Vilka däck ska man ha?

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Janne J wrote: Tue Mar 09, 2021 4:30 pm Jag har kört med: Dunlop Sport BluResponse 679:- i just 195/65*15 på 8" fälg.
Körde konbana vid 2 tillfällen förra året och några 100 mil på landsväg.
Fungerade förvånansvärt bra på min bil ( Mustang 1260 kg, 5-liters V8 )
Mycket däck för småpengar är min åsikt.
Är dom Mustang märkta? :)

Snabbgogling gav: The weight distribution (56-44 with a full gas tank) .... the total weight (over 2900 lb) https://www.roadandtrack.com/new-cars/f ... ive-drive/

Alltså inte långt ifrån en 911* fast tvärt om... Liknande totalvikt, mer effekt, mer vrid.

*Min 69a ligger på 41/59 med full tank, men då har jag en 3.6 motor samt G50 bak...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Jag trodde faktiskt du hade mer vikt bak Magnus. Det där är ju ändå en rätt tung motor. Som jämförelse; läste just en artikel om Lancia 037 om ni minns den. Den hade 54% bak och 46 fram. Rallyräser av sällan skådat slag.
Ska kolla mina vågprotokoll. Får leta lite.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Johannes »

De flesta mittmotorvagnar har liknande viktsfördelning
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MattiasB »

Hasse
Magnus

Jag har lite erfarenhet av TB5 redan, kört lite landsväg och ett banmöte. Upplevde att däcken slets en hel del på bana
till skillnad mot andra R-däck. Dock väldigt subjektivt mätt.. Men bra grepp vad det i dem.
Kan hålla med om att de är bra på plocka upp minsta sten och grus. Frågan är vad man gör åt detta, kanske kan man ha en bra
slitstark folie i hjulhusen? Vill inte kladda med nån massa när jag har det rent och snyggt där på ena bilen. Men stenskottskydd får det bli på utsidan av skärmen på utsatta ställen.
Men när man väl kört med R-däck så känns det lite tråkigt att gå tillbaka till vanliga däck när det är sånt grymt grepp i dem på torrt väglag.
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Du ska ju inte spruta något kladd i hjulhusen, men en relativt tjock underredsmassa som torkar och som du kan lacka över. Med ren plåt utan något som dämpar så slår stenarna små bucklor i plåten. Har man glasfiber skärmar så kan de spräcka gelcoaten på utsidan som blir svårt att fixa.

Jag bytte ut mina TB5 förra året, den var inte utslitna, men ca 10år gamla. De hade iofs inte haft så många riktiga "heat cycles" , men jag kunde inte få upp tempen i dem på Superstage förra året vilket gjorde bilen okörbar. Det är möjligt att jag hade lyckats på bana men jag bytte innan jag provade.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

peterc wrote: Tue Mar 09, 2021 7:24 pm Jag trodde faktiskt du hade mer vikt bak Magnus. Det där är ju ändå en rätt tung motor. Som jämförelse; läste just en artikel om Lancia 037 om ni minns den. Den hade 54% bak och 46 fram. Rallyräser av sällan skådat slag.
Ska kolla mina vågprotokoll. Får leta lite.
Jag också!
Växellådan är ju aptung också, nästan dubbla vikten mot en magnesium 915.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Viktfördelning
964; 35% fram 65% bak
993; 39% fram 61% bak
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

peterc wrote: Tue Mar 09, 2021 8:50 pm Viktfördelning
964; 35% fram 65% bak
993; 39% fram 61% bak
Oj!
Du har inte vägt 73an?

Iofs, min vikt var med mig i bilen, men det borde ju inte lägga mer på framhjulen...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Jag lyckades inte hitta mina vågsedlar. Tog det här ur klassningspapprena, således tom bil.
En 73-RS ska enligt samma papper ha 39% fram och 61% bak.
Gjorde sen ett överslag och la på 50 Kg bränsle på framaxeln då skulle en 964 gå från 35/65 till 38/62.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
9:59
Posts: 366
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by 9:59 »

Foliera lackeringen på sidorna och efter bakhjulen är det enda man kan göra.
Tyvärr har jag sett att även tröskeln under dörr´n och på själva dörren har fåt besök av skott.
Har man plast skärmar, kan stenarna skjutas igenom plasten ellr få spindlar i gelcoten.
På en av mina bilar sitter det inklämda liggunderlag som får slitas före karossen.
Angående foliering, så visa tyska tv´n, ett test av folie av tre kvalitéer, och sköt dem med stenar från en kanon.
Den sköt med 50/70/150 km timmen och de filma resultatet i slowmotion.
De två vanligaste folierna fick märken i alla tre farterna,rakt igenom folien.
Den dyraste, som kallas helikopter-tejp, fick enbart märke vid 150.
Så foliering är ingen garanti på bra resultat, men det är det enda för att göra nått.
Eller acceptera och lacka om vid behov...……...
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Johannes »

Motståndskraften mot stenskott är även beroende på kulör. Vissa pigment klarar det bättre i vanligt trafik. Lejonparten av pigment kommer från Japan och det var knivigt när det blev problem med kärnkraftverket i Fukushima efter som det var i samma område.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Johannes »

En i sig intressant grej är de formsprutande däck som inte är upplagda på traditionellt vis. Den röda vagnen på hemsidan har formsprutade däck. Det syns på de skarvar som finns på sidan.

De trådar som svävar iväg en aning brukar ju kunna ge mest info...

Bläddrade upp i några ädle tyska skrifter att det ursprungligen var 58,5 % bak för att sänkas till 57 % när långa hjulbasen kom(+57 mm) 1969 årsmodell.

Siffrorna avser statisk tyngdpunkt, men det skiljer sig såklart inte så mycket under körning. Men fjädringen är ju regressiv, blir mjukare vid infjädring bak och hjulbasen förlängs en aning! Likaså tillkommer ju förare. Där kan den matematiskt fiffige trixa med siffror om man inte vill skotta snö. Däcken skrynklar sig en aning och kontaktpunkt på gatan förändras om än försumbart. Fälgarnas vikt bidrar också till tyngdpunktens position. Likaså är det ju möjligt att flytta sätet i längsled. Bakljusen blev lättare. Inte för att det tillför något i hemmagaraget men...

På tävlingsbilar förekommer det ju att säkringsdosor och allt flyttas till gynnsammaste position inom regelverk.

Vi vet ju att det började införas förbättringar och lättare material och komponenter. Även om styrväxeln som byttes såklart inte var av godo för den sportinriktade föraren. Den blev slöare och mer anpassad för boulevarden och cafeerna.

Siffrorna jag hittade utgår jag ifrån är utan förare. För den som vill åka fotorally med tillhörande frågor så kan man ju ha i bakhuvudet att i Sverige väger en förare 68 kg och i Tyskland 70 kg.

Fordonsindustrin har ett samarbete som kallas för ICIE. International Car Information System där man byter helbilslayouter med varandra. De skall vara distribuerade inom ett halvår efter lansering. Den borde gå att hitta på nätet eller rent av i de där gamla små böckerna Bilfakta, Autograph i Helsingborg etc.

Den fiktiva docka som sätts in vid måttlig hette förr Plåtoskar - men det går nog inte nuförtiden för då blir väl nån kränkt.

Hur som helst så benämns mätpunkten för H-punkt och därifrån utgår de flesta måtten i kupen.

Men det bli såklart an aning för mycket teoretiskt. Men basfakta är att däcken växt från 165 mm...

Dags att gå ut och skotta snö!
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

peterc wrote: Tue Mar 09, 2021 9:25 pm Jag lyckades inte hitta mina vågsedlar. Tog det här ur klassningspapprena, således tom bil.
En 73-RS ska enligt samma papper ha 39% fram och 61% bak.
Gjorde sen ett överslag och la på 50 Kg bränsle på framaxeln då skulle en 964 gå från 35/65 till 38/62.
Det slår mig nu att 964/993 faktiskt har bensintanken längre bak än 911, vilket är bättre ur säkerhetssynpunkt antar jag som orsak. De har å andra sidan oljetanken längre fram.

Detta fick jag på min vägning.
VF: 260 kg HF: 240kg
VB: 371 kg HB: 350kg

Så jag fick 611/610 kg på diagonalen. Nu hade jag full tank, 80 liter, samt några verktyg centralt i "reservhjuls hålet" vilket kanske inte var så genomtänkt (samt mig som förare, 90kg typ). Men så blev det....

Nu är det offtopic som tusan! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Sanoj »

"...att i Sverige väger en förare 68 kg och i Tyskland 70 kg"
...dvs hästkapplöpning och motorsport anställer samma folk :)

// Jonas
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Då har Magnus 41/59 med full tank och förare i.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Sanoj wrote: Thu Mar 11, 2021 10:00 am "...att i Sverige väger en förare 68 kg och i Tyskland 70 kg"
...dvs hästkapplöpning och motorsport anställer samma folk :)

// Jonas
Så tjock kan en jockey inte vara! :)

68/70 kg förare och halv tank är väl måttet för tjänstevikt på en bil?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

När jag ändå rotar i vikter, detta är min 77a targa med 3.2 motor.
VF: 264kg HF: 250kg
VB: 384kg HB: 368kg
1266kg
514kg / 752kg = 40.6% / 59.4%

Det var med 90kg förare och jag tror typ halv tank. Med 30 kg till fram (full tank) hade det varit 42/58.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Johannes »

Tjänstevikt inkluderar full tank
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

henca wrote: Sat Mar 06, 2021 12:28 pmIdag hade jag tänkt beställa däck, men ångrar nu att jag inte beställde för ett par veckor sedan. Priset har gått upp med närmare en tusenlapp per styck. Uppenbarligen är det nu fel säsong att köpa sommardäck...

Jag var beredd att betala ca 12 kkr för en uppsättning däck, men 15 kkr blev för saftigt. De N-märkta däck som sitter på nu gav jag ca 6 kkr för.
Det är OK om ni idiotförklarar mig och ser detta som en offentlig deklaration att jag har mera pengar än förstånd, men idag slog jag ändå till och gjorde en beställning på Dunlop-däcken. Priset hade sjunkit ned igen och jag fick dem för ca 13 kkr inklusive frakt. För ett par tusenlappar billigare hade jag kunnat få tag i en uppsättning P6000, men jag är nyfiken på dessa däck då de uppges ha lägre ljudnivå och bättre våtgrepp. Nu dröjer det säkert någon vecka innan de levereras, sedan kommer det säkert dröja ytterligare flera veckor innan jag plockar fram 911an och monterar dem.

m v h Henrik
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by mikael »

Det viktigaste är att du blir nöjd, och om det kräver att du beställer N-märkta däck så är ju det valet som är rätt för dig.

Men detta är ju ett forum där många andra läser, och för dem är det kanske användbart att höra att det finns bra och billigare alternativ.

Vi ser fram emot rapport på hur däcken är!
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

Det återstår att se om/hur nöjd jag blir, att man kastar en större mängd pengar på något är inte någon garanti för att det skall bli bättre även om man ibland får vad man betalar för. Bredare däck skulle jag nog försökt mig på om det inte vore för att redan de däck jag har kan skrapa i vid fullt rattutslag. Så skall det naturligtvis inte vara, men jag tror det blev så i samband med en olycka för några år sedan. Dock har jag inte lyckats hitta var det skrapar i.

m v h Henrik
Michael L
Posts: 36
Joined: Tue Dec 05, 2017 7:52 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Michael L »

henca wrote: Thu Mar 18, 2021 8:14 pm
henca wrote: Sat Mar 06, 2021 12:28 pmIdag hade jag tänkt beställa däck, men ångrar nu att jag inte beställde för ett par veckor sedan. Priset har gått upp med närmare en tusenlapp per styck. Uppenbarligen är det nu fel säsong att köpa sommardäck...

Jag var beredd att betala ca 12 kkr för en uppsättning däck, men 15 kkr blev för saftigt. De N-märkta däck som sitter på nu gav jag ca 6 kkr för.
Det är OK om ni idiotförklarar mig och ser detta som en offentlig deklaration att jag har mera pengar än förstånd, men idag slog jag ändå till och gjorde en beställning på Dunlop-däcken. Priset hade sjunkit ned igen och jag fick dem för ca 13 kkr inklusive frakt. För ett par tusenlappar billigare hade jag kunnat få tag i en uppsättning P6000, men jag är nyfiken på dessa däck då de uppges ha lägre ljudnivå och bättre våtgrepp. Nu dröjer det säkert någon vecka innan de levereras, sedan kommer det säkert dröja ytterligare flera veckor innan jag plockar fram 911an och monterar dem.

m v h Henrik
Hel rätt gjort - Köpte själv ett set Pirelli P7 Cinturato däck till min. Mest för att jag gillade utseendet🤷🏼‍♂️

Skulle vara trevligt att höra hur de upplevs på bilen!
911-72 Coupe fd banbil
911T -72 Safari
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

Inte direkt några däck för våra bilar som diskuteras, men ändå en intressant diskussion om däck i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=RzFt4G-Gl3U

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Enerverande fåntratt i "man bun"....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

MagnusW wrote: Sat Mar 20, 2021 6:22 pm Enerverande fåntratt i "man bun"....
Det är Bobo från TV-serien biltokig som gått på SVT.

https://www.youtube.com/watch?v=7db3yVikSNY

Ber om ursäkt, det var inte min avsikt att lusa ned denna tråd med off-topic-videos från youtube.

m v h Henrik
Post Reply