CDI

Forumet för de tekniska frågorna.
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

CDI

Post by alexander »

Kan man använda en CDI-box som är avsedd för 69-73 (0 227 200 001) till en 2.7:a? Den gör väl inte saken värre?

Söker ett elschema just för en 2.7:a från 75 om någon besitter. Det verkar skilja från år till år...
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Kan detta elschema verkligen stämma? Förstår inte hur CDI, spole eller fördelare får någon ström att skicka vidare?!
Last edited by alexander on Tue May 26, 2020 7:39 pm, edited 1 time in total.
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Screen Shot 2020-05-26 at 19.34.10.png
Screen Shot 2020-05-26 at 19.34.10.png (297.13 KiB) Viewed 8880 times
Nilsson
Posts: 209
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Re: CDI

Post by Nilsson »

Detta är kanske inte svar på frågan.men,här är en sida med mycket godis.Och även lite el-schema under manual.
www.raceservice4u.com
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CDI

Post by MagnusW »

alexander wrote: Tue May 26, 2020 7:37 pm Kan detta elschema verkligen stämma? Förstår inte hur CDI, spole eller fördelare får någon ström att skicka vidare?!
Högspänningsdelen från spolen till fördelarna är inte med.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Magnus nu hänger jag inte med dig. Vilken högspänningsdel menar du då? Är det inte som vanligt endast tändkabel?
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CDI

Post by MagnusW »

Till vilken spole har du endast tändkabel? Du behöver matning och jord också, det är dessa du ser på schemat.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Så här ser det ut idag. Testade en annan spole från min 3.0:a men utan resultat.
Attachments
799A3B68-458B-487C-9561-3D6E20CA3E83.jpeg
799A3B68-458B-487C-9561-3D6E20CA3E83.jpeg (251.79 KiB) Viewed 8796 times
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CDI

Post by MagnusW »

Vad som missas i schemat är att röd på CDI-boxen också går till 12v med en säkring någonstans.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Jag har mätt upp den och jag har där 12v, så matning får den
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CDI

Post by MagnusW »

Låter den, boxen alltså?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Om cdi boxen låter? Jag har aldrig hört något eller vetat att man skall höra något. Utveckla gärna 🙏
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CDI

Post by MagnusW »

Den tjuter när man vrider på tändningen. Om den fungerar...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Ett tjut jag med andra ord inte skulle missa?! Trodde det var pumpen i min 3:0:a tidigare. Så Mao inget tjut=kaputt?
Något lätt sätt att testa? Köpte denna av någon i kretsen men som fungerande...
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CDI

Post by MagnusW »

Precis, om inte din hörsel är tokpaj så missar du det inte. Dentjuter/piper så fort man vridet på tändningen, jag antar så fort den får spänning.
Kolla med Fredrik Görander här på forumet, han testar och lagar CDI-boxar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Tack Magnus
Ska genast ta kontakt med honom.
Lite osäker ändå, eftersom jag testade att koppla förbi cdi och köra old school men utan resultat.
User avatar
Thord
Posts: 124
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: CDI

Post by Thord »

CDI boostar väl upp spänningen avsevärt till tändspolen, spänningsnivån till tändspolen måste vara rätt.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: CDI

Post by MagnusW »

Thord wrote: Thu May 28, 2020 10:33 am CDI boostar väl upp spänningen avsevärt till tändspolen, spänningsnivån till tändspolen måste vara rätt.
Precis, tändspolen är speciell för CDI. CDI-boxen skickar ut ca 400 volt till spolen, vanliga spolar jobbar ju med 12v.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Endast denna från bilens härva som är lila svart. Den satt enkelt kopplad till min tidigare 3.0:a men har inte hittat hem nu till 2.7:an...
Attachments
78AA7176-6274-43B2-8253-AAD5C298C0AC.jpeg
78AA7176-6274-43B2-8253-AAD5C298C0AC.jpeg (430.8 KiB) Viewed 8676 times
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

Jag förstår det som så, att när c får jordning in i boxen genom att brytarspettsarna går samman utlöser det en signal via a till spolen som skjuter av en impuls till fördelaren. Testade att koppla samman ett tändstift efter råd och med tändning på sammankoppla c kabeln till tändstiftet. Ingen gnista dock....
Attachments
BFD2673F-60E0-4A9B-B219-343FFE343DD3.jpeg
BFD2673F-60E0-4A9B-B219-343FFE343DD3.jpeg (223.91 KiB) Viewed 8664 times
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: CDI

Post by Jonka »

Jag hade strul med en “tyst” cdi box för ett tag sedan. Jag öppnade upp den och kunde ganska snabbt se att det var en lödning som släppt/bränt. Möjligt att jag hade tur att de inte var nåt annat eller mer som var paj. Hur som helst så fungerar den fint efter att jag lödde ihop en ny ledare...
Attachments
8E3C4377-49E7-4D9E-A6B1-DD8924DB2E3F.jpeg
8E3C4377-49E7-4D9E-A6B1-DD8924DB2E3F.jpeg (176.27 KiB) Viewed 8607 times
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: CDI

Post by alexander »

En sådan kväll sover man gott Jonka, total medvind!!!
Får göra en bukplastik på min med antar jag...
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: CDI

Post by Jonka »

Exakt, det är inte varje gång det är så enkelt... skönt för denna gången. Med tanke på att en inbytes alternativt nyköp kostar några 1000. Lycka till
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: CDI

Post by Gunnar B »

Har du kontaktat Fredrik Görander, annars gör det, så får du nattro. Beträffande den svartlila tråden ska den troligen gå till stiftet på fördelaren. Fungerar varvräknaren, bry dig inte.
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: CDI

Post by Fredrik G »

Det var väl inte så som du har ritat på bilden som jag skrev att du skulle göra för att prova??
Anslut tändstiftets gänga till godset på motorn, t.ex med en startkabel. Lossa den svart/lila kabeln från fördelaren. Slå på tändningen och dutta den svart/lila kabeln mot godset på motorn . Om CDI -boxen fungerar ska du få en gnista på stiftet vid varje "dutt". Får du ingen gnista är boxen trasig.
Post Reply