Förbättrad gnista

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tomas356
Posts: 214
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Förbättrad gnista

Post by Tomas356 »

Någon som har testat att byta till denna typ av 9 Volts-tändspole?

https://www.burtonpower.com/hp-coil-bos ... CrcFtUvNpc

Jag har en sådan installerad i min bil, men utan förbikopplingen från startmotorn. Vitsen är bl.a. att man tar ström till en ny 9-Volts-tändspole direkt från plinten i motorrummet, för att slippa förlusten som uppstår när man tar strömmen via tändningslåset. Eftersom det hela tiden ligger spänning på plinten så har man i min bil lagt matningen till tändspolen via ett relä som är kopplat till bränslepumpen. Tändspolen får alltså bara ström när bränslepumpen får det.

En vits med detta, som alltså saknas i min bil, är att man kopplar ett relä till startmotorn som förbikopplar motståndet när startmotorn går. Genom detta får man maximal spänning till 9V-tändspolen (12V) istället för 8 - 9 Volt*, till den tidigare 12-Voltständspolen. Genom att mata denna 9-Voltständspole vid start av bilen, med 12 Volt, får man en betydligt bättre gnista. När startmotorn inte går, matas tändspolen via förkopplingsmotståndet, dvs. med 9V.

Min fråga är varför man kan tänkas ha monterat en 9 Volts tändspole, men förkopplingsmotstånd, men utan förbikopplingsfunktionen???

Någon som har något tips?

* Den spänning som blir kvar av matningen när startmotorn samtidigt går.

Hälsningar

Tomas
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Post Reply