Hjälp med motor identifiering!?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
elgh33
Posts: 100
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Hjälp med motor identifiering!?

Post by elgh33 »

Hej har köpt en bil, som ej har orginal motorn jag har motornr *6190361* 901/03

jag tror jag löst det men undrar om jag har rätt?

en 911T 2.0 motor ifrån en -69 110HK??

tack!
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by peterc »

Det är rätt! 👍
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
elgh33
Posts: 100
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by elgh33 »

tack för snabbt svar:)
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Motorn förefaller byggd 1968 men om den gick till 68 eller 69 års modell är nog precis på håret.

Hur som så är det en motor för Europa och manuell låda. Det finns olika typer av T. Europa eller USA dessutom för manuell och sportomatic
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by peterc »

Skulle en 68 haft ett motornummer som börjar på 619?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Du har rätt.

Verkar som om det finns byggdes 343 ch nummer för T man låda men 2455 motornummer typ 03

Men det handlar nog bara om ganska få bilar in på modellåret. Systemet med 3:e siffran var för övrigt inte med från allra första början.

Vad som är viktigare i den perioden är om motornummret står i bakkant på motorn eller på höger sida.
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Jesse »

Det är väl blockets gods som skiljer var numret sitter slaget?
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by peterc »

Ja det var väl därför det flyttades. Magnesiumvevhusen kom ju med 69 års modell.
B-modell.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Jesse
Posts: 1685
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Jesse »

Enig Peter :D
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Det där med byggår och modellår är ju en källa till förvirring.

Det finns ju inga 64:or men de som byggdes är modellår 1965. Första bilen var klar 14 sept 1964 med ch nr 300.007( som James Bond så det är lätt att komma ihåg). Dan efter kom 003 och först därefter 001. Det finns listor som visar ch 001 hade motor 001, detta är inte korrekta listor. Och under de första åren byggdes det betydligt fler motorer än vagnar enligt listorna.

På Din T med sista siffror som 361 av 2455 st så gissar jag att den är byggd 68. Ofta har Porsche angett juli/augusti som skiljemånad för årsmodell men inte alltid. Det finns så även fler 110 hästare för tex sportomatic etc de har annan siffra efter /.

Första Magnesiumblock för L har jag sett angivet till 3080182 och för för T till 2080618 där ch nummer börjar i serien 118200. Siffrorna haltar lite med karosser från Porsche,Karmann och för all del Targakarosser. Har en komplett 03 motor själv som gick finfint när den ställdes ner för länge sedan. Får kolla upp vad det står på den vid tillfälle.


Du har en hel del information på motorn.

Först själva blocket. Det finns en så kallad gjutklocka som anger årtal och månad, en prick för varje månad. det behöver inte nödvändigtvis stå samma årtal eller månad på halvorna.

På blockhalvorna finns det siffror i anslutning till muttrarna som håller ihop det på varje del, det är för att veta vilka halvor som hör ihop efter bearbetning.

Sen är det då Typ Nr 901/03 motorkonfiguration
Under det i direkt anslutning så finns det ett löpnummer som visar vilken motor i ordningen som är byggd.

Och så är det då motornumret. Det finns exempel på de som har försökt fusk och blivit avslöjade vid en grundlig besiktning av tex Dekra. Bortsläpat nummer och instansat på nytt. Men det finns röntgenutrustning för att avslöja den typen av bedrägeri.

Det finns enstaka block som i området är stansade KD. Kunden Dienst. Då är det en fabriksrenovering som har genomförts.

Vidare finns det också helt blanka vevhus utan märkning med typ nummer, löpnummer och motornummer. Då är motorn byggd på ett reservdelsblock.

Ett intressant exempel på byggår och årsmodell som hela nätet och för all del även Porsche Classic tycks ha snubblat på är 911R. (Den med motorn från Carrera 6 mer eller mindre)Den står i de flesta fall som årsmodell 1967. Länge bortglömd. Den presenterades sent hösten 1967. I arkivet har jag Press Kit från Geneve i mars 1968 och där presenteras den som årsmodell 1968. Själv har jag även prislistan och specifikationen som för 1968 samt en del andra publikationer från Porsche från samma år.

Grattis till motorn - de där är fina att köra och har en del fördelar som saknas på andra motorer, Tex vipparmarna. Topplocken är de kanske mest intressanta - åtminstone på tvålitrarna.


Det har ju på senare decennier talats allt mer om matching numbers. Men när det diskuteras magnesiums etc så kan man ju ha i bakhuvudet att det steg för steg byttes ut kåpor i motorn för att sänka vikten. Men hur matchung är egentligen numren; det är inte säkert att förgasarna har rätt beteckning och det är vikit för köregenskaper och de är dessutom numrerade. Har för övrigt hör att de bara skulle ha funnits 50 par av 46:or men kan det verkligen stämma?

Men vad har Du för kaross? Eftersom motorn är bytt så kan det ha viss betydelse i vissa fall. Instrumenteringen kan skilja och likaså kalibreringen för något instrument beroende på hur den var såld. Karosserna kan även ha olika ingående plåtar beroende på motor.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Det finns vagnar med ch nr som börjar på 118 dvs årsmodell 1968 som har motorblock av magnesium.

Man kan sällan vara tvärsäker, men om jag minns rätt så är det magnesiumblock i den "riktiga R motorn" på 150 hk.även benämnd 2000R. Typ 901/30. Byggda under 1967 och frammåt, för tävlingssäsongen 67/68, vill ha det till att det finns ch nr på 118xxx som är byggda vintern 1969. Men det kan vara värt att kontrollera för den som vill vara kalenderbitare på riktigt. Men det kan ju verka rimligt i efterhand att rallybilarna fick motorer med magnesium i block, insug och annat.

Var kanske lite för slapp i mitt förra inlägg. Men tar man ur en sportomatic med låda och allt och lyfter upp en random motor medinan låda så gäller det att ha rätt instrument på panelen och rättvgivare i oljetanken för att nämna något. Volymen blir helt felaktig. Likaså skiljer tunneln, pedalställ, träplatta, fotstöd, baklucka torpedvägg förgasare styckning för att nämna något men ingen har ju nämnt Sportomatic. Men det fanns en tid när de paketen åkte ur i rekordfart. Totalflopp i USA.
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by petter »

Johannes wrote: Sat May 02, 2020 12:35 am Det finns vagnar med ch nr som börjar på 118 dvs årsmodell 1968 som har motorblock av magnesium.

Man kan sällan vara tvärsäker, men om jag minns rätt så är det magnesiumblock i den "riktiga R motorn" på 150 hk.även benämnd 2000R. Typ 901/30. Byggda under 1967 och frammåt, för tävlingssäsongen 67/68, vill ha det till att det finns ch nr på 118xxx som är byggda vintern 1969. Men det kan vara värt att kontrollera för den som vill vara kalenderbitare på riktigt. Men det kan ju verka rimligt i efterhand att rallybilarna fick motorer med magnesium i block, insug och annat.

Var kanske lite för slapp i mitt förra inlägg. Men tar man ur en sportomatic med låda och allt och lyfter upp en random motor medinan låda så gäller det att ha rätt instrument på panelen och rättvgivare i oljetanken för att nämna något. Volymen blir helt felaktig. Likaså skiljer tunneln, pedalställ, träplatta, fotstöd, baklucka torpedvägg förgasare styckning för att nämna något men ingen har ju nämnt Sportomatic. Men det fanns en tid när de paketen åkte ur i rekordfart. Totalflopp i USA.
Intressant jag har en tidig 68 ( tillverkad 67) med alu block som lämnade fabriken men sportomatic men senare fått manuell låda och undrar nu hur mätare och givare mm skiljer sej ?
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Du får problem med oljenivån. Sportomatic har S nivå på instrumentbrädan med oljetemp och givare. Om jag inte förivrar mig så är det mer olja i en sportomatic. Dvs motorolja plus växellådsolja och då blir det fel information på instrumentbrädan.

Likaså så bör du ha en kaross från Karmann.

Tror att jag har enndel tyskspråkiga broschyrer och något särtryck av Sportomatic i någon pressfolder från 1968. Skulle kunna fota av vid tillfälle om intresse finns
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by petter »

Johannes wrote: Sat May 02, 2020 10:46 am Du får problem med oljenivån. Sportomatic har S nivå på instrumentbrädan med oljetemp och givare. Om jag inte förivrar mig så är det mer olja i en sportomatic. Dvs motorolja plus växellådsolja och då blir det fel information på instrumentbrädan.

Likaså så bör du ha en kaross från Karmann.

Tror att jag har enndel tyskspråkiga broschyrer och något särtryck av Sportomatic i någon pressfolder från 1968. Skulle kunna fota av vid tillfälle om intresse finns
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by petter »

Tack för infon , tar gärna en kopia på det !
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Själv är jag för dåligt insatt i det tekniska med att ladda upp bilder etc.

Förslag, om du skickar mig en e Mail adress som om eller liknande så kan jag maila över några foton.
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by petter »

Johannes wrote: Sat May 02, 2020 5:07 pm Själv är jag för dåligt insatt i det tekniska med att ladda upp bilder etc.

Förslag, om du skickar mig en e Mail adress som om eller liknande så kan jag maila över några foton.
Tack , petterpop@hotmail.com
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Gick det bra att läsa upp de bilder jag mailade?

Har fler och givetvis kan Du lägga upp den här. Möjligen under en Sportomatic tråd
petter
Posts: 713
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by petter »

Johannes wrote: Tue May 05, 2020 11:33 am Gick det bra att läsa upp de bilder jag mailade?

Har fler och givetvis kan Du lägga upp den här. Möjligen under en Sportomatic tråd
Tack gick bra , spännande läsning
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

Då skickar jag lite till
elgh33
Posts: 100
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by elgh33 »

Johannes wrote: Sat Apr 25, 2020 8:43 pm

Men vad har Du för kaross? Eftersom motorn är bytt så kan det ha viss betydelse i vissa fall. Instrumenteringen kan skilja och likaså kalibreringen för något instrument beroende på hur den var såld. Karosserna kan även ha olika ingående plåtar beroende på motor.

tack för all info det är en 1966 swb 912a

reggad 66/01/01 så den bör ju vara byggd 65? ska dock ev sätta 4a i den igen men vi får se:)
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp med motor identifiering!?

Post by Johannes »

En raritet!

Tre instrument och smala spårvidden.
Post Reply