Vilka däck ska man ha?

Forumet för de tekniska frågorna.
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by mikael »

Gör du inte det här lite onödigt komplicerat?

En sökning på dackonline i 195/65-15 ger många bra alternativ:
Dunlop Sport BluResponse 679:-
Goodyear EfficientGrip 739:-
Michelin Primacy 899:-

Fit and forget.
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

mikael wrote: Sun Mar 07, 2021 7:45 pm Gör du inte det här lite onödigt komplicerat?

En sökning på dackonline i 195/65-15 ger många bra alternativ:
Dunlop Sport BluResponse 679:-
Goodyear EfficientGrip 739:-
Michelin Primacy 899:-

Fit and forget.
Ja som sagt. Om jag går upp i däck-dimension mer än halveras priset på de billigaste däcken.

Alla däck ovan har dock bara hastighetsklass H, d v s specat upp till 210 km/h. Enligt spec har min bil en topphastighet på 215 km/h. Jag hade inte tänkt köra så fort, men det skulle ändå kännas bättre om däcken vore specade för att klara bilens maxhastighet. För nyare bilar är det ett krav att däcken är specade till att klara bilens maxhastighet.

Men visst, med tanke på pris-skillnaden skulle det kunna vara värt att chansa på ett icke-N-märkt däck i större dimension. Om det sedan visar sig att däcket skrapar i eller visar sig ha andra oönskade egenskaper har jag bara kastat bort knappt 4 kkr vilket är en bråkdel av de ca 12 kkr som N-märkta däck i dimension 185/70R15 skulle kosta. Risken är att jag inte blir totalt missnöjd utan bara lite missnöjd vilket då resulterar i att jag behåller däcket men köper något annat nästa gång.

m v h Henrik
User avatar
freddegabbe
Posts: 212
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by freddegabbe »

Jag valde Vredestein Sportrac 5 195/65 R15 91H på min gamla bil. Jag valde dessa däck för att jag tyckte att mönstret och däcksidor såg bra ut. Priset kom som en bonus när min däckkille berättade vad han ville ha när han lagt på dem. De här däcken fungerar faktiskt riktigt fint på våra bilar, jag upplever att de är stabila så det räcker och de berättar vad som är på gång. Nu har jag endast provat dem i rask körning och inte haft möjlighet att utvärdera dem i synnerligen rask körning men jag tror att det skulle fungera det också.
Fredrik
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by mikael »

henca wrote: Sun Mar 07, 2021 11:01 pm Alla däck ovan har dock bara hastighetsklass H, d v s specat upp till 210 km/h. Enligt spec har min bil en topphastighet på 215 km/h.
Alla ovanstående däck finns i hastighetsklass V (240), om det är viktigt för att åka till glasskiosken.

Men det låter som att det enda som kan stilla din oro är att det står N på däcket. Så kör på det så slipper du fundera mer sen.

PS P6000 är det sämsta däck jag haft på en Porsche
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

henca wrote: Sat Mar 06, 2021 11:47 pmilen som glassätar bil så jag är mer ute efter gatdäck.
MagnusW wrote: Sat Mar 06, 2021 9:09 pm Viktbalans hit och dit...

1200kg 911 med 60% på bakhjulen, det är fortfarande bara 720kg.
Det är sant så länge som bilen står stilla, men det är inte bilens stillastående egenskaper som bekymrar mig. På en 911 som gasas ur en kurva kan inre framhjulet lyfta helt från marken. Då inser man att man plötsligt har åtminstone halva bilens vikt på yttre bakhjul och detta i ett läge när sidokraften är som störst.

Emellanåt hittar man inlägg på forum där någon undrar varför hans gamla 911 känns "slingrig" eller "svajig", oftast är då lösningen ett byte till lämpligare däck för bilen. Men jag måste medge att det nu är ganska länge sedan jag såg ett sådant inlägg på detta forum.

m v h Henrik
Jo, men du tror inte att en standardbil har någon viktförskjutning när den svänger?

Jag kan säga med lång erfarenhet av att köra Targa på bana. Det är att du måste pressa den väldigt hårt för att den ska lyfta innerhjulet fram...Å du gör det inte utan r-däck. :)

Håller med Peter, kom något banmöte och kör lite lugn och fin.

En sak jag alltid blir förvånad över med däck, på alla bilar, det är hur mycket bättre nya däck känns mot de gamla!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

mikael wrote: Sun Mar 07, 2021 7:45 pm Gör du inte det här lite onödigt komplicerat?

En sökning på dackonline i 195/65-15 ger många bra alternativ:
Dunlop Sport BluResponse 679:-
Goodyear EfficientGrip 739:-
Michelin Primacy 899:-

Fit and forget.
Mycket bättre dimmension.
Jag körde 205-60-15 och 205-55-16 på 6" och 7" fälg, det kanske var lite bulligt för att vara estetiskt för vissa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Framhjulslyft? 😩
Någon som åkte efter mig i sitt rymdskepp ett par varv på Mantorp kom skrattande fram till mig i depån och sa; ”Du måste ha framhjulet närmare marken! Vill du se filmen?” Höger framhjul var fem centimeter över marken på några ställen. Men jag lovar dig Henca, jag har ALDRIG varit i närheten av att lyfta ett framhjul ute på vägen. Så som du använder bilen och som jag använder min SC-Cab så anser jag att det är original dimension av kvalitetsdäck som gäller. 🍦
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

peterc wrote: Mon Mar 08, 2021 9:46 am Framhjulslyft? 😩
Någon som åkte efter mig i sitt rymdskepp ett par varv på Mantorp kom skrattande fram till mig i depån och sa; ”Du måste ha framhjulet närmare marken! Vill du se filmen?” Höger framhjul var fem centimeter över marken på några ställen. Men jag lovar dig Henca, jag har ALDRIG varit i närheten av att lyfta ett framhjul ute på vägen. Så som du använder bilen och som jag använder min SC-Cab så anser jag att det är original dimension av kvalitetsdäck som gäller. 🍦
Dutta till på bromsen så du stannar hjulet i luften, ser fränt ut! :D
Fredde fick till det i idioten, jag lyckas inte lyfta mitt så högt, hårdare stavar bak och mjukare kaross...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1050
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by JMB »

freddegabbe wrote: Mon Mar 08, 2021 6:38 am Nu har jag endast provat dem i rask körning och inte haft möjlighet att utvärdera dem i synnerligen rask körning.
”Rask körning” och ”synnerligen rask körning” - suverän formulering!! ❤️
User avatar
9:59
Posts: 366
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by 9:59 »

https://www.longstonetyres.co.uk/classi ... e/911.html

Handlade utav dessa för två veckor sedan.
Denna sida ger en bra överblick.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

MagnusW wrote: Mon Mar 08, 2021 9:57 am
Dutta till på bromsen så du stannar hjulet i luften, ser fränt ut! :D
Fredde fick till det i idioten, jag lyckas inte lyfta mitt så högt, hårdare stavar bak och mjukare kaross...
Visste ju inte att han filmade mig. 👍
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

9:59 wrote: Mon Mar 08, 2021 1:22 pm https://www.longstonetyres.co.uk/classi ... e/911.html

Handlade utav dessa för två veckor sedan.
Denna sida ger en bra överblick.
Tack för länken! Där kokar de ned alternativen till enbart två val för min bil:

(1974-‘77) 911 2.7 Targa = 185/70VR15 Pirelli Cinturato CN36 N4 or 185/70VR15 Michelin XWX.

Nu verkar CN36 med N4 vara på väg att bli ersatta av N5, men bägge alternativen ligger på drygt 3 kkr/st. Jag får fundera lite till på detta.

N3-varianten av P6000 kan man få några hundringar billigare än bägge alternativen och de påstås ha bättre bränsleekonomi, våtgrepp och ljudnivå än Michelin, jag hittar inga motsvarande specar på CN36.

Nu lutar jag dock åt att vänta och se hur länge mina nuvarande däck håller. Kanske hinner Porsche själva komma med en uppdaterad lista över rekommenderade däck innan jag gör slag i saken.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

MagnusW wrote: Mon Mar 08, 2021 9:19 am Jo, men du tror inte att en standardbil har någon viktförskjutning när den svänger?
Det har naturligtvis även standardbilar, men det är få standardbilar vars startvärde redan i vila börjar på 60%/40%. Den dynamiska viktförskjutningen adderas till ett större startvärde på våra bilar. Idag är det flera biltillverkare som hjälper till att mångla ut däck med märkning anpassade till deras bilar. Porsche var bland de första att ge ut denna typ av listor och det finns nog lite större skäl att vara kräsen med däcken på en motorstark svansmotorbil.
MagnusW wrote: Mon Mar 08, 2021 9:19 am En sak jag alltid blir förvånad över med däck, på alla bilar, det är hur mycket bättre nya däck känns mot de gamla!
Så brukar det vara! Däck åldras med hårdare gummi som följd även om de inte slits.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

mikael wrote: Sun Mar 07, 2021 7:45 pm Gör du inte det här lite onödigt komplicerat?

En sökning på dackonline i 195/65-15 ger många bra alternativ:
Dunlop Sport BluResponse 679:-
Goodyear EfficientGrip 739:-
Michelin Primacy 899:-

Fit and forget.
Bra altenativ om man inte vill elda tusenlappar på N-märkning. De kommer funka fint till glasskiosken.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MattiasB »

På tal om däck, finns det några bra alternativ till Michelin TB5 / 15?
Priserna stiger ju nästan snabbare än bitcoins ju..
-72 ex racer
User avatar
9:59
Posts: 366
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by 9:59 »

Michelin TB däcken väljer man för att :
1. behöver ett R-däck som är extremt bra på en bana, då finns det en massa andra R-däck som är bra.
2. har en dimension som bara TB erbjuder, för att få en tidsenlig profil på däcket.
3. vill ha ett radial däck istället för Avon eller Dunlop racings diagonaler.

Priserna är inte å leka med på någon av specialdäcken.
Livslängden är en fråga också.
Har själv kört 18000 km på mina, finns mönster kvar, men åldringen i form av torrsprickor gör att man bör pensionera dem.
Största nackdelen med dem är att man blästrar karossen både i hjulhusen och på lacken.
De plockar upp allt de hittar på rena vägar,köra på grus ska vi inte prata om...……
Tittar mycket på de fina bilarna ,som varit förebilder på mina egna bilar, på pelican och ddk , som har tb däck, och skulle gärna se dem efter ett par hundra mil senare hur de ser ut i karossen.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Alla r-däck plockar upp skräp, men TB-mönstret är extemt bra på att fånga upp små stenar....
Om man ska köra r-däck kan man inte lämna hjulhusen med bara färg på plåten, man måste lägga ett bra lager med "body" och kanske färg utanpå.
Har man en widebody så måste man foliera bakskärmarna, för de blästras sönder på ett par hundra mil.

Efter en slalomkörning kom jag in på en väg med nån km nygrusat oljegrus.... Jag rullade fram på 1an hela vägen. Sen kom jag ut på en 70 väg, inga bilar, jag körde ut, körde sakta och försökte skaka av gruset. En bil kom upp bakifrån, han kunde inte köra om pga vägen och var irriterad på att jag körde långsamt och låg nära. Så jag gasade till och ökade farten något och fartökningen gjorde att ett "moln" av småsten lämnade min bil och pepprade blen bakom.... Avstånd hölls! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Homegrown »

Skall man ha däcksutseende i korrekt tidsepok så bör man kanske komplettera med snygg nylon skjorta och gabardin byxor. Känner man sig ok i vanlig 2021 klädsel så välj däck med rätt rullomkrets. Tror ingen kan påstå att när jag var ung då var däcken jättebra jämfört med det skit som finns nu!
Likadant med oljor en bra olja av idag jämfört med vad Esso hade att erbjuda 1972.
Likadant diskutionen om e5 eller e10 i bränslet det är väl bara att gilla läget och justera bränsleblandningen när uppdateringen kommer. Och jo Porsches bilar fungerade både på höghöjd och havsnivå så det går att kompensera för tunnare luft och sämre energivärde i bränslet om det skulle märkas.
Ett däck jag kan rekommendera är Bridgestone S02 men de finns bara i 16" numera annars välj ett däck med rätt rullomkrets. Alla premium däck är bättre än vad som fanns då våra bilar kom från fabrik
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Du Homegrown, om du varit ute på en tur med din nya E10 soppa och står där med upplösta packningar eller igensatt filter får vi hoppas du är på hög höjd så du kan rulla hem.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Blir det E10 så blir det E10, inget vi kan göra något åt. Framtidens bränsle är alkoholbaserat eller helt syntesiskt som säkerligen inte snällare än alkohol.

Jag tror största problemet med Etanolen är att den löser gamla bensin beläggningar i systemet. Det tror jag man kan förekomma med att pumpa runt soppan utan att låta den gå in i känsliga delar i tex en förgasare. Fylla upp tanken med E85, låt soppa pumpen gå och mata tillbaka det till tanken.

Gilla läget och göra det bästa av det typ.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Nu använder vi tråden till något den inte är ämnad för. Det finns en annan för det. Jag ska inte kommentera något mer om E10 här.
Men sammanfattningsvis, det finns rapporterat från utlandet om det som Magnus skriver samt upplösta (geggiga) packningar och slangar. Troligen kommer 98 att vara E5 några år till.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Homegrown »

Jag säger bara att en gammal Porsche 911 är på intet sätt en snabb eller stark bil idag premium std däck är fullgoda. Välj rätt rullomkrets.
Om våra bilar användes som bruksbilar som de en gång var så skulle igenbeckade bränsle system etc vara mycket mindre problem. Lika lite som att alla motorer skulle gå sönder när det blev blyfri bensin eller ni kanske fortfarande pytsar i blyersättning?
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Ingen blyersättning, det ska inte behövas i bilar med stålsäten i toppen. Det hade varit skillnad med en gjutjärnstopp... Off topic igen :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Johannes »

Tolerus skrev för länge sedan en artikelns PÄ om vilka motorer som porsche rekommenderade att kära blyfritt när det introducerades. 30 år sen?

Däck var det ju; man kan ju om man vill filosofera över vad ett bra däck är.

Slitstyrka positivt för plånboken och sannolikt lägre förbrukning. Sannolikt längre bromssträcka.

Lite mjukare blandning och ökad bränsleförbrukning. Kortare bromssträcka.

Stabilitet, lastuppbyggnad, spårkänslighet, NVH - oljud.

Skillnad med grön ventilhatt, så som i Tyskland när de inte pumpad med luft utan gas.

Utseende. Form för hjulhus. Kantskydd som kan vara bra på en caferacer...

Styrvillighet

Våtgrepp, grusdäck. Ja tiden är väl förbi när teknikens värld river loss ett test med en elva på bredsladd så gruset yr.


Det finns fler parametrar så klart.

Själv saknar jag Pilot Sport. Då kunde man åka på hyfsat och lita på bilen. Racing blir ju något annat!
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Janne J »

Jag har kört med: Dunlop Sport BluResponse 679:- i just 195/65*15 på 8" fälg.
Körde konbana vid 2 tillfällen förra året och några 100 mil på landsväg.
Fungerade förvånansvärt bra på min bil ( Mustang 1260 kg, 5-liters V8 )
Mycket däck för småpengar är min åsikt.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Post Reply