Page 1 of 1

Installera elektrisk primerpump

Posted: Thu May 14, 2020 3:54 pm
by nine12
Hej!
Ställer frågan här om någon har gjort en sån installation.
Tänkte om man kunde montera en Facet red top ( lågtryck )
som man kopplar in på ledningen med en Y-koppling och en variant med en backventil kanske?
För jag ska köra med originalpumpen i min 912:a och bara prima upp förgasarna vid uppstart, för att slippa nöta på starten. Facetpumpen kan man inte använda i samband med originalpumpen då det tydligen inte är en fullflödes pump.
Om någon har gjort något liknande så skulle jag jättegärna behöva lite hjälp med en skiss eller förklaring på en pålitlig montering.
Mvh Tommy

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Thu May 14, 2020 4:09 pm
by Homegrown
Se till att accpumparna i förgasarna fungerar. Prima med tex två (får prova dig fram) snabba fullgaspump så har du skvättat in lite bensin i förskott. Sen är det bara att starta.
Eller menar du att förgasarna är tomma på bensin så att pumpen måste fylla dom innan start. Isåfall är det något som felar. Skall finnas bränsle kvar i flottörhuset.

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Thu May 14, 2020 5:07 pm
by MagnusW
Jag kan inte så mycket om förgasare, men som Homegrown skriver så ska det ju finnas en relativt konstant nivå av soppa i flottörhuset.

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Thu May 14, 2020 5:36 pm
by nine12
Hej!
Tack för input.
Allt fungerar som det ska med acc pumpar mm.
Har "super 90" motorn (616) 1,6l. har ni också det eller har haft och startar dom upp direkt efter ett par pumpningar med pedalen och om bilen dessutom stått stilla en vecka eller så?
Vad jag vet så är detta alltför vanligt på 356 o 912 och jag har inga läckage någonstans heller.
Precision parts har tydligen tagit fram en slags primer påfyllare som ska sitta bakom fläktkåpan, men jag tänkte mig en elektrisk variant.
Mvh Tommy

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Thu May 14, 2020 5:39 pm
by nine12
Sorry, Presicionmatters heter dom! :)

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Mon May 18, 2020 10:01 am
by Christoffer E
Jag har en elektrisk pump i smugglarlådan som sitter parallellt med originalpumpen. Egentligen är det mest som dubbel säkerhet ifall originalpumpen skulle lägga av - men såklart primar den originalpumpen. Min startsekvens ser ut som följer - även efter t ex vinteruppehåll: Trampa ner gaspedalen/öppna spjällen helt, vrid om nyckeln och låt startmotorn jobba upp oljetryck några sek utan att försöka få den att tända. Vrider sen på tändningen låt el-pumpen bygga upp lite bränsletryck, därefter två fulla pumpningar för att få fram soppa. Sen startar jag med ytterst!!! lite gaspåslag - eftersom liten öppning i halsarna ger högre insugshastighet och bättre luft/bensin-flöde. ( Fullt öppna halsar = lägre hastighet/större volym vilket kan resultera i att det bara blir mättat och svårstartat.)

Behöver aldrig nöta med starten - tänder oftast på andra, tredje slaget.

OM du monterar en el-pump - stoppa dit en sk inertia-switch/säkerhetsbrytare också. Den bryter strömmen vid ev olycka. Skräckscenariot att sitta fast i en smälld bil medan bensinpumpen fyller vraket med bensin undviks då.

Kan rita hur det är kopplat och skicka nån bild om du behöver.

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Fri May 22, 2020 7:39 pm
by nine12
Tusen tack Christoffer!
Ja om du har tid och ork så får du gärna skicka en ritning till
andtfolk.tommy@gmail.com
/ Tommy :)

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Sat May 23, 2020 3:31 pm
by Jesse
Det enklaste är att köpa en bränsleblåsa och prima med den efter längre tids stillastående (tomma flottörer)

https://www.skeppamarin.se/bransleblasa-scepter.html

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Sat May 23, 2020 6:11 pm
by martinrox
Jag kör på Jesses variant och har en enkel blåsa I motorrummet som jag pumpar några gånger. Funkar kanon.

Re: Installera elektrisk primerpump

Posted: Sat May 23, 2020 8:26 pm
by nine12
Hej på er och tack för tipsen.
Ska kolla vad som blir den bästa lösningen för mig.
Kollade också upp den mekaniska varianten lite mer ingående som jag nämnde tidigare, från USA / Presicion Matters.
Syns inte och verkar att vara en smart lösning.
Ha det bra alla Porschevänner!