Elschema helljusspak

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Elschema helljusspak

Post by Sanoj »

Har bytt ut helljusspaken på min 74:a, gick väl sådär..
Blinkers funkar bra, dock har jag varken halv eller helljus efter bytet.
Parkeringsljus funkar dock kanon :D
Klassisk "skit bakom spakarna" med andra ord och frågan är om någon har ett lättläst elschema som jag kan felsöka efter?

Mvh Jonas
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Elschema helljusspak

Post by henca »

Jag har en Haynes reparationshandbok, kanske kan jag scanna in något schema om du inte hittar på närmare håll?

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Elschema helljusspak

Post by MagnusW »

Haynes är inte världens bästa reparationshandbok, men den är väl värd pengarna enbart för elschemana. Finns elscheman på Pelican Parts hemsida också som man kan skriva ut.
Spaken bör vara ganska enkel att byta ut.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
johan_a
Posts: 102
Joined: Wed Sep 15, 2010 8:07 am
Location: Karlshamn

Re: Elschema helljusspak

Post by johan_a »

Här är en samling av kopplingsscheman ifrån 67 till 78:
https://www.dropbox.com/sh/03bgz8h8ot93 ... NA0ea?dl=0
/Johan

911 Targa 2.7 -77
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Elschema helljusspak

Post by henca »

johan_a wrote: Mon Mar 30, 2020 10:10 am Här är en samling av kopplingsscheman ifrån 67 till 78:
https://www.dropbox.com/sh/03bgz8h8ot93 ... NA0ea?dl=0
Wow, det där var riktigt fina scheman med tydliga färger! Någon som vet från vilken bok de är scannade? Jag har precis likadana scheman med samma färger i en reparationshandbok till min VW Golf från 1975, den boken tror jag att jag köpte på Biltema för ca 30 år sedan:
vw.jpg
vw.jpg (60.43 KiB) Viewed 7126 times
Min bok ser ut som på bilden ovan fast utan OK-logga. Den reparationshandboken är dessutom på svenska. Jag hittar inget ISBN-nummer i boken, men på en av de första sidorna står det: "(C) TECED, Lyrestad 1980". I slutet av boken finns en lång lista med andra reparationshandböcker i samma serie, dock ingen för någon Porsche. Kan de ha tryckt upp en sådan bok senare?

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Elschema helljusspak

Post by Johannes »

P O Thorsell Lyrestad. Kan inte minas att jag sett Porsche hos dem. De senare Tror jag det står Anders Thorsell som författare.

De äldre hade ringpärm och inte kartonnage. Ett nummer på framsidan ofta med gröna inslag på omslaget och BMW var orange.

På den tiden hade tex Saab, Volvo och även Mercedes i Sverige ett nummer dit det gick att ringa och få service tips. Mercedes försvann när huvudkontoret hamnade i Köpenhamn. Heinz Alexander hjälpte till med allt i Sollentuna. Thomasfolk hos Porsche. Det var således bättre förr...



Sextiotalarna har ett elschema i färg i instruktionsboken, när slutade Porsche med det?
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Elschema helljusspak

Post by Gunnar B »

Som jag minns det sitter väl en sladd med 6-polig stickpropp monterad på enheten när man köper den och den är "bolt on".
Om inte, duger väl Haynes om man har skarpa ögon.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Elschema helljusspak

Post by MagnusW »

Har för mig det är någon mer sladd utöver den 6poliga kontakten, bytte min spak för något år sen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Elschema helljusspak

Post by Sanoj »

Det är utöver den 6-poliga kabeln en bunt till som ska kopplas in, inte alla däremot.
Jag tyckte jag bytte kabel för kabel när jag installerade den nya, men gjorde tydligen något fel ändå...

[/attachment]
Screenshot_20200401-211611_Gallery.jpg
Screenshot_20200401-211611_Gallery.jpg (1.22 MiB) Viewed 7062 times
// Jonas
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Elschema helljusspak

Post by Thord »

Om bilden visar den gamla spaken så ser det ut som att några flatstift är bytta, kanske kabelstammen är moddad, ser den nya spakens kablage likadant ut?
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Elschema helljusspak

Post by Gunnar B »

Jag har kollat schemat och mycket tyder på om du kopplar färgrätt borde det fungera.
Grå och gul går till tändlåset, P rsp R via enpolig koppling, rödvit till ljusströmbrytaren 30, och vit/svart 56. de sista två kan jag inte se, men borde också gå till strömbrytaren. Som Tord säger ser ju inte kabelskorna ut att komma från Porsche, och det är inte ovanligt att någon vill förbättra fabrikens system. Bara hoppas att den 6-poliga kontakten är ok på båda sidor.
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Elschema helljusspak

Post by Sanoj »

Hej.
Gunnar, ja så har jag kopplat tror jag. Dom två sista var inte inkopplade.
Vilken är det som går till själva belysningen, den 6-poliga?

Thord, ja den nya såg likadan ut.

// Jonas
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Elschema helljusspak

Post by Johannes »

Eventuellt kan Du hitta något här...
http://www.cannell.co.uk/Manuals_Original.htm
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Elschema helljusspak

Post by Thord »

Tog en bild på schemat för -74, och en bild på min gamla spak, en liten skillnad är att den svart/vita är en dubbel flatstift.
Attachments
DSC_1513.JPG
DSC_1513.JPG (760.25 KiB) Viewed 7003 times
DSC_1512.JPG
DSC_1512.JPG (861.45 KiB) Viewed 7003 times
User avatar
Sanoj
Posts: 304
Joined: Tue Oct 22, 2019 9:03 am

Re: Elschema helljusspak

Post by Sanoj »

Vad innebär det med dubbel flatstift?
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Elschema helljusspak

Post by Thord »

Dubbel kanske inte är rätt benämning, men det går att sätta dit en kabel till. Om du zoomar in på den vita kabeln med svart rand så har den ett annorlunda flatstift där det går att sätta en kabel till.
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Elschema helljusspak

Post by Gunnar B »

Såvitt jag förstår är den gula spänningsförsörjningen till reläet, och en vit som går genom den 6-poliga kontakten är manövern. Ser ut att det inte kan bli så mycket fel. Har du kollat säkringar och lampor. Du kan ju kolla om du har spänning på den gula och om reälet funkar. Ursäkta att jag frågar, men har du tändningen på när du tänder helljuset.
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Elschema helljusspak

Post by Jonka »

Jag hade liknande problem med min spak. Det var kontaktytorna inne i spaken som inte fick kontakt riktigt. Jag hittade en bra guide på pelikanen om det när det begav sig. Men har du köpt en helt ny spak borde allt det vara i sin ordning.
Lycka till

Jonas
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Post Reply