Har bytt ut helljusspaken på min 74:a, gick väl sådär..
Blinkers funkar bra, dock har jag varken halv eller helljus efter bytet.
Parkeringsljus funkar dock kanon
Klassisk "skit bakom spakarna" med andra ord och frågan är om någon har ett lättläst elschema som jag kan felsöka efter?
Haynes är inte världens bästa reparationshandbok, men den är väl värd pengarna enbart för elschemana. Finns elscheman på Pelican Parts hemsida också som man kan skriva ut.
Spaken bör vara ganska enkel att byta ut.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
Wow, det där var riktigt fina scheman med tydliga färger! Någon som vet från vilken bok de är scannade? Jag har precis likadana scheman med samma färger i en reparationshandbok till min VW Golf från 1975, den boken tror jag att jag köpte på Biltema för ca 30 år sedan:
vw.jpg (60.43 KiB) Viewed 2157 times
Min bok ser ut som på bilden ovan fast utan OK-logga. Den reparationshandboken är dessutom på svenska. Jag hittar inget ISBN-nummer i boken, men på en av de första sidorna står det: "(C) TECED, Lyrestad 1980". I slutet av boken finns en lång lista med andra reparationshandböcker i samma serie, dock ingen för någon Porsche. Kan de ha tryckt upp en sådan bok senare?
P O Thorsell Lyrestad. Kan inte minas att jag sett Porsche hos dem. De senare Tror jag det står Anders Thorsell som författare.
De äldre hade ringpärm och inte kartonnage. Ett nummer på framsidan ofta med gröna inslag på omslaget och BMW var orange.
På den tiden hade tex Saab, Volvo och även Mercedes i Sverige ett nummer dit det gick att ringa och få service tips. Mercedes försvann när huvudkontoret hamnade i Köpenhamn. Heinz Alexander hjälpte till med allt i Sollentuna. Thomasfolk hos Porsche. Det var således bättre förr...
Sextiotalarna har ett elschema i färg i instruktionsboken, när slutade Porsche med det?
Som jag minns det sitter väl en sladd med 6-polig stickpropp monterad på enheten när man köper den och den är "bolt on".
Om inte, duger väl Haynes om man har skarpa ögon.
Det är utöver den 6-poliga kabeln en bunt till som ska kopplas in, inte alla däremot.
Jag tyckte jag bytte kabel för kabel när jag installerade den nya, men gjorde tydligen något fel ändå...
[/attachment]
Screenshot_20200401-211611_Gallery.jpg (1.22 MiB) Viewed 2093 times
Om bilden visar den gamla spaken så ser det ut som att några flatstift är bytta, kanske kabelstammen är moddad, ser den nya spakens kablage likadant ut?
Jag har kollat schemat och mycket tyder på om du kopplar färgrätt borde det fungera.
Grå och gul går till tändlåset, P rsp R via enpolig koppling, rödvit till ljusströmbrytaren 30, och vit/svart 56. de sista två kan jag inte se, men borde också gå till strömbrytaren. Som Tord säger ser ju inte kabelskorna ut att komma från Porsche, och det är inte ovanligt att någon vill förbättra fabrikens system. Bara hoppas att den 6-poliga kontakten är ok på båda sidor.
Dubbel kanske inte är rätt benämning, men det går att sätta dit en kabel till. Om du zoomar in på den vita kabeln med svart rand så har den ett annorlunda flatstift där det går att sätta en kabel till.
Såvitt jag förstår är den gula spänningsförsörjningen till reläet, och en vit som går genom den 6-poliga kontakten är manövern. Ser ut att det inte kan bli så mycket fel. Har du kollat säkringar och lampor. Du kan ju kolla om du har spänning på den gula och om reälet funkar. Ursäkta att jag frågar, men har du tändningen på när du tänder helljuset.
Jag hade liknande problem med min spak. Det var kontaktytorna inne i spaken som inte fick kontakt riktigt. Jag hittade en bra guide på pelikanen om det när det begav sig. Men har du köpt en helt ny spak borde allt det vara i sin ordning.
Lycka till