Recaro 1328 - montering för låg sittposition

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
JMB
Posts: 1050
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Recaro 1328 - montering för låg sittposition

Post by JMB »

Några tips på hur man monterar en Recaro 1328 så lågt som möjligt utan att kapa eller svetsa i karossen?

Johab
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Recaro 1328 - montering för låg sittposition

Post by Jesse »

Jag brukar flippa lättviktsunderredena, det ger ca 3 cm lägre sitthöjd automatiskt. Är själv 189cm och tycker det funkar bra, även med hjälm.

Om man har sportstolsunderreden är det nog inte lika enkelt.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
JMB
Posts: 1050
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Recaro 1328 - montering för låg sittposition

Post by JMB »

Ja, jag är 186 så hade varit skönt att sitta lite lägre

Får pröva att vända dom. Hur får dom plats på tunnel sidan med tanke på ”railen” som sitter där?

Har du prövat någon lösning där man monterar dom fast utan möjligheten att flytta dom fram och tillbaka?
sdenzel
Posts: 57
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Recaro 1328 - montering för låg sittposition

Post by sdenzel »

Jag har lurat en del på detta. Köpte min bil utan stolar o underreden så börjar från ruta 0. Beställde en "planted" fästplatta

https://www.plantedtechnology.com/plant ... right.html

och tänkte montera stolen utan glidskenor. Men, botten på stolen "hänger" lite under nivån på fästpunkterna så det passar inte rakt av. Med fästplattan och ett par universal glidskenor så känns det som jag sitter lite väl högt. Jag är 185. Om man gör om fästplattan lite baktill och monterar stolen utan glidskenor så blir nog sitthöjden perfekt. Lägre tror jag inte man kommer utan att behöva kapa i bilen. Alternativt kan man kanske "shimsa" upp stolen det lilla som behövs, kanske 5 mm, så att botten på stolen får plats o ändå vinna lite.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
JMB
Posts: 1050
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Recaro 1328 - montering för låg sittposition

Post by JMB »

Igår kväll provmonterade jag dom ”platt” som du föreslår Stephan och det var helt ok faktiskt. Får justera in dom i längsled och prova igen
JMB
Posts: 1050
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Recaro 1328 - montering för låg sittposition

Post by JMB »

När vi nu ändå pratar om dessa stolarna - hur långa ska M5 skruvarna i botten vara?
Post Reply