Byta motor från 3.0 till 2.7

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Jag skall i dagarna byta motor i min -75:a. Det sitter nu en 3.0:a i och jag skall ta ut den för att montera i en original 2.7:a.
Vad bör jag tänka på? Kommer pump, accumulator, samt elektronik fungera med den nya motorn. Kommer jag kunna få denna att gå utan större problem?

Mkt tacksam för råd

Alexander
User avatar
gtBen
Posts: 653
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by gtBen »

Går inte bränslepumpen så fort du vrider på nyckeln på din -75:a ?
På en 3.0 så sitter det en till elektrisk kontakt på kjetroniken som sköter om när bränslepumpen ska gå. Ingen extra behållare heller för evakuering av bränsle-ångor, så lite annan lösning på diverse slangar i motorutrymmet.
När kom brytarlös tändning? -75? -76? -77? eller med SC -78?

Bengt
User avatar
MagnusW
Posts: 2322
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by MagnusW »

Herregud, behåll 3.0an det är en mycket bättre motor, såvida du inte ska ha den till något annat kul.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Bengt
Jo bränslepumpen går direkt när jag vrider om nyckeln ett snäpp. Menar du då att den inte gör det på en original 3.0:a? Kan det vara så att det endast bytt motor tidigare men lämnat resterande från 2,7:an, om du förstår vad jag menar


Magnus
Jo tanken är att behålla motorn till ett speciellt projekt.
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Skall göra bytet idag kl 15:00, och räknar med 12 timmar i garaget. Har ett tajt schema som ni hör. Framförallt är jag undrande om det fungerar rakt av bara.
User avatar
gtBen
Posts: 653
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by gtBen »

alexander wrote: Tue May 12, 2020 8:12 am Bengt
Jo bränslepumpen går direkt när jag vrider om nyckeln ett snäpp. Menar du då att den inte gör det på en original 3.0:a? Kan det vara så att det endast bytt motor tidigare men lämnat resterande från 2,7:an, om du förstår vad jag menar
Jag vet inte hur det fungerar, bara att det finns en kontakt som sköter om det! Ska leta bland gamla bilder mm och se om jag hittar hur det funkar.
User avatar
HenrikL
Posts: 646
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by HenrikL »

Kabeln som ser till att bränslepumpen startar när luftvågen rör sig finns inte på en 1975:a. Gissningsvis har någon fulkopplat 3.0 motorn så att bränslepumpen går så fort man vrider nyckeln.
nikke911
Posts: 227
Joined: Sun Aug 31, 2008 6:36 pm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by nikke911 »

E ni säkra på att det inte bara är tändboxen som börjar vina då du vrider på nyckeln?
User avatar
MagnusW
Posts: 2322
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by MagnusW »

2.7orna hade CDI boxar med 3 stift och brytarspets i fördelaren.
3.0 hade 6 stift CDI box och brytarlöst.
Frågan är hur de gjort konverteringen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Gillar fulkoppling då det skulle innebära att original kanske sitter kvar...?!

Kan den vina så högt? Varierar vinandet?
Last edited by alexander on Tue May 12, 2020 4:31 pm, edited 1 time in total.
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Bra tänkt Magnus! Skall kolla detta genast!
User avatar
gtBen
Posts: 653
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by gtBen »

kjet.JPG
kjet.JPG (122.12 KiB) Viewed 1500 times
det som är inringat (+ mer än så) med rött finns på kjetronic för 3.0 men inte för en -75, bla kontakten som kollar om luftvågen rör sig.
User avatar
MagnusW
Posts: 2322
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by MagnusW »

Här har du info om k-jet på 911an och vilka för ändringar som gjordes mellan åren.
Bla bränslepumpen hur den är kopplad:
http://jimsbasementworkshop.com/CIS/pag ... _pump.html
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

5AD72453-2E7C-496A-9BE4-D8332C754C4D.jpeg
5AD72453-2E7C-496A-9BE4-D8332C754C4D.jpeg (51.65 KiB) Viewed 1487 times
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Herregud jag får råångest när jag bara börjar läsa ordet cis efter att strandat med min bil i Kenya under tre dryga månader som jag låg under och sökte fel... posttraumatiskt!!!
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Fann denna på vinden! Tre stift!
Sitter nämligen en med sex stift i nu som jag då antar hör till 6:an som ni skrev.
Vad kan skilja bensinpumparna åt.
Vad blir mitt nästa hinder tro tekniskt sätt?
Attachments
D3BAA20D-1700-496D-8C92-55C321C1B3BC.jpeg
D3BAA20D-1700-496D-8C92-55C321C1B3BC.jpeg (115.75 KiB) Viewed 1484 times
User avatar
MagnusW
Posts: 2322
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by MagnusW »

Soppapumpen är nog samma kapacitetmässigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
alexander
Posts: 110
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Byta motor från 3.0 till 2.7

Post by alexander »

Så då är det bara accumulatorn som vi inte vet om den är kompatibel eller inte samt vilken som sitter i...
Har jag missat något annat? Är övrigt sig likt med slangar och kontakter?
Post Reply