Weber insug..?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Weber insug..?

Post by Nilsson »

Vet du hur många olika insug det finns till Weber/porsche..??
Komplettera gärna svaret med måttuppgifter..
Kan passa på att fråga om Porsche/Tyskland fortfarande har den servicen att svara på brev där man frågar om bilens leveransuppgifter..(kardex?)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: Weber insug..?

Post by Jonas Y »

Nicke Nilsson wrote: Kan passa på att fråga om Porsche/Tyskland fortfarande har den servicen att svara på brev där man frågar om bilens leveransuppgifter..(kardex?)
Hej, jag är inte så haj på sån't här, men om det är samma sak som det som ibland verkar kallas Wagenkarte så har jag sett att det fins några tidigare trådar på temat:

viewtopic.php?t=45&start=0&postdays=0&p ... wagenkarte

viewtopic.php?t=766&highlight=wagenkarte
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Mitt svar är 2 olika typer av rör.

Det skiljer på diameter och höjd mellan rören. Liten diameter som passar till 40 mm förgasare och större för 46 orna. Dessutom vill jag minnas att de större även är högre/längre.

(att det sklijer på höger/vänster är ju självklart. Dessutom så finns det rör med svart tjock plastfärg på utsidan, de är då svarta. Färgen har medkylningen att göra)


På den tiden det begav sig så fanns det även en anpassnig av rören som gjordes (beställdes) i samband med trimmning. Ingick i rallykit som det så vackert hette. Så har det ju alltid gjorts i vedbodarna!

/AJ
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Finns olika beroende på port diameter på topp tror att det är 34, 38, 40
Säljs av Motormeister i USA samt ett annat ställe jag beställt munstycket o.d. av http://youroil.net/weber_carb_parts.html.
Motormeister är duktiga men det kan ta lite tid och strula lite.
Köpte ventiler där bra och billigt dock så fick han lite huvudbry som monterade allt då 5 var 39mm och den sjätte 40mm.
Samt jag fick bara 8 ventilstyrningar men ca 70 ventiltätringar.
-Lycka till
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

.....Det där med insugen var kanske en synvilla när jag studerade en 906 (på foto alltså..)..Jag fick för mig att det fanns vanliga låga,höga och även högre än höga...Ny fråga.Hur höga är orginal insugen.??.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Mätte några original S rör idag de är 63 mm höga (mätt med linjal och monterat på motor...)

Kollade i reservdelskatalogen. Det fanns 5 st vänster rör och 3 st höger.

911, 911L, 911TU
dito med sportomatic
911S
dito sportomatic
911, 911L 911TU sportomatic avgasrening USA

Högersidans varianter brydde jag mig inte om att notera.


Dutch har en poäng i portstorleken.

Standard topparna har 32, 32 i kanaler och 39, 35 för ventiler
S o har 36, 35 kanaler och 42, 38 ventil
T har 32, 32 kanaler och 42 38 ventiler

906 och R har de största kanaler 38,38 och 45, 39 ventiler

Rallymotorerna 150 hk hade weber 46, höga insugsrör och standardlock med 32,32 kanaler och 39, 35. ventiler

Lite senare byggdes en 2.0 för 914 180 hk en 911 S motor med T -toppar och 40 mm förgasare. Höga rör.

Ventilstorleken i den första insprutade S 1969 har samma ventilstorlek som R och 906.


Dessutom gick det att beställa inpassning av insugningsrören för den som inte ville ta fram modelleran och roterande fil. Detta var en del av rallykitten som såldes.


För övrigt håller jag i skrivande stund på och gör i ordning några std toppar till en 2.0 S. Locken är svarvade och styrningarna ikrympta. Ventilerna slipade. Nu skall vi bara fräsa säten och slipa in ventilerna i sätet. Shimsa upp fjädrarna. Sen är det klart.

/A
User avatar
9:59
Posts: 370
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Måttuppgifter på mina insug.

Post by 9:59 »

Hej Nicke, de insug jag har på säljsidan, har följande mått:

Part# 901 108 321 1R 68mm höga, kanal 32 mm vid topp ,och 40 mm vid förgasaren.

Hälsar Hazze.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Satt här och diskuterade lite med några snubbar. Det finns höga rör gjutna i såväl magnesium som aluminium.

Angränsande om förgasare. Finns de som har W ingjutet och de som har EW ingjutet. De italienska har W, de andra är gjutna i USA på senare tid. Talade med Karl Heinz Feustel, han som driver Raceline i Waldbröl. Han är av den uppfattningen att de nya inte fungerar som de skall. Någon personlig erfarenhet av de nyare som tillverkats i efterhand har jag inte.
Post Reply