Höja bilen med excentrisk bult på svärdet
Posted: Wed May 27, 2020 11:29 pm
Då min bil är ca 1-2 cm för låg där bak på vänster sida, så försökte jag ge mig på att höja bilen med den excentriska bulten på svärdet.
Kollade i Bentley manualen för en SC och där stod det att man skulle utföra detta med bakhjulen i marken.
För att komma åt bättre så använde jag mig av hemmasnickrade ramper för bakhjulen.
Gick sådär...
Med en smäll åkte såklart svärdet ner till sitt lägsta läge och bilen blev ännu lägre
Har nu försökt att med en nedslipad 36mm nyckel försöka dra upp bilen till rätt läge. Fortfarande med bakhjulen på ramperna.
Men har kört fast.
Verkar helt omöjligt att med handkraft dra upp svärdet till sitt högsta läge med bakhjulet på marken och full belastning på torsionsstaven. Hade kanske gått om man hade haft bilen på en lyft eller över en smörjgrop så man hade fått lite mer svängrum.
Borde väl gå lättare om man avlastar torsionsstaven genom att sätta pallbock på vänster sida och sänka ner bakhjulet så långt det går, eller?
Har dock för mig att det fortfarande finns en del spänning kvar i staven även när bakhjulet hänger fritt.
Något tips på hur man löser detta på enklast sätt?
Kollade i Bentley manualen för en SC och där stod det att man skulle utföra detta med bakhjulen i marken.
För att komma åt bättre så använde jag mig av hemmasnickrade ramper för bakhjulen.
Gick sådär...
Med en smäll åkte såklart svärdet ner till sitt lägsta läge och bilen blev ännu lägre
Har nu försökt att med en nedslipad 36mm nyckel försöka dra upp bilen till rätt läge. Fortfarande med bakhjulen på ramperna.
Men har kört fast.
Verkar helt omöjligt att med handkraft dra upp svärdet till sitt högsta läge med bakhjulet på marken och full belastning på torsionsstaven. Hade kanske gått om man hade haft bilen på en lyft eller över en smörjgrop så man hade fått lite mer svängrum.
Borde väl gå lättare om man avlastar torsionsstaven genom att sätta pallbock på vänster sida och sänka ner bakhjulet så långt det går, eller?
Har dock för mig att det fortfarande finns en del spänning kvar i staven även när bakhjulet hänger fritt.
Något tips på hur man löser detta på enklast sätt?