Bussningar i växellänkaget
Bussningar i växellänkaget
Håller på och monterar bort ett shortshift kit på min -75 911:a och köpt alla utbytesbussningar för att minimera glapp. Men hur är det med bussningen som sitter direkt under växelspaken/ aluminiumhuset, går det att byta den utan att ta ur växelstaget/axeln?
-72 ex racer
Re: Bussningar i växellänkaget
Du menar ”koppen” som sitter mellan växelspaken och staget? Ja det går. Den åker med ur när du skruvar av växelspaks konsolen
Re: Bussningar i växellänkaget
Sen har du den som ser ut som en ring, som länkaget vilar i. Även den går att byta med staget på plats
Re: Bussningar i växellänkaget
Ja, det är ”ringen” jag menar. Man kan kanske får av ändan på staget med insexskruven på sidan och kan byta ringbussningen efter det.
-72 ex racer
Re: Bussningar i växellänkaget
Precis, du kan skruva av "koppen". Har för mig den bara kan gå tillbaka ett sätt så det inte är någon justering där.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Bussningar i växellänkaget
Toppen, då försöker jag byta den med.
En annan sak ifall någon vet, den här boxformade plåtprofilen som håller själva spaken i huset,skall den vara dikt an mot spaken eller skall det vara ett visst glapp i den redan där?
Spaken är inte sliten och inte profilen heller men det är nästan så att man får en bricka på vardera sida, iallafall verkar avståndet på 2 sidor motsvara 1 bricka kanske
En annan sak ifall någon vet, den här boxformade plåtprofilen som håller själva spaken i huset,skall den vara dikt an mot spaken eller skall det vara ett visst glapp i den redan där?
Spaken är inte sliten och inte profilen heller men det är nästan så att man får en bricka på vardera sida, iallafall verkar avståndet på 2 sidor motsvara 1 bricka kanske
-72 ex racer
Re: Bussningar i växellänkaget
Det går nog att "justera" som du säger, typ shimsa lagom mycket. På aluminiumhus, kanske inte alla, finns det en justerskruv där man kan tajta upp något också, kommer inte ihåg vad.MattiasB wrote: ↑Tue Jun 16, 2020 9:55 am Toppen, då försöker jag byta den med.
En annan sak ifall någon vet, den här boxformade plåtprofilen som håller själva spaken i huset,skall den vara dikt an mot spaken eller skall det vara ett visst glapp i den redan där?
Spaken är inte sliten och inte profilen heller men det är nästan så att man får en bricka på vardera sida, iallafall verkar avståndet på 2 sidor motsvara 1 bricka kanske
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Bussningar i växellänkaget
Ok! Ja, det är bra ifall man kan eliminera allt onödigt glapp då länkaget inte är det allra mest precisa.
Såg att det var 2 olika artikelnummer på husen och efter lite googling så kom det nån uppdatering/produktändring
till 1976 års modell. Bättre enligt vissa men samtidigt kanske lite billigare i produktion också (brukar vara så..)
Den äldre varianten består av två plåtprofiler i 3mm gods medan den nyare är i 2mm i ett stycke
Hittar dock inget artikelnummer på spaken så vet ej ifall de har samma mått, dock så skiljer sig den lilla ditsvetsade plåtprofilen som hjälper en få in backen och femman.
Såg att det var 2 olika artikelnummer på husen och efter lite googling så kom det nån uppdatering/produktändring
till 1976 års modell. Bättre enligt vissa men samtidigt kanske lite billigare i produktion också (brukar vara så..)
Den äldre varianten består av två plåtprofiler i 3mm gods medan den nyare är i 2mm i ett stycke
Hittar dock inget artikelnummer på spaken så vet ej ifall de har samma mått, dock så skiljer sig den lilla ditsvetsade plåtprofilen som hjälper en få in backen och femman.
-72 ex racer