Höja bilen med excentrisk bult på svärdet

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Höja bilen med excentrisk bult på svärdet

Post by johan_a »

Då min bil är ca 1-2 cm för låg där bak på vänster sida, så försökte jag ge mig på att höja bilen med den excentriska bulten på svärdet.
Kollade i Bentley manualen för en SC och där stod det att man skulle utföra detta med bakhjulen i marken.
För att komma åt bättre så använde jag mig av hemmasnickrade ramper för bakhjulen.

Gick sådär...
Med en smäll åkte såklart svärdet ner till sitt lägsta läge och bilen blev ännu lägre :(

Har nu försökt att med en nedslipad 36mm nyckel försöka dra upp bilen till rätt läge. Fortfarande med bakhjulen på ramperna.

Men har kört fast.
Verkar helt omöjligt att med handkraft dra upp svärdet till sitt högsta läge med bakhjulet på marken och full belastning på torsionsstaven. Hade kanske gått om man hade haft bilen på en lyft eller över en smörjgrop så man hade fått lite mer svängrum.

Borde väl gå lättare om man avlastar torsionsstaven genom att sätta pallbock på vänster sida och sänka ner bakhjulet så långt det går, eller?
Har dock för mig att det fortfarande finns en del spänning kvar i staven även när bakhjulet hänger fritt.

Något tips på hur man löser detta på enklast sätt?
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Höja bilen med excentrisk bult på svärdet

Post by MagnusW »

Ja, lyft lite i bilen, borde funka. Sätt maskeringstejp på svärdet och rita märken vart du är och vart du tror att du vill komma så du har lite referenser.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Höja bilen med excentrisk bult på svärdet

Post by peterc »

Lyft bilen helt. Köp en libell med gradskiva och vattenpass på Clas Olson och ställ vänster i samma vinkel som höger. Borede bli ganska rätt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply