Saknar kraft efter åktur i regn

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Sanoj »

Ska inte bli någon uthängning av någon säljare, men kvitton fick jag, dock lite gott och blandat mellan min bil och andra med förgasare. Inga verstäder inblandade, men en hel del delar.

Fullt medveten om att en gammal 911 kräver sin man och har sina egenheter.
Dom verkstäder jag pratat med säger också runt 100 kkr för renovering, tyvärr finns det ingen som har några tider förens tidigast i höst.
Har tittar lite efter en utbytesmotor, men inte hittat något och frågan är om det finns några pengar att spara på det, enda fördelen är väl i så fall att man kan få några hästar till.

Finns det någon firma i utlandet som är erkänt duktiga på renoveringar?

Mvh Jonas
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by MagnusW »

Nä, det är svårt att hitta en bra begagnad motor som inte behöver en renovering den också.
Känner inte till så många firmor utomlands, förutom Mittelmotor, men kostnaden lär öka då och jag gissar att de har samma problem med tidsaspekten.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by peterc »

Mittelmotor är kunniga men det har blivit en del ”fort men fel” på sistone.
Har du pratat med TA-sportvagn?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Johannes »

Det kan ju vara någon lapsus så det kanske är idé att inte måla fan på väggen för tidigt. Det kan räcka att skruva fast muttern!

Men en begagnad motor blir ju lite av grisen i säcken. Freisinger brukar offerera snabbt, kanske inte utstuderat billiga.

Ahnendorp på gränsen mot Holland har stor maskinpark och jobbat med luftkylt i 40 år. De slipar vevar och balanserar och tror de grejar allt i eget hus.

Det finns gott om firmor men att hitta rätt vidrört tillfälle...

Självklart blir logistiken enklare hemmavid och just nu så är det extra trixigt på kontinenten med Coronaviruset.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by peterc »

”Skruva fast muttern” ...... nja .....
Freisinger var ett tag sen jag var hos. Inte så roligt nu på det ”nya” stället när man inte kan se grejorna på hyllorna och han sitter och surar bakom disken.
Early911 (Manfred Hering) kan vara värt att kolla. Tror många som jobbat åt Freisinger flyttat dit. Dyrt men bra. 😬
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Johannes »

Ser att Ahnendorp har T motor på lager som utbytes. Gammal motor i pant således. 19 000 euro. Inflation.

Ser även att de har en firmapresentation om motorrenovering i tre delar från 1994 på you tube.
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by henca »

gtBen wrote: Wed May 13, 2020 8:27 pm
lagt galet mycket timmar på att få igång den ...precis packat om motorn så den är tät och fin
- stod det i annonsen här på forumet.
Ja, det där är ju också en form av motorrenovering, fast att byta alla packningar landar nog snarare på en 20 - 30 kkr om man lämnar bort det än de ca 100 kkr som det kostar att få pinnbultarna fixade.

Man får väl konstatera att våra bilar inte är några sparbössor även om de kanske stigit i värde de senaste åren. När jag haft min bil i 10 år summerade jag vad jag lagt på delar, service och reparationer och blev lite förvånad när jag såg att jag lagt ganska exakt 200 kkr, d v s i genomsnitt 20 kkr per år. Den då enskilt dyraste posten var en renovering av växellådan hos Perrys för drygt 40 kkr.

m v h Henrik
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Sanoj »

Om den nu behöver renoveras, ska man passa på att göra något som ökar kraften utan att det springer iväg i pris?
Den ska in för en översyn nästa vecka och se om den går att rädda utan totalrenovering, sen får man välja väg.

Mvh Jonas
Last edited by Sanoj on Fri May 15, 2020 6:46 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Sanoj »

Så länge får den stå och mysa med laddaren påslagen 😊
.
Screenshot_20200515-184608_Gallery.jpg
Screenshot_20200515-184608_Gallery.jpg (1.18 MiB) Viewed 8467 times
Mvh Jonas
Attachments
Screenshot_20200515-184632_Gallery.jpg
Screenshot_20200515-184632_Gallery.jpg (951.84 KiB) Viewed 8468 times
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by henca »

Om motorn och bilen i övrigt är original så hade jag nog behållit motorn omodifierad. Du har ju en av ganska få bilar som inte fått en breddad kaross under 80-talet, det kan innebära att en del tycker att den har högre värde i originalskick.

m v h Henrik
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by felix83 »

Sanoj wrote: Fri May 15, 2020 6:41 pm Om den nu behöver renoveras, ska man passa på att göra något som ökar kraften utan att det springer iväg i pris?
Den ska in för en översyn nästa vecka och se om den går att rädda utan totalrenovering, sen får man välja väg.

Mvh Jonas
Att öka effekten i en 2,7:a är nog svårt att göra om man inte är beredd att spendera mycket pengar. Dessutom är ju magnesiumblocken som redan diskuterats inte så robusta. Bättre då att utgå från en 3,0, men billigt blir det inte ändå. I synnerhet inte om du behöver köpa motorn först...

PS. Den ser bra fin ut, även parkerad!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by MagnusW »

Du bör ha den tidig typen av avgassystem på en 74a, men om du inte har det kan man vinna lite där.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Sanoj »

"Du bör ha den tidig typen av avgassystem på en 74a.."
.
20200515_212859.jpg
20200515_212859.jpg (466.41 KiB) Viewed 8445 times
Mvh Jonas
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by MagnusW »

Det har du! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by peterc »

Se du till att få motorn att funka istället. Man bygger inte ett större hus på en redan instabil grund.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by henca »

Det slog mig att du nog ändå har lite hästar att plocka hem på att få motorn närmare originalskick: Koppla tillbaka en WUR.

På min 2.7a sitter det en WUR, men den är inte inkopplad. Det upptäckte Perrys motor när de hade den där för växellådsrenoveringen, de ringde till mig och sade att "bilen går ju som en gammal moped, men vi har hittat felet att WUR inte är inkopplad och fixar det."

När jag fick tillbaka bilen var den mycket riktigt märkbart piggare på höga varv, det var nästan otäckt hur den liksom bara ville ge mer kraft på höga varv upp mot varvstoppet i stället för som tidigare när jag naturligt kände att nu var det dags att välja en högre växel för att kunna gasa på igen.

I mitt fall upptäckte jag senare tyvärr varför min WUR varit urkopplad och blev tvungen att låta en verkstad koppla ur den igen. En detalj som jag tyckte var otäck var att jag kunde förlora möjligheten till motorbroms, detta då tomgången ibland kunde hamna kring 2000 rpm eller rentav högre för att sedan väldigt sakta sjunka ned mot 1000 rpm. En annan ännu otäckare detalj var fukten kring WUR och lukten av bensin i motorutrymmet, min WUR var helt klart defekt. Det "rätta" skulle naturligtvis ha varit att renovera/reparera/byta ut WUR men där och då blev ändå enklaste lösningen att koppla ur WUR igen vilket ändå blev en nog så krånglig lösning som inte vilken verkstad som helst klarade. Så min motor har nu inte riktigt alla hästar hemma, men den duger ändå gott och väl för glass-turer.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by MagnusW »

WURen har inget med tomgången att göra, det fel som sitter någon annanstans. Hur kopplas WUR bor, pluggas bränsleledningen till den? Att den går dåligt på högre varv är för att den kommer gå sjukt magert, INTE bra för motorn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Gunnar B »

Jag köpte en motor från Porsche Zandvoort i Holland för några år sedan. Den var seriöst ihopsatt och funkade bra. Dessutom till ett rimligt pris. Han tar nog din i byte, eller kan kanske renovera den.
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by henca »

MagnusW wrote: Sat May 16, 2020 10:02 amHur kopplas WUR bor, pluggas bränsleledningen till den?
Exakt hur den kopplats bort vet jag inte, det var nog Dick på Perrys som kopplade in den igen och därefter slutade det med att Porsche Center Borås kopplade bort den igen.
MagnusW wrote: Sat May 16, 2020 10:02 amAtt den går dåligt på högre varv är för att den kommer gå sjukt magert, INTE bra för motorn.
Det bästa vore som sagt en inkopplad fungerande WUR, men nu blev det inte så för min bil. Jag vet som sagt inte exakt hur min WUR kopplats bort, men gissar att motsvarande manöver gjorts på trådskaparens bil då den inte har någon WUR alls. Kanske kommer jag en dag göra ett nytt försök att hitta någon som vill ta sig an min WUR, men det har genom åren alltid kommit annat emellan som haft större prioritet. Denna sommar är det 928ans tur att stå några månader på verkstad...

m v h Henrik
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by gtBen »

Sanoj wrote: Fri May 15, 2020 9:27 pm "Du bör ha den tidig typen av avgassystem på en 74a.."
vxl.JPG
vxl.JPG (78.57 KiB) Viewed 8035 times
vad har hänt här? förmodligen har något spruckit bort vid vajerfästet och ersatts/förstärkts med plattjärnslösning

Bengt
@lagteknik
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by peterc »

Ja det är inte helt ovanligt när man har gått på grund. Känsligt ställe 😬
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by Sanoj »

En liten uppdatering:
Bilen kördes till Sahlströms Classic för genomgång av motorn, om det var så att muttern skakat loss och kunde monteras på igen.
Det visade sig att muttern faktiskt kunde monteras tillbaka, dras åt med rätt moment och verkar fungera klanderfritt efteråt. Jag får väl se det som hänt som ett tecken på att motorn så småningom behöver renoveras (trots att mina efterforskningar i diverse myndighetsarkiv visar att den nog bara gått 4300 mil, om motorn är matching number med bilen?).
Nu har den också fått en mer lämplig höjd, ett bump steer kit monterat och ska byta lite bussningar i växellänkaget.
.
IMG_3946.jpg
IMG_3946.jpg (262.03 KiB) Viewed 7921 times
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by felix83 »

Sanoj wrote: Mon Jun 01, 2020 8:36 am En liten uppdatering:
Bilen kördes till Sahlströms Classic för genomgång av motorn, om det var så att muttern skakat loss och kunde monteras på igen.
Det visade sig att muttern faktiskt kunde monteras tillbaka, dras åt med rätt moment och verkar fungera klanderfritt efteråt. Jag får väl se det som hänt som ett tecken på att motorn så småningom behöver renoveras (trots att mina efterforskningar i diverse myndighetsarkiv visar att den nog bara gått 4300 mil, om motorn är matching number med bilen?).
Nu har den också fått en mer lämplig höjd, ett bump steer kit monterat och ska byta lite bussningar i växellänkaget.
.
IMG_3946.jpg
Vilken bonnröta! Hoppas det håller.
Köp en trisslott! :D
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by MagnusW »

Jag håller tummarna för dig!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Saknar kraft efter åktur i regn

Post by MattiasB »

Du kan ju se och jämföra chassi och motornumret, de brukar ju ligga rätt nära varandra i nummerserie om de hör ihop.
Vad bra ifall det bara var att återmontera den lösa muttern
-72 ex racer
Post Reply