Vilka däck ska man ha?

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

mikael wrote: Thu Mar 18, 2021 8:40 pmVi ser fram emot rapport på hur däcken är!
Igår fick jag mina Dunlop Sport Classic 185/70R15 och idag är tre av fyra däck monterade på fälg. Normalt sett brukar det ta mig ca 20 minuter att kränga på och balansera ett däck men dessa däck tillverkades vecka 10 2020 och verkar förpackade i krymp-plast ha hamnat underst i en hög av en massa andra däck sen dess.

Själva påkrängningen har inte varit något problem:
pakrangning.JPG
pakrangning.JPG (131.08 KiB) Viewed 9256 times
Problemet är att däcket har deformerats och tryckts ihop så att det inte går att få tätt när man skall pumpa upp däcket och få det att sätta sig på "bead".
glapp_bead.JPG
glapp_bead.JPG (91.92 KiB) Viewed 9256 times
Om jag hade haft en chock-luftare skulle det kanske gått att få däcket på plats i detta skick, men det har jag inte. Jag vill inte eller experimentera med spännande metoder som innefattar bensin eller startgas. I stället kränger jag av däcket igen och använder gamla olje-flaskor till att töja ut däcket mot sin rätta form:
uttojning.JPG
uttojning.JPG (98.16 KiB) Viewed 9256 times
Däcken verkar hyffsat välbalanserade, som mest har jag behövt 40+40g med dolda vikter, men då har jag hittils som sagt bara balanserat 3 av 4 däck.
balansering.JPG
balansering.JPG (101.33 KiB) Viewed 9256 times
Dessa däck saknar den gula markering som däck ofta brukar ha för att visa hur de skall roteras relativt ventilen för att minimera behovet av balanseringsvikter. Däcken saknar också anvisad rotationsriktning och skiljer inte heller på insida och utsida.

Vid balansering noterade jag att de två däck som jag monterade först verkade lite skeva. Det tredje däcket som jag monterade hade fått en natt på sig att töjas ut till sin ursprungliga form och verkade rakt och fint vid balanseringen. Kanske rättar även de skeva däcken till sig med tiden och kanske bör jag balansera om dem efter detta.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

henca wrote: Sun Mar 28, 2021 5:27 pm
mikael wrote: Thu Mar 18, 2021 8:40 pmVi ser fram emot rapport på hur däcken är!
Igår fick jag mina Dunlop Sport Classic 185/70R15 och idag är tre av fyra däck monterade på fälg.
Det har kommit en del emellan, men igår kväll fick jag äntligen på däcken på bilen och idag har jag tagit en provtur. Denna provtur var så upplagd att den gick på sträckor med ökande hastighet med som mest 120 km/h på motorväg. Inte för att det är något större nöje att köra på motorväg utan främst för att jag ville känna om det var några vibrationer i däcken.

Jag kände inga vibrationer i däcken så min balansering har lyckats, åtminstone av framdäcken. Då jag verkligen försöker känna efter hur däcken känns noterar jag att de nya däcken är väldigt tysta men kan känna en liten tendens till "slingrighet". Jag törs dock inte säkert säga om de skiljer sig på någon av dessa punkter jämfört med mina förra däck, då skulle jag ha behövt ta samma provtur med dem och noga försökt känna efter hur de känns.

Nu är detta som sagt en glass-ätar-bil så någon mer seriös däck-recension med jämförande varv-tider på någon bana kan jag inte ge. Jag har inte heller på något vis provocerat däcken för att se var gränsen för deras grepp går.

I det stora hela är jag nöjd med däcken. De ser bra ut på bilen och har inte bjudit på några negativa överraskningar.

En sak som inte är relevant för däckens egenskaper är att när jag plockade fram hjulen hade de yttre dolda balanseringsvikterna ramlat bort från två fälgar. Trots att jag försökte torka rent med ett fuktigt papper ville inte klistervikter med sin "orginal-tejp" fastna där. Snål som jag är brukar jag återanvända klistervikter genom att byta ut den begagnade tejpen mot clas ohlssons 19 mm dubbelhäftande tejp. På dessa fälgar fäste den tejpen mycket bättre. Fälgarna köptes begagnade från tyska ebay.

Vid ombalanseringen kunde man ana att ett par däck var ytterst lite skeva, kanske har de rätat upp sig sen monteringen.

m v h Henrik
Sigurdmartin
Posts: 6
Joined: Thu Jul 01, 2021 9:24 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Sigurdmartin »

Jag söker information om vilka dimensioner som är original på Fuchs till en 911 Turbo (930) från 1987.

Mvh
Martin
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by JMB »

Är det inte 205/55 och 245/45?
Sigurdmartin
Posts: 6
Joined: Thu Jul 01, 2021 9:24 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Sigurdmartin »

Tänkte mer avseende fälgarna. Är det 16x9 bak och 16x8 fram?
Dennis74
Posts: 131
Joined: Thu Aug 18, 2016 9:37 am
Location: Südkuste Luftwaffe Finland

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Dennis74 »

Sigurdmartin wrote: Thu Jul 07, 2022 11:39 am Tänkte mer avseende fälgarna. Är det 16x9 bak och 16x8 fram?
7x16 fram
9x16 bak
Porsche 911 2.4T Coupe -73 Turbo Look -> "backdate" projekt
Porsche 930 Coupe ROW -86
VW 1300 -74 German Look
Sigurdmartin
Posts: 6
Joined: Thu Jul 01, 2021 9:24 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Sigurdmartin »

Tack! Antar att dessa är utomordentligt svåra att få tag på. Finns det någon som kan rekommendera hur? Finns det någon chans att man kan motivera att köpa icke original men med bra kvalitet eller måste det vara original?
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by JMB »

Finns även nytillverkade Fuchs, kostar ca 7,000kr styck
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

Jag tolkar Porsches rekomendationstabell som att man bör ha 8Jx16 bak på en 87a.
930_87.png
930_87.png (88.53 KiB) Viewed 7732 times
m v h Henrik
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by JMB »

User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

henca wrote: Sun Jun 06, 2021 5:40 pmDå jag verkligen försöker känna efter hur däcken känns noterar jag att de nya däcken är väldigt tysta men kan känna en liten tendens till "slingrighet".
Efter att nu ha kört däcken två sommarsäsonger kan jag konstatera att jag är nöjd med deras ljudnivå och grepp, men i motorvägsfart känner man som sagt lite tendenser till "slingrighet". Då jag beställde däcken var det länge sedan Porsche publicerade någon lista med rekommenderade däck, därför köpte jag dem bara på det faktum att de var N-märkta och jag ville prova ett annat däck än Pirelli P6000.

Idag blev jag dock medveten om att Porsche publicerat en lista med rekommenderade däck-konfigurationer i september 2021 och då ser jag att min konfiguration inte är listad bland de rekomenderade konfigurationerna.

Jag kör 185/70R15 runtom och den konfigurationen rekommenderas med Dunlop Sport Classic för 356C och 911or till och med årsmodell 1968. Min bil är från 1977 och från 1969 rekommenderas bara Pirelli P6000 med den dimensionen runt om. Dunlop Sport Classic rekommenderas även till dessa årsmodeller i den dimensionen, men då bara på framhjulen och i kombination med större dimension på bakhjulen.

Det länkas inte till listorna med rekommenderade däck från porsche.se, men de går att ladda hem från https://www.porsche.com/germany/accesso ... -approval/

Så hur skrämd blev jag av detta? Nej, jag är som sagt nöjd med däcken och kommer köra med dem sin livslängd ut.

m v h Henrik
Post Reply