fläktkåpa, tätat oljeläckage och tvätt så var tempen ok igen
.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Post Reply