Säkringsbox 911:a 1975

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Håller på och städar upp elen efter att tidigare ägare kopplat in det ena efter det andra..
Fråga, är säkringarna/utgångarna i bagageutrymmet samma på en -75:a som för en 911SC -78?
Locket som sitter för säkringsboxen verkar ej överensstämma med säkringarna / utgångarna och jag
misstänker att locket ej hör ihop med säkringsboxen

Nån som har annars en bra bild på hur det skall se ut + hur säkringarna är specifierade?

Hur skall det vara original på halvljus / helljus. Halvljus skall väl vara 2 x 55W och sedan när man
slår över till helljus så skall det väl vara bara 2 x 60W och inte 2 X 55W + 2 x 60W.

Bilen är för övrigt kraftigt förvanskad på -80 talet till "slantnose"..
-72 ex racer
helge632
Posts: 83
Joined: Wed Aug 22, 2018 9:35 pm
Location: Örnsköldsvik

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by helge632 »

på min 74 är det som du skriver:

Halvljus skall väl vara 2 x 55W och sedan när man
slår över till helljus så skall det väl vara bara 2 x 60W
försökte ladda upp bilder på mitt sä'kringslock men dom vart för stora har du en mail eller mobiler kan jag skicka dom.

googlade på part nr på mitt lock och då värkar det vara samma säkringdslåda mellan 74-76
/Lindgren
911s-74

instagram: lindgren_old_porsche911s
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by henca »

En sak som kan vara värd att nämna är att i original går strömmen för helljuset genom brytaren vid helljusspaken. Många bygger om detta och kopplar in ett relä för att spara på den brytaren. Om man dessutom byggt om till andra lampor med slantnose kan man nog ha kopplat reläer både för detta och för pop-up-motorerna. Mer elektronik kan ha krävt mer säkringar eller att man kopplat om bland säkringarna.

m v h Henrik
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Tack för infon!
Skall det vara nån summer som piper rätt skarp med vid kvarglömt p-ljus / halvljus också?
Så är det på min bil iallafall
-72 ex racer
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Kanske borde ha sagt att ljuset på förarsidan lagt av också samt all blinkers (innan jag började sanera lite..)
Så här ser det kabelstammen som kommer ut från bagageutrymmet till hjulhuset, nån som kan bekräfta att ledningarna fram till skarven ser ut som original?
Finns ingen 12V spänning i dessa ledningar när jag testar, 2 av ledningarna har kanske 3-4 Volt..
Suck..
Någon som nått bra tips på hur man går till botten med detta? Säkringarna är hela iallafall
Inga reläer verkar original då alla 3 runt omkring säkringsboxen är fyrkantiga
IMG_4817.jpg
IMG_4817.jpg (110.86 KiB) Viewed 13283 times
-72 ex racer
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by henca »

Enligt schemat i haynes reparationsbok bör den blå kabeln gå till säkring 8 som enligt lite googlande bör vara vänster helljus, 8A.
Är kabeln näst längst till vänster grön och gul? I så fall stämmer det med schemat och den bör gå till säkring 6 som bör vara till vänster halvljus.

Den bruna kabeln längst till vänster skulle jag gissa är lampornas jord.

De två som ser svartvita ut törs jag dock inte gissa på, kan det vara så att den ena varit blåvit? Då skulle den kunna vara till höger helljus och gå till säkring 7. Men höger halvljus borde haft en gul kabel som går till säkring 5.

Säkrast är nog att mäta för att se om några av dessa teorier stämmer.

m v h Henrik
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Tack Henrik

Skall undersöka detta tips vidare och jag hade också gissat att den bruna kabeln längst till vänster är jord.
Men man verkar ha kopplat in så att när man slår på helljuset så lyser även halvljuset (för så är det på högersidan), därav min fråga i trådstarten. Såvida det inte blivit nått fel i relät eller nån annanstans som åstadkommer detta fenomen på högersidan.
Räknar jag rätt om jordkabeln belastas med runt 10A om man utnyttjar både hel och halvljus med 55W + 60W? Det borde ej vara några problem väl?
-72 ex racer
User avatar
Thord
Posts: 124
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by Thord »

Tog bilder på schemat för -75
Attachments
DSC_1592_minskad.jpg
DSC_1592_minskad.jpg (978.41 KiB) Viewed 13264 times
DSC_1593_minskad.jpg
DSC_1593_minskad.jpg (1.04 MiB) Viewed 13264 times
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Tack för bilderna Thord
-72 ex racer
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by henca »

10A borde inte vara något problem för ledningen, normalt sett är ju de klenaste säkringarna på 8A.

m v h Henrik
User avatar
Thord
Posts: 124
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by Thord »

Blev fundersam på J25 reläets funktion egentligen, och i scheman 76 och framåt är reläet borta.
Gjorde ett test på min egen 74 och reläet klickar till enbart på parkerings ljus dvs första läget.
Funktionen blir den att ljustutan det fjädrande spakläget blinkar med halvljuset i parkeringsljus läget, och vanligt helljus blink när ljusreglaget är helt intryckt och i halvljus läget.
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Jag tror jag behöver hjälp av ett proffs!
Jag har konstiga halvspänningar på vissa säkringar, 3-4 volt och när jag blinkar vänster så tänds bara bakre ljus (alltså ej bakre blinkers)
Det sitter två moderna relän fram som man seriekopplat på nått sätt.
Nån som kan rekommendera nån bra Porsche verkstad eller nån annan som är duktig på dessa bilars elsystem?
-72 ex racer
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Fanns nog en god anledning till att bilen hade dubbla strömbrytare och brandsläckare monterat!
De här reläerna satt med en plåtskruv rätt genom hjulhuset och har öppna strömförande kontakter
med försörjning direkt från batteriet. Var på sin höjd 5mm tillgodo till plåten
IMG_4827.jpg
IMG_4827.jpg (129.83 KiB) Viewed 13192 times
-72 ex racer
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by henca »

Biltema säljer fina kabelskor med isolering: https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000041085

När det gäller verkstäder beror det ju lite på var du bor, här är min lista med verkstäder:

http://poolhem.se/porsche/

"Halv-spänningarna" skulle jag gissa beror på spänningsfall, d v s någonstans ganska nära batteriets pluspol (t ex vid säkringen om det är oxid där) så är det hög resistans vilket ger ett spänningsfall när det går ström igenom ledningen så att det inte blir så mycket spänning kvar till den last (t ex en lampa) som skall drivas.

m v h Henrik
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by johan_a »

Angående konstigt blinkers-beteende:
Hade liknande problem med den ena av mina blinkers bak.
Visade sig vara dålig jordning.
Anslutningarna både inne i blinkershuset och vid stötfångarinfästningen var rejält oxiderade.
Efter lite av-oxidering (stålborste + contactspray) så fungerade det fint igen.
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by felix83 »

johan_a wrote: Wed Jun 24, 2020 3:04 pm Angående konstigt blinkers-beteende:
Hade liknande problem med den ena av mina blinkers bak.
Visade sig vara dålig jordning.
Anslutningarna både inne i blinkershuset och vid stötfångarinfästningen var rejält oxiderade.
Efter lite av-oxidering (stålborste + contactspray) så fungerade det fint igen.
Kan bara instämma. Dålig jord kan ställa till allt möjligt elände. Jag skulle börja med att göra rent alla jordpunkter och se om det blir bättre, och sedan fortsätta felsökningen systematiskt med en funktion i taget. Även om du inte löser alla problem så blir verkstadsnotan förhoppningsvis billigare, den kan lätt springa iväg annars!
Se bara till att ha ett bra elschema tillgängligt så brukar det mesta gå att klura ut om man är lite metodisk.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Tack för alla tips och uppmuntran.
Har ej jobbat vidare med elen idag utan börjat byta en torr oljeslang i fronten som dessutom stack ner så den var lägsta punkten undertill. Inte optimalt m a o om man råkar köra över nått.
-72 ex racer
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Har dragit lite nya kablar ut från originalkablaget och testat men fortfarande får jag helljus på halvljusläget.
Kan felet således ligga i spaken vid ratten? Det var kopplat så att helljuset var dubbelt på vardera sida.
Blinkers funkar fortfarande inte.

Sedan, hur skall man ansluta jorden. Skall alla 4 strömförsörjare (Halv-Helljus-P-ljus-blinkers) vara anslutna till
jordkabeln som finns i originalkablaget?
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MagnusW »

Brukar vara en trasig spak om helljuset inte fungerar eller om det alltid är på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

MagnusW wrote: Tue Jun 30, 2020 8:20 am Brukar vara en trasig spak om helljuset inte fungerar eller om det alltid är på.
Ja Magnus, det är troligtvis detta som är felet.
Har en lös i reserv som jag är osäker på dess skick men det är nog värt att testa den.
Annars har jag ej kommit vidare i felsökandet. :( Däremot har jag fått lite följdproblem med ett gammalt
larm som sitter i bilen då det stänger helt av bilens el när jag försöker starta den och jag får koppla bort batteriet och vänta
några min innan nästa försök..

Är det nått speciellt med -75:ans spak förresten tro? Såg att Utzon tog över 3000kr för den medan en till 1976 års modell kostade
"bara" 1495kr.
Kollade även på PC och de tog strax över 3000kr med.
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MagnusW »

Tidiga bilar, typ 73 och tidigare hade en annorlunda spak, vet inte hur länge den satt i. Min 77a har en fyrkantig plastspak, medan de äldre har en metallspak.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Lite återkoppling ifall nån undrade.
Fick ta professionell hjälp av firma för att få ordningen på elen.
Felet satt delvis i blinkersspaken men många amatörer hade pulat med bilens el tidigare och det var felkopplat på många ställen.
Nu blev elsystemet genomgånget och alla kablar som ej var original blev bortklippt och borttaget. Har även gjort så
att lyset bara har varsin kabelstam ifall man vill återställa bilen med originalskärmar och lampor så blir det enklare för mig.
Till slut blev det en mindre låda full av kablar. Passade även på att ta bort ett gammalt larm
Kostade en hel del naturligtvis, men jag såg det som en investering i bilen och just vetskapen att man kan lita på
grejerna på ett helt annat sätt nu är värt mycket.
Även om man försöker göra mycket själv så får man lämna bort sånt men ej är bra på..
Nu skall jag försöka nyttja bilen lite mer
-72 ex racer
joba91
Posts: 12
Joined: Mon May 10, 2021 10:36 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by joba91 »

Hej,

Jag funderar på att göra det samma med min targa-75. Hafsigt elsystem som är pillat på av tidigare ägare. Vad hamnade notan på för dig i runda slängar? Så kan vet jag hur länge jag behöver äta havregrynsgröt :)
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

Hej

Skrev om texten då det var en del upprepningar såg jag
Last edited by MattiasB on Mon May 24, 2021 11:52 am, edited 1 time in total.
-72 ex racer
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Säkringsbox 911:a 1975

Post by MattiasB »

MattiasB wrote: Mon May 24, 2021 10:13 am Hej

Det gick på ca 20Tkr för en sanering av elsystemet samt lagning av blinkersspaken.
Blev nya / omgjorda ledningar till lyserna fram som dessutom är förberedda ifall jag bygger tillbaka bilen till originalutseende som sagt. Tillbakaflyttning av relä till säkringsboxen
Borttagning av det gamla larmet och uppstädning i motorrummet. Tidigare såg det ut som
alla möjliga hade varit och dragit ledningar hit och dit.
De hade bilen i ca 1½ vecka och jobbade säkert med den under 2-3 dagar oavbrutet skulle jag tro
-72 ex racer
Post Reply