Installera elektrisk primerpump

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Installera elektrisk primerpump

Post by nine12 »

Hej!
Ställer frågan här om någon har gjort en sån installation.
Tänkte om man kunde montera en Facet red top ( lågtryck )
som man kopplar in på ledningen med en Y-koppling och en variant med en backventil kanske?
För jag ska köra med originalpumpen i min 912:a och bara prima upp förgasarna vid uppstart, för att slippa nöta på starten. Facetpumpen kan man inte använda i samband med originalpumpen då det tydligen inte är en fullflödes pump.
Om någon har gjort något liknande så skulle jag jättegärna behöva lite hjälp med en skiss eller förklaring på en pålitlig montering.
Mvh Tommy
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by Homegrown »

Se till att accpumparna i förgasarna fungerar. Prima med tex två (får prova dig fram) snabba fullgaspump så har du skvättat in lite bensin i förskott. Sen är det bara att starta.
Eller menar du att förgasarna är tomma på bensin så att pumpen måste fylla dom innan start. Isåfall är det något som felar. Skall finnas bränsle kvar i flottörhuset.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by MagnusW »

Jag kan inte så mycket om förgasare, men som Homegrown skriver så ska det ju finnas en relativt konstant nivå av soppa i flottörhuset.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by nine12 »

Hej!
Tack för input.
Allt fungerar som det ska med acc pumpar mm.
Har "super 90" motorn (616) 1,6l. har ni också det eller har haft och startar dom upp direkt efter ett par pumpningar med pedalen och om bilen dessutom stått stilla en vecka eller så?
Vad jag vet så är detta alltför vanligt på 356 o 912 och jag har inga läckage någonstans heller.
Precision parts har tydligen tagit fram en slags primer påfyllare som ska sitta bakom fläktkåpan, men jag tänkte mig en elektrisk variant.
Mvh Tommy
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by nine12 »

Sorry, Presicionmatters heter dom! :)
User avatar
Christoffer E
Posts: 276
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by Christoffer E »

Jag har en elektrisk pump i smugglarlådan som sitter parallellt med originalpumpen. Egentligen är det mest som dubbel säkerhet ifall originalpumpen skulle lägga av - men såklart primar den originalpumpen. Min startsekvens ser ut som följer - även efter t ex vinteruppehåll: Trampa ner gaspedalen/öppna spjällen helt, vrid om nyckeln och låt startmotorn jobba upp oljetryck några sek utan att försöka få den att tända. Vrider sen på tändningen låt el-pumpen bygga upp lite bränsletryck, därefter två fulla pumpningar för att få fram soppa. Sen startar jag med ytterst!!! lite gaspåslag - eftersom liten öppning i halsarna ger högre insugshastighet och bättre luft/bensin-flöde. ( Fullt öppna halsar = lägre hastighet/större volym vilket kan resultera i att det bara blir mättat och svårstartat.)

Behöver aldrig nöta med starten - tänder oftast på andra, tredje slaget.

OM du monterar en el-pump - stoppa dit en sk inertia-switch/säkerhetsbrytare också. Den bryter strömmen vid ev olycka. Skräckscenariot att sitta fast i en smälld bil medan bensinpumpen fyller vraket med bensin undviks då.

Kan rita hur det är kopplat och skicka nån bild om du behöver.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by nine12 »

Tusen tack Christoffer!
Ja om du har tid och ork så får du gärna skicka en ritning till
andtfolk.tommy@gmail.com
/ Tommy :)
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by Jesse »

Det enklaste är att köpa en bränsleblåsa och prima med den efter längre tids stillastående (tomma flottörer)

https://www.skeppamarin.se/bransleblasa-scepter.html
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
martinrox
Posts: 111
Joined: Thu Sep 21, 2017 11:39 am

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by martinrox »

Jag kör på Jesses variant och har en enkel blåsa I motorrummet som jag pumpar några gånger. Funkar kanon.
nine12
Posts: 100
Joined: Fri Sep 13, 2013 12:53 pm

Re: Installera elektrisk primerpump

Post by nine12 »

Hej på er och tack för tipsen.
Ska kolla vad som blir den bästa lösningen för mig.
Kollade också upp den mekaniska varianten lite mer ingående som jag nämnde tidigare, från USA / Presicion Matters.
Syns inte och verkar att vara en smart lösning.
Ha det bra alla Porschevänner!
Post Reply