Måla eller inte måla

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Måla eller inte måla

Post by Porsche911 »

Hej

Jag har för avsikt att göra iordning fläkten på min motor och undrar om den ska målas eller om det bara är att putsa upp den så gott det går?

Vilket blir bäst?

Mvh
Niklas
User avatar
9:59
Posts: 369
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Post by 9:59 »

Hejsan, inte ska du väl måla fläkten.......
Vår gemensamma ...vän Micke Svens, har haft iallafall, en metod att få tillbaks den vackra yta som de har orginal.
Misstänker att det va med kokos-blästring eller nått, fråga honom.

En målad fläkt blit troligast i obalans.
Är den för ärjad, köp en ny.

Att se färg-glada fläktar i en porsche får mig å tänka på dessa jänkare med målade tankar, helst i usa flaggans färg och hemma målade bromsok.
User avatar
tomas 911 67
Posts: 299
Joined: Sun Dec 04, 2005 11:28 am
Location: Lidingö

Post by tomas 911 67 »

skicka den till mig,skulle kunna glasblästra den.kan ju vara ett alternativ.
man kan ju alltid prova.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Min var silverlackad - det såg ganska knasigt ut tyckte jag. Jag lämnade fläkten och grunkan som sitter runt den på blästring (vet ej vilken sort), då blev grejerna nästan vita och matta (som keramik ungefär). Då tog jag Autosol och ett gamalt örngot (föreställande snobben sovandes på taket av sin hunkoja) och "polerade" rakt på den blästrade ytan. Det var ganska roligt och blev just som jag hoppats på - metaliskt och lite "maskin-rå-känsla". Någon har (förmodligen mycket riktigt) påpekat att ytan knappast kommer hålla sig snygg i evigheter då den inte precis är skyddad.

Jag tror att ytan på fläken i orginalutförande var ganska "rå". Har sett några gamla orginal bilder där fläkten ser riktigt dirty ut.

Jag kan försöka ta en bild om du vill se mer i detalj hur det blev när man gjorde på det här viset.

PS. En tidigare tråd på temat:
viewtopic.php?t=164&start=0&postdays=0& ... ht=fl%E4kt

PS 2. En kompis var hos Offner för några år sedan, i hans garage stod en über renoverad motor med super galet upp-polerad fläkt och målade motor delar. Min kompis kommenterade det otroligt fina skicket på alla delarna på motorn, Offner svarade: "Äh, det ser ut som en spacklad jävla hora!". :D
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply