Vilka däck ska man ha?

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Ok, tack! 👍
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

henca wrote: Wed Feb 24, 2021 7:33 amSåvida inte Porsche inom ett par veckor publicerar någon ny lista som antyder att de N-märkta däcken inte skulle vara rekommenderade för min bil blir det nog en uppsättning sådana som jag beställer.
Idag hade jag tänkt beställa däck, men ångrar nu att jag inte beställde för ett par veckor sedan. Priset har gått upp med närmare en tusenlapp per styck. Uppenbarligen är det nu fel säsong att köpa sommardäck...

Jag får kika på de däck som jag har, kanske håller de en säsong till eller åtminstone en halv. Om det sen blir akut att köpa däck får jag fundera en omgång till på vilka däck jag skall köpa, kanske blir det iallafall Pirelli P6000 som sitter på nu, de går fortfarande att hitta för 3kkr/st.

Jag var beredd att betala ca 12 kkr för en uppsättning däck, men 15 kkr blev för saftigt. De N-märkta däck som sitter på nu gav jag ca 6 kkr för.
dack.png
dack.png (233.07 KiB) Viewed 18487 times
m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Helt ärligt Henrik, skit i N-märkning det är 100% bullshit, bilen kommer inte explodera utan den.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

MagnusW wrote: Sat Mar 06, 2021 2:03 pm Helt ärligt Henrik, skit i N-märkning det är 100% bullshit, bilen kommer inte explodera utan den.
👍😂😂😂😂
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by felix83 »

Jag såg en kille som körde med Hankook Ventus Prime på sin luftkylda 911, han var nöjd. Har kört samma på min bruksbil och jag tyckte de funkade finfint där i alla fall. En uppsättning till 911 (205/55 och 225/50 16") kostar ca 4000 kr. Garanterat fritt från N-märkning! :mrgreen:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

felix83 wrote: Sat Mar 06, 2021 3:19 pm Jag såg en kille som körde med Hankook Ventus Prime på sin luftkylda 911, han var nöjd. Har kört samma på min bruksbil och jag tyckte de funkade finfint där i alla fall. En uppsättning till 911 (205/55 och 225/50 16") kostar ca 4000 kr. Garanterat fritt från N-märkning! :mrgreen:
De kanske inte är dåliga men jag skulle aldrig sätta på några sådana där tjing-tjong däck på min 911. Köp av ett kvalitetsmärke så blir det bra.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Jag har kört på Hankook, något av deras semi-r däck för ett antal år sedan. Var absolut inget fel på konstruktionen, men gummiblandningen var lite hal innan de fick värme i sig. På bana tålde de rejält med stryk som ett vanligt gatdäck då inte klarade.

Nu kör jag Nankang på min 69a. Det är nog bland de bästa däck jag kört på, har iofs inte kört Michelins cup däck sedan de fanns i 15"....

Det är som med allt annat borta i fjärran östern, det är inget fel på vad de gör, bara man betalar dom att göra det rätt.

Både Hankookdäcket och Nankang var/är lite billigare än motsvarande Michelin/Bridgstone etc men inte halva priset eller så.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

En snabb sökning på dackonline.se efter dimensionen 185/70*R15 som jag skall ha visar att billigaste däcket är Kleber "Dynaxer HP4" för 1069:-, näst billigast är Radar Dimax Classic för 1289:-. Ett däck som jag vet en del kör på sina 911or är Vredstein Sprint Classic för 2069:-. Billigaste N-märkta är Pirelli P6000 för 2819:-. Billigaste Michelin är Collection XWX för 4189:-, några hundralappar dyrare än Dunlop Sport Classic som jag från början hade tänkt mig.

Jag får fundera lite till på det här, chansa på Kleber för en dryg 1000-lapp? Dubbla insatsen för Vredstein som andra satt på sina 911or? Lägga på ytterligare nästan en 1000-lapp för att få N-märkta? Eller visa att jag har mer pengar än förstånd genom att köpa dyrast möjliga N-märkta eller kanske rentav något ännu dyrare? Allra dyrast N-märkta är Pirelli CN36 för 4600:-

Men jag väntar nog med att beställa till någon gång mitt i sommar eller kanske nästa vinter beroende på hur akut det visar sig vara när jag plockar fram bilen. Jag brukar köpa vinterdäck på sommaren och sommardäck på vintern och sedan kränga på dem för att i god tid ha dem redo. Inbillar mig att jag då brukar kunna få däcken till lite bättre pris.

m v h Henrik
User avatar
9:59
Posts: 366
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by 9:59 »

Då du vill ha alternativ finns https://www.blockleytyre.com/
De är poppis på glassätarbilar i öriket England.

Har tyvärr lunch bekanta som köpt dessa till sina Jaguarer och Lotusar.
De är snabba och prisvärda på frakterna .
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Ja de där femtontummarna från Blockley var ju snygga, helt rätt stil. Det är nog därför som man betalar stora pengar för CN36? (De var för övrigt superba däck på den tiden det begav sig)
Min tjing-tjong kommentar ska inte tas så bokstavligt, det är oftast bättre att gå på erfarenheter som andra delar med sig av. Dock kan sånt som man inte tänker på när man kör med fyrhjulskas på banan reta en till vansinne när man kör till kiosken.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Michelins Cup-däck som Magnus kommenterade har jag kört bana med på 73an. Funkade inte bra för mig. Plockade mycket gummi på vänster insida både fram och bak. Tror de behöver mycket camber, speciellt på en lätt bil. Toyo 888R som jag har på nu fungerar mycket bättre.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

9:59 wrote: Sat Mar 06, 2021 5:28 pm Då du vill ha alternativ finns https://www.blockleytyre.com/
Tack för tipset! Dock står jag nog ändå över just det däcket då dess stil verkar vara mer inriktat på äldre bilar än min 77a.
peterc wrote: Sat Mar 06, 2021 6:38 pm Min tjing-tjong kommentar ska inte tas så bokstavligt, det är oftast bättre att gå på erfarenheter som andra delar med sig av.
Precis, det finns många bra däck som inte är N-märkta, men jag hoppas och tror att det inte finns dåliga N-märkta däck. Billigaste Michelin som jag hittade i min dimension var dock dyrare än det N-märkta däck som jag hade tänkt mig från början.
peterc wrote: Sat Mar 06, 2021 6:38 pmDock kan sånt som man inte tänker på när man kör med fyrhjulskas på banan reta en till vansinne när man kör till kiosken.
Jag är lite orolig för ståplattor, på en uppsättning Pirelli P6 som jag hade på bruksbilen fick jag ståplattor bara över natten i garaget. Därför var jag lite orolig för ca 10 år sedan då jag beställde P6000 som då var enda N-märkta alternativet som jag kunde hitta. Jag köpte "tyre-savers" av plast men min oro visade sig vara obefogad med de däcken. Nya P6000 har ny N-märkning och därmed ny gummiblandning, kanske bör jag oroa mig för ståplattor igen.

Det har nu råkat bli så att jag på alla bilar utom 911an kör med Dunlop-däck. Det började med Sport Maxx RT på bruks-Audin och efter några år köpte jag även Street Response till min gamla VW Golf från 1975. Efter några år blev det dock lite vibrationer från däcken på Golfen, vet inte säkert om jag behöver balansera om eller om det beror på ståplattor. Då jag var väldigt nöjd med däcken på Audin köpte jag Sport Maxx RT även till min 928 trots att de inte är N-märkta, på 928an med sin nära 50/50-viktfördelning är det nog inte så noga med N-märkning. Det som jag uppskattar med dessa däck är att de ger bra grepp och de är tysta. Deras svaghet är att de slits fort, på bruks-Audin får jag byta ungefär vartannat år. Dock har kvalite'n på Sport Maxx RT varit lite sisådär, en del däck kräver mycket balanseringsvikter och jag har fått både orunda och skeva däck.

m v h Henrik
mikael
Posts: 261
Joined: Fri Jul 10, 2009 10:11 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by mikael »

Kolla 195/65-15, väldigt nära 185/70 men brukar vara betydligt bättre urval.

Avon CRZZ (?) var suveränt bra och fanns (finns?) i 185/70-15 om du kan hitta dem. Men inte jättebilligta.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

Viktbalans hit och dit... Vad har din bruks Audi för viktblans? Det lär inte vara 50/50. Just Audi brukade vara duktiga på att få motorn så långt framför framaxeln de bara kunde för att få tråkiga köregenskaper.
928an var tung, stark, snabb när den kom 1978. En Golf väger väl mer idag?
1200kg 911 med 60% på bakhjulen, det är fortfarande bara 720kg. Ta det gånger 2 så är det ändå mindre än en modern medelstor bil. 165 hästar var mycket 76-77 när en Volvo hade 75-90hk, idag är det inget upphetsande med det.

Jag menar alla däck idag är gjorda för tyngre bilar med mer effekt än vad våra 70-tals Porschar hade.

Egentligen är bara utmaningen att hitta en dimmension som funkar på fälgen och i hjulhuset och av ett välkänt märke. Ståplattor fick jag snabbt på ett en uppsättning Bridgestone jag hade för 10-15 år sedan, men plattorna försvann efter några km, det gör de nästan alltid.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by MagnusW »

peterc wrote: Sat Mar 06, 2021 6:52 pm Michelins Cup-däck som Magnus kommenterade har jag kört bana med på 73an. Funkade inte bra för mig. Plockade mycket gummi på vänster insida både fram och bak. Tror de behöver mycket camber, speciellt på en lätt bil. Toyo 888R som jag har på nu fungerar mycket bättre.
Jag gillar 888, skulle haft såna till 69an, men de var slut i någon dimmension jag skulle ha, därför blev det Nankang och de är nog lite vassare än 888R. De har mer kallgrep också, men de är nog sämre i regn för de har inte mycket mönster. :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

mikael wrote: Sat Mar 06, 2021 9:05 pm Kolla 195/65-15, väldigt nära 185/70 men brukar vara betydligt bättre urval.
Intressant! Mer gummi för mindre pengar! Mitt största orosmoment med att gå upp i bredd är att redan de däck jag har tar i någonstans när jag backar uppför gupp (t ex kantsten) med fullt rattutslag. Bredare däck med lägre profil kanske också blir lite jobbigare att kränga på och av fälgen, jag hade tänkt kränga på däcken för hand. I värsta fall kan jag dock lämna bort däck-krängar-jobbet, fast jag tycker att det är ganska roligt att kränga däck själv.

Första gången jag försökte kränga av ett 225/55R16-däck till min 928a gav jag upp och lämnade in till en verkstad som hade en däck-krängar-maskin. Sen dess har jag dock lärt mig att kränga av och på de däcken för hand. Jag tar till en del hjälpverktyg som tvingar och "beadbuster".
mikael wrote: Sat Mar 06, 2021 9:05 pm Avon CRZZ (?) var suveränt bra och fanns (finns?) i 185/70-15 om du kan hitta dem. Men inte jättebilligta.
Tack för ännu ett tips! Jag kör dock inte på bana utan har mest bara bilen som glassätar bil så jag är mer ute efter gatdäck.
MagnusW wrote: Sat Mar 06, 2021 9:09 pm Viktbalans hit och dit...

1200kg 911 med 60% på bakhjulen, det är fortfarande bara 720kg.
Det är sant så länge som bilen står stilla, men det är inte bilens stillastående egenskaper som bekymrar mig. På en 911 som gasas ur en kurva kan inre framhjulet lyfta helt från marken. Då inser man att man plötsligt har åtminstone halva bilens vikt på yttre bakhjul och detta i ett läge när sidokraften är som störst.

Emellanåt hittar man inlägg på forum där någon undrar varför hans gamla 911 känns "slingrig" eller "svajig", oftast är då lösningen ett byte till lämpligare däck för bilen. Men jag måste medge att det nu är ganska länge sedan jag såg ett sådant inlägg på detta forum.

m v h Henrik
User avatar
9:59
Posts: 366
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by 9:59 »

Slingrig och svajig, beror nog mest på våra vägars kondition. De blir helt sönderkörda på den kallare perioden på året av dubbdäck.
Sedan är asfaltskvaliteten förbisedd då det gäller för staten och köpa det billigaste avtalet med den minst seriösa entreprenaden.
Ståplattor bildas direkt vid stillastående, så det som är viktigt är att de ska snabbt försvinna när man kör igen.
Asiatiska däck, generellt är mycket tyngre en de europeiska, vilket ger mer i balanserings vikter.
Om vi tittar på 15/16 tums däcken, sker det knappt någon utveckling alls på detta, då efterfrågan är extremt liten.
Framför allt i våra dimensioner. Att behöva balansera om är enbart nödvändigt om man misstänker att nån vikt lossnat.
Annars är det smuts som lagts sig på ett ställe och bildat en obalans, vilket är vanligt på vinterbilen……….
Att montera däcken själv är manligt utan maskin, tufft.
Själv har jag 195/60 eller 65 profil på smala karossen. Har för mig att 195/65 är något lägre än 185/70 däcket.
Behöver inte vara bredare än ett 185 däck dock, diametern är det som alltid stämmer, för att utväxling och hastighetsmätare ska fungera korrekt.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by peterc »

Börjar bli en kul tråd det här. 😀
Magnus; jag har en Audi A1 med den största och tyngsta dieselmotorn. Den har definitivt inga tråkiga vägegenskaper. 🚙💨
Henca; du skulle nog börja köra banmöte. Då skulle du inte oroa dig så mycket sen. 😕
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

9:59 wrote: Sun Mar 07, 2021 6:22 am Annars är det smuts som lagts sig på ett ställe och bildat en obalans, vilket är vanligt på vinterbilen……….
För många år sedan köpte jag begagnade dubbdäck på fälg från en skrot till min vinterbil. De funkade bra under senhösten men när det blev riktig vinter fick jag enorma vibrationer från ena bakdäcket. Jag lämnade in bilen till en verkstad som krängde av däcket och hittade en knytnävsstor isklump inne i däcket.

Bankörning eller åtminstone lite slalom skulle säkert vara både kul och nyttigt, men jag är rädd för att det skall slita på finbilarna och försäkringen som jag har gäller inte häller vid den typen av events.

Så jag måste medge att jag "bara" är ute efter gatdäck till en glass-ätar-bil, men jag vill ändå ha bra däck som inte sviker om det skulle krisa.

m v h Henrik
User avatar
9:59
Posts: 366
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by 9:59 »

Ett bortglömt märke som ansågs vi den tiden som det bästa, Pneumant, öst tyskt däck som satt original på Trabant.
De uppfann en gummiblandning som skulle klara sig en bils livslängd, 25-30 år utan att behöva bytas ut.
När muren föll, snappade Continental upp detta fabrikat och skrin la alla planer på att erbjuda denna gummi-blandning.
Gummi industrin vill att vi ska byta däck varje år eller oftare.
Ett annat märke som fallit i glömska är Fulda, ett premiumdäck som i Sverige tidigare såldes av Esso.
Ett mackdäck trodde folk, men var mycket bättre än så.
I Tyskland ansågs det vara ett toppdäck länge.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
User avatar
Bellof
Posts: 203
Joined: Sun Mar 22, 2020 12:21 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Bellof »

C289C6D5-844B-4253-9FBF-423B358CAEE3.jpeg
C289C6D5-844B-4253-9FBF-423B358CAEE3.jpeg (379.49 KiB) Viewed 18353 times
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

9:59 wrote: Sun Mar 07, 2021 12:12 pmEtt annat märke som fallit i glömska är Fulda, ett premiumdäck som i Sverige tidigare såldes av Esso.
Ett mackdäck trodde folk, men var mycket bättre än så.
I Tyskland ansågs det vara ett toppdäck länge.
Faktum är att när jag bytte till Pirelly P6000 på min 911 för ca 10 år sedan var det just Fulda-däck som jag bytte bort, Fulda Y-2000.

I en pdf-fil från 2008 som jag har rekommenderar Porsche Y-2000 med N0-märkning. I samma lista rekommenderas även Michelin XWX i samma dimension trots att det däcket saknar N-märkning. Det står i en fotnot "Only one version of this tyre is produced. It therefor has no (!) Specification code. However, it still meets all Porsce requirements and is therefore approved accordingly".

(förlåt att jag fortsätter tjata om N-märkningar)

m v h Henrik
JMB
Posts: 1049
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by JMB »

P6000 ser ju väldigt fint ut på våra bilar men jag tycker dom är för dyra. TB5 ännu coolare men också dyra.

Blir 888 för min del.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by Johannes »

Själv fick jag på Dunlop SP. I Turbobredd. 15 tummare på en Carrera 87. Det var exceptionellt olämpligt efter att Michelin Pilot Sport inte gick att få i 15.

Ingen styrsel alls och från ha ha kunnat kliva på i böjarna så påminde det om vinterväglag på sommaren.

Orundad däck, obalans ståplattor, man kan ge sig ut och köra 2 mil och hissa upp bilen på en axel demontera och balansera. Sen på nästa axel efter ny körning. Har man lyft tar man givetvis alla fyra.

Vissa fabrikat är känsliga. För en del år sedan så hoppade jag i en slumpvis utvald bil och åkte hem efter jobbet. Det kunde vara Michelin eller Pirelli. Man visste omedelbart utan att titta vilket fabrikat man körde på. Michelin inga ståplattor och Pirelli vibrerade i ett par mil efter start
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Vilka däck ska man ha?

Post by henca »

JMB wrote: Sun Mar 07, 2021 3:14 pm Blir 888 för min del.
De verkar inte finnas i 185/70R15 eller 195/65R15.
Johannes wrote: Sun Mar 07, 2021 5:09 pm Själv fick jag på Dunlop SP. I Turbobredd. 15 tummare på en Carrera 87. Det var exceptionellt olämpligt efter att Michelin Pilot Sport inte gick att få i 15.

Ingen styrsel alls och från ha ha kunnat kliva på i böjarna så påminde det om vinterväglag på sommaren.

Orundad däck, obalans ståplattor, man kan ge sig ut och köra 2 mil och hissa upp bilen på en axel demontera och balansera. Sen på nästa axel efter ny körning. Har man lyft tar man givetvis alla fyra.
Tack för dina erfarenheter! Jag gissar att det var på den tid för ca 10 år sedan då Dunlop SP Sport FastResponse 195/65R15 var försedda med N0-märkning?

Nu börjar jag mer och mer luta åt P6000 igen, fast det känns lite surt att betala ungefär dubbelt så mycket som jag gjorde för ca 10 år sedan. Men jag skjuter som sagt på beslutet tills jag fått fram bilen och sett hur illa det är med däcken. Förra sommaren försökte jag byta ut två av de N2-märkta däcken mot nya N2 P6000. Jag lyckades hitta en webshop som sålde både N3 och N2 (dyrare). Beställde och betalade för N2 och de skickade ändå N3, jag fick strula med dem i månader för att häva det köpet.

m v h Henrik
Post Reply