Moment hjulmuttrar

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by henca »

henca wrote: Thu Jun 25, 2020 8:52 pmJag har för mig att jag någon gång läst att Porsche i en gammal verkstadshandbok säger att man för dessa situationer skall använda en specifik hålsåg av ett särskilt märke i en ganska udda dimension
Nu hittade jag källan till denna information: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 5&start=32

Märket på hålsåg skall vara "Sauer-Werkzeug", dimensionen skall vara 17.5 mm och man måste som sagt slipa bort svetsen.
removal_1.JPG
removal_1.JPG (76.91 KiB) Viewed 5654 times
removal_2.JPG
removal_2.JPG (43.42 KiB) Viewed 5654 times
Med detta verktyg kan man rädda fälgen, men pinnbulten måste fortfarande offras.

m v h Henrik
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by felix83 »

Om man hittar en 11/16" hålsåg så skulle kanske det kunna funka (11/16"=17.4625 mm).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Johannes »

Om man skulle dra med ett fälgkors så skulle nog den oinitierade tycka att det sitter löst. Men skillnaden mellan 12 och 13 tex märks väl.

Det går att borra bort skruven / muttern så att man kan få av fälgen. Kräver en del förberedelser.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Johannes »

Det finns även något som brukar kallas för twist sockets. Annars får man ta till borren
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by henca »

Johannes wrote: Fri Jun 26, 2020 12:26 am Det finns även något som brukar kallas för twist sockets. Annars får man ta till borren
Twist sockets hjälpte inte i mitt fall då hela den sexkantiga biten bröts loss och kvar satt bara den sfäriska biten som inte gick att greppa med någon twist socket.

m v h Henrik
User avatar
HenrikL
Posts: 674
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Moment hjulmuttrar

Post by HenrikL »

felix83 wrote: Thu Jun 25, 2020 9:35 pm Om man hittar en 11/16" hålsåg så skulle kanske det kunna funka (11/16"=17.4625 mm).
https://www.amazon.com/Bosch-HB069-Bi-M ... B000WA3I3O
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Moment hjulmuttrar

Post by henca »

felix83 wrote: Thu Jun 25, 2020 9:35 pm Om man hittar en 11/16" hålsåg så skulle kanske det kunna funka (11/16"=17.4625 mm).
Ja, kanske funkar det, men det finns också risk att den är för liten att gå på pinnbulten. Den som nämndes i verkstadshandboken var 17.5 mm, d v s några hundradels millimeter större. För att den skulle funka var man dessutom enligt instruktionerna tvungen att fila lite på den. När den väl "funkar" så är den ändå så tajt att den förstör pinnbultarna.

I sammanhanget är det inga stora pengar att köpa en hålsåg på chans jämfört med att offra sin fälg, men man bör ändå vara medveten om att det är en chansning.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Johannes »

Som Peter skrev, det blev mycket skrivet.

Med smörja och rätt moment så är det inte så mycket att tänka på.

men man kan ju ha i bakhuvudet att skruvarna till hjulen är i högkvalitativt stål. 10.9 eller 11.9 och rent av 12.9. Förr i tiden gick det inte att försinka 12.9 utan de fick vara fosfaterade. (ser ut som en vanlig skiftnyckel från Bahco i ytan). En 12.9 dras betydligt hårdare än 8.8 om den skall dras fullt ut.

När fabrikanten har valt moment så har de säkerligen funderat på det ena och det andra. Det skall fungera att montera en solvarm fälg på Safarirallyt och den skall hänga med på nordpolen...


Gängan och konans yta(friktionen)
Ytan på navet
Ytan på insidan fälgen
Vilken spacer som till äventyrs sitter på bilen -grövre spader ger längre skruv såklart

Är det inte smort så sitter hjulet med ett lägre moment.

Höger och vänster sida, Förr i tiden fanns det ju som bekant höger och vänstergänga. Tror att Chrysler var de som hängde kvar längst. 70 tal nån gång.

Och är det centrumbult så är det ju h/v att hålla koll på.

Detta eftersom det finns ett fenomen som kallas för gängrullning - där gängan vill spinna runt sin egen axel så som det ser ut på våra bilar.

Det finns ju även hjul som sätts fast med 60 rak kona. Och är det för racingbruk så kan det vara 45 grader.

De första aluminiumhjulen hade inga konor utan en låsmutter med cylindrisk styrning i fälgs och en fjädrande låsbricka. Det var nog inte att lita på. Tex Volvos P1800. Fälgnav med påhittat fälgbana.

Bossebildoktorn propagerade ju för att ha kopparpasta mellan fälg och nav men då gick Volvo personvagnar in i debatten och avrådde eftersom det på motorstarka vagnar kunde innebära att skruvarna slogs av.

Nåväl, i ett normalfall om skruv och mutter är av samma material så går alltid skruvens gänga sönder först. Det är en självklarhet.

Med våra muttrar i lättmetall så blir det något annat.

I viss mån är det förvånande att Porsche lanserade alufälgar ca 3 kg lättare än stål och ändå valde att leka med gram på muttrarna! Det borde gå att hitta mutterkåpor i plast att sättalver stålmuttrar som på "en gammal amazon". För de muttrar som finns ute på de rullande bilarna blir ju inte nyare...

I de dyraste och de billigaste fälgarna brukar det sitta en bussning av stål i fälgen, då sitter förbandet ännu bättre. Tex Fuchs barockfälg som först kom på Mercedes S klasse 1972.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Moment hjulmuttrar

Post by peterc »

Ja varför man ska göra muttrar i lättmetall har alltid varit en gåta för mig. Bara ökad strulpotential.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Moment hjulmuttrar

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Fri Jun 26, 2020 8:27 pm.

Höger och vänster sida, Förr i tiden fanns det ju som bekant höger och vänstergänga. Tror att Chrysler var de som hängde kvar längst. 70 tal nån gång.

Och är det centrumbult så är det ju h/v att hålla koll på.

Detta eftersom det finns ett fenomen som kallas för gängrullning - där gängan vill spinna runt sin egen axel så som det ser ut på våra bilar.
Det som får en centrumbult att lossa på vänster sida kallas väl valsvandring? Det påverkar som jag förstår det bara något som snurrar runt din egen axel.
Det kan väl inte påverka en hjulskruv som snurrar runt centrum?
Har förresten kollat på Porsches nya bilar med centrummutter, de är högergängade på båda sidorna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Johannes »

Gängrullning valsvandring är tillämpbart på fastsättning av hjul med flera skruv/mutter.

Cyklelpedalen är väl skolboksexempel.

Centrumbult båda högergängade. Utv går framåt.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Sanoj »

Nu har jag bytt till stålmuttrar, blev hur snyggt som helst 👍
@peterc, det var mig du mötte i fredags hos Sahlström när jag kom tuffande med en brun fiskebåt (pinnbult till grenrör som var av)..
Fantastisk bil du har, 993 RS?
.
Screenshot_20200628-190149_Gallery.jpg
Screenshot_20200628-190149_Gallery.jpg (1.05 MiB) Viewed 5564 times
// Jonas
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Moment hjulmuttrar

Post by Johannes »

Grattis!
Post Reply