Oljud i framvagn, tips?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Oljud i framvagn, tips?

Post by Jonka »

Som rubriken lyder har jag ett oljud i framvagnen på min g-modell från 75 som jag inte blir riktigt klok på. Efter vinterförvaringen så uppkom ett tämligen otrevligt vibrerande ljud som fortplantar sig upp i ratten. Jag trodde första att det var lokaliserat till höger hjulsida men har insett att det är svårt att säga då ljudet/vibrationerna fortplantar sig... Min första tanke var hjullager, därför är dessa åtgärdade och inget glapp eller skadade lager, infettade och fina. Därefter trodde jag att det var bromsklossarna som gjorde ljudet och bytte tillbaka till ett par gamla, ljudet kvarstår. Ljudet/vibrationerna kommer i hastigheter från 65 km/h och uppåt. Efter 130 tar vindbruset över... :D.Ljudet kommer när bilen har gått i några minuter sannolikt när metallen blivit varm och svält? Ljudet försvinner helt när jag trampar lätt på bromsen. Styr jag med ratten så kan ljudet ändå vara kvar men ibland upphöra också. De bussningarna jag kan se under är OK. Bromsarna ligger inte på...Bromsskivorna är nya från 2019 av känt märke, kan de vara skeva? kan det vara nåt från styrningen, nåt klassiskt som brukar strula?

Tack, Jonas
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by henca »

Inte så stor chans att problemet är så enkelt, men det är ju ganska billigt att testa att balansera hjulen. Akta dig bara för att låta någon klåpare dra sönder hjulmuttrarna av aluminium. Senast när jag bad en däckverkstad byta däck på min 911 körde jag dit med lösa hjul som jag skruvat av själv och lät bilen stå på pallbockar hemma i garaget.

När däcken snurrar i balanseringsmaskinen bör man nog också se om de blivit orunda under vinterförvaringen.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by MagnusW »

Orunda däck brukar fixa till sig när man kört några km och fått lite värme i dom.

Bromsskivor slår sig i princip aldrig. Jag har haft skeva skivor, men oftast är "skeva skivor" en beläggning av bromsklossmaterial på skivorna.

Det låter mer som om det är lagerglapp eftersom det verkar "styra upp sig" när du går på bromsen.
Om du tar tag i däcket med bägge händerna kl 12 och rycker kraftigt fram och tillbaka så hela bilen skakar kan du känna eller höra något då?
Kanske glapp i styrled om du ruckar kvart i tre ?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by Jonka »

Bilen har gått ca 40 mil efter avställningen så de borde ha rundat till sig... kanske är fälgen då. Jag skulle kunna utesluta de med att pröva ett par fälgar jag har liggandes som jag vet är bra.

Ang glapp. Inget glapp kl 12. Minimalt typ inget alls på ena sidan 09-15. Skulle man kanske kunna dra åt ”lagermuttern” lite till?!

Bilen besiktades för en vecka sedan och ingen tillsägelse om glapp i framvagn.

Felsökning fortsätter...
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by MagnusW »

Hur drog du framhjulslagret?
Jag brukar dra det så att med bilen upplyft med hjulet på så kan jag känna ett litet spel.
Kan vara bra att dra lagret hårt, så man låser hjulet och sedan lossar på det. Speciellt om man bytt lager. Lossar man muttern 1/8 varv brukar man hamna rätt bra.

Fälgarna blir ju inte orunda under vintern, men det kan ju vara ett bra som ett diagnosverktyg flytta runt hjulen eller byta hjul.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by Jonka »

Jag brukar använda en nyckel/polygrip med längre käftar på så jag kommer åt runt, de kanske finns en speciell nyckel? Vad använder ni? Jag ska pröva din teori och dra hårdare... efter de prövar jag att byta hjul...

Trevlig fredagkväll 😀🍺
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by Johannes »

En parkerad bil kan få ståplattor i däcken och för vissa däck går det fort. Kan räcka med parkering över natt.

För att få full koll på balanseringen så är det en utmärkt idé att köra ett par mil i motorvägsfart, och omedelbart efteråt hissa upp framvagnen och demontera hjulen för att balansera.

På en bil med hjulsidor, vilket vi inte har på elvorna, så gäller det att se upp med själva hjulsidan. De kan vibrera kraftigt.

Du skriver att du har nya skivor. Bra. Tricket med att montera skivor är att navet är helt rent. Är man noggrann och van att ställa krav så riggar man upp en indikatorklocka och mäter hur mycket den nya skivan kastar. Om det inte är till belåtenhet så kanske man behöver putsa navet ytterligare.

Till jänkare fina det koniska shims att lägga mellan skiva och nav.


Som Magnus skriver så är det mindre vanligt med skeva skivor men på en bil som varit med ett tag så varierar tjockleken och det ger vibrationer i pedalen men det brukar inte ge oljud. Mäts med två indikatorklockor när man roterar skivan. Det uppstår när navet inte är rent. Vissa kolvar i vissa caliprar har ett uttag i kontaktytan mot beläggets stålstomme och det är för att belägget inte skall ansluta helt parallellt mot skivan initialt för att reducera risken för varierande tjocklek mot skivan.

Läser jag för fort, verktyg?
Hjullagret bör du nog dra med tumme och pekfinger till önskat glapp och låsa med insexskruven.
jonka15
Posts: 2
Joined: Wed Oct 25, 2017 7:59 am

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by jonka15 »

Tack för all input. Jag har demonterat oken och upptäckt att en av kolvarna i oken inte går tillbaka efter bromsning, samt så tror jag att bromsslangarna har gjort sitt, flödet tillbaka efter bromsning verkar hämmas. Återstår att se om det är problemet. Vid montering så tänker jag att jag ska göra rent ordentligt mellan nav och fälg som du skriver Johannes. Samt vinkla kolvarna i oket så anläggningsytan blir rätt vinkel mot beläggen, 20 grader enligt Haynes.

Ang. att dra åt hjullager så funkar det fint med att dra åt med tumme och fingrar, vill jag däremot dra hårt så att jag låser hjulet räcker inte min fingerstyrka till. Hur som helst så brukar jag dra så att jag har ett litet glapp när jag trycker på brickan innanför med en skruvmejsel.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by peterc »

Bromsslangar kan svälla så att de blir helt täta. Första gången tror man inte det är sant.
Jag har alltid dragit hjullagren SÅ ATT JAG PRECIS MÅSTE BÄNDA för att skjuta brickan. Har funkat att köra race med. Det där med att man ska kunna skjuta brickan UTAN att bända blir för löst eller så är jag för svag. 🤨
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by MagnusW »

Ja, man måste dra lagren hårdare än vad verkstadsmanualen säger. Måste vara någon miss i översättningen från tyska...
Ska man dra med fingrarna får man ha bra nypor!!

Så länge man har ett kännbart spel (spel inte glapp) i lagret när man ruckar på hjulet upphissad så går det inte för varmt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Tomas356
Posts: 216
Joined: Tue Nov 20, 2012 10:37 pm

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by Tomas356 »

Jag hade liknande problem och höll på att bli vansinnig. Visade sig att det var ett hjullager som behövde sättas åt.
356 C cab (1964)
964 Cab (1990)
911T (1969) Irish green
911T (1969) Bahama Yellow
911E (1969) Targa Blutorange
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by Johannes »

Enklaste sättet att kolla av hjullagren lite sådär enkelt är att veva ner rutorna och han passagerare. Man svänger runt på en tom parkeringsplats om det schasar så är det nog dags att kolla lite noggrannare.

Om kolven inte går tillbaks...

Flörta lite med en sjuksköterska och få en spruta och kanyl. Lite bromsolja genom damasken så löser det sig oftast. Eller så får man bända tillbaks kolven om det går och ha en medhjälpares om trycker fram den och upprepa så brukar det lösa sig.

Om kolven inte går tillbaks bara det där lilla som är självjusterande så är det kolvtätningen i oket som är sliten och det ger ökad mängd bromsdamm på fälgen.

Om det är en ASB broms från Teves(ATE) som sitter på de första S så finns det ingen självjusterande funktion i kolvtätningen, men det är inte aktuellt på Din årsmodell. Men nåt att ha i bakhuvudet för den nyfikne.


Borsta ren nav, det finns speciella stålborstar för ändamålet. De har borsten i en ring så man enkelt kan borsta runt skruven på en med lösning hjulmuttrar.

Slangar havererar, oftas blir det då en större blåsa på utsidan
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by peterc »

ASB vad är det? 🤔
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by Johannes »

Det är teves namn på de självjusterande bromsar som har justeringen i kolven. Det sitter en hydraulikventil i bakkanten in mot kammaren och i caliper sitter det en styrpinne. Dyrt och krångligt. Men bra.

Senare bronsteknologi bygger på en kolv som är slät in mot kammaren och tätningsringen har några läppar som följer med en aning vid bromsning. När pedalen släpps så fjädrar tätningen tillbaks något, låt säga 0,15 mm i nyskick. Vid slitage så försvinner justeringen och det dammar extra mycket på fälgen
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Oljud i framvagn, tips?

Post by Jonka »

Hurra, allt oljud och vibrerande är borta.

Tack för alla tips... kul att så många engagerar sig i vår hobby.

Jag tänkte återkoppla lite så kanske det kan vara till hjälp för nån i framtiden.

Nya bromsslangar fram och motionering av kolvar i ok. Sannolikt så fjädrade inte kolvarna tillbaka efter bromsning. Alternativt så var inte kolvarna satta i rätt vinkel kontra bromsskiva, vet ej hur noga det är? Men nu sitter det enligt haynes 20 graders vinkel.
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Post Reply