Page 1 of 3

Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sat Jan 04, 2020 3:59 pm
by Tomas356
Hej!

Jag har tänkt att renovera motorfläkten och behöver demontera fläktens nav. Navet är elförzinkat (gult/guld) i original och zinket har försvunnit med tiden. För att kunna förzinka om navet måste det demonteras, något som jag inte tänker göra innan jag har sex nya nitar av rätt typ i min hand.

Frågan är var man kan få tag på dessa nitar, som enligt uppgift ska vara av en speciell typ och med rätt vinkel i försänkningen osv?

Alternativt har någon tips på vem som kan renovera själva fläkten så att den blir så som den ska, dvs. som när den var ny?

/Tomas

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sat Jan 04, 2020 6:41 pm
by JMB
Har tyvärr inget svar angående nitarna.

Hittar du någon som kan renovera den till "från fabrik" så dela gärna här. Har sett många försöka men få lyckas. Finns ett par långa trådar på vår systersajt om just detta.

Att få själva fläkten "snygg" är något lättare

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sat Jan 04, 2020 8:16 pm
by Tomas356
Ja, kruxet ligger i att nita tillbaka navet så att det blir bra. Nitarna är speciella och inget man köper hos Clas Ohlson direkt. Får man tag på rätt nitar så går det nog att lösa, men som sagt det är där utmaningen ligger.

Att få fläkten snygg är lätt. Att få den att hålla sig snygg är svårare, men å andra sidan inget större problem med en veteranbil som körs lite och mest när solen skiner och det inte sugs in blöt och skitig luft genom fläkten.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sat Jan 04, 2020 11:50 pm
by peterc
Problemet som JMB lyfter här är nog att åstadkomma nybilsfinish med rätt flammighet. Både fläkt och fläktstativ skall vars flammiga. Har inte sett någon göra det bra.
Skulle jag göra en riktig idiotrenovering någongång skulle jag nog köpa nytt. Fast de kanske inte ser riktiga ut de heller?

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 1:20 pm
by Tomas356
Nej, de nya är väl säkert tillverkade med andra metoder och andra legeringar osv.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 5:35 pm
by JMB
Fabriken sprutade på någon form av gulaktigt vax, alt tectyl

Johan

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 6:03 pm
by peterc
Flammigheten jag avser är i metallen inte något vax. Främst på stativet till fläkten har metallen olika mörka fält.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 7:59 pm
by MagnusW
Gtben vet nog vart man hittar rätt nitar...

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 9:32 pm
by Tomas356
Gtben?

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 9:33 pm
by MagnusW
Tomas356 wrote: Sun Jan 05, 2020 9:32 pmGtben?
Ja, Bengt här på forumet.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 10:32 pm
by martinrox
Hej.
Jag renoverade min fläkt för ett tag sen. Jag demonterade centrumet och fick det ytbehandlat med 6-värdigt krom. Nitarna letade jag efter länge och tillslut fick jag köpa av mittelmotor efter mycket tjat och ett löfte att inte sälja dom vidare. Jag fick bara köpa 7st, de var frikostiga nog att sälja mig en reservnit😀.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Sun Jan 05, 2020 11:26 pm
by gtBen
Köp på ebay, kolla dock att längden 16mm räcker, finns även 18mm och 20mm eller längre
https://www.ebay.de/itm/Edelstahl-Senkn ... 0926091663
https://www.ebay.de/itm/Halbrundnieten- ... 0779752149

eller beställ från nån som har skruv på lösvikt, tex Svedol. Säg typ nån hundring eller 2 för en förpackning.
Försänkt Nit FN 5x16 Stål Din 661 - är benämningen

Sedan vore det bra att elförzinka nitarna blanka då de annars kommer att rosta (är normalt alltid obehandlade)

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Mon Jan 06, 2020 11:33 am
by Tomas356
Tack för tipsen!

Originalnitarna är väl av aluminium?

Vad jag läst mig till så ska de även ha en speciell vinkel på skallen, i förhållande till axeln alltså, men det kanske inte är så viktigt?

/Tomas

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Mon Jan 06, 2020 11:36 am
by Tomas356
martinrox, hur har du låtit behandla själva fläkten?

Var de så blanka och ljusa när de lämnade fabriken, i mitt fall 1969?

/Tomas

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Mon Jan 06, 2020 6:29 pm
by peterc
Tomas356 wrote: Mon Jan 06, 2020 11:36 am martinrox, hur har du låtit behandla själva fläkten?

Var de så blanka och ljusa när de lämnade fabriken, i mitt fall 1969?

/Tomas
Nej, de var flammiga och fläckiga. Förstår inte om det är så att jag skriver dålig svenska men det här är hur som helst tredje gången jag skriver det.
Jag drar mig till minnes att jag sett en annons från Mittelmotor med en fläkt som de gjort i ordning som såg så dålig ut som de gjorde när de var nya. Hör med dem istället för att hålla på och kladda.
Hör också av er till mig om något är oklart! 😓

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Mon Jan 06, 2020 8:06 pm
by Tomas356
Jo, men flammig och fläckig säger ju inte så mycket om hur de var behandlade.

/Tomas

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Mon Jan 06, 2020 8:19 pm
by MattiasB
Mittelmotor hade nån bild på sin (rätt dåliga) hemsida. Detta är dock den mindre fläkten
Skall det se ut så här, tycker den ser mer begagnad / skavd ut än flammig?: https://www.mittelmotor.de/cms/images/s ... 1601_1.jpg

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Mon Jan 06, 2020 8:28 pm
by MagnusW
MattiasB wrote: Mon Jan 06, 2020 8:19 pm Mittelmotor hade nån bild på sin (rätt dåliga) hemsida. Detta är dock den mindre fläkten
Skall det se ut så här, tycker den ser mer begagnad / skavd ut än flammig?: https://www.mittelmotor.de/cms/images/s ... 1601_1.jpg
Väldigt likt en ny fläkt från Porsche.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Mon Jan 06, 2020 10:56 pm
by peterc
Ja det där ser rätt bra ut. Min fläkt till min helt orörda SC-83 Cab ser dock ”värre” ut. Jag kan skicka en bild Tomas om du vill. Lägga upp den här klarar jag inte.
Min åsikt är att om det nu finns en firma som fixar det här så att det ser riktigt ut så bör man gå den vägen även om det kostar en del. De flesta motorer jag sett ser fel ut.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Tue Jan 07, 2020 9:47 pm
by Johannes
Nu handlar det om en 1969. Men om vi backar till början så vill jag ha det till att de första har varit lackerade ev ovanpå den flammighet som Peter nämner. Vill också ha det till att nitar, och resten som inte är av lättmetall är blankförzinkade i halvmatt. Fläktbandet är svart och har två skruvar. Vet inte riktigt när det blev gulkromaterat, kanske finns det gulkrom och två skruvar, eller har alla gulkromade en skruv?

Tog fram böcker med äldre pressbilder, det är inte nödvändigtvis så som det såg ut i serie, men fläkthuset ser ofattbart risigt ut. Fläkten i sig ser tom målat ut på någon bild och mindre flammigt på andra. Hade delarna legat separat på bänken så kanske nån oinitierad tror de kommer från en motorbrand...

Flammigheten tror jag kan bero på porer och ojämnheter i gjutgodset. De syror som blir kvar i ojämnheterna brukar ge likartade effekter i gjutgodset. Det kanske inte är samma underleverantör på de båda artiklarna.

Gulkrom tror jag är upptäckt av en fransman med mineral från Sibirien. Länge sedan jag lämnade skolbänken. Men det går att färga in i olika kulörer. Flammigheten på gulkrom påverkas bland annat av hur de går ner i badet. Bara doppning, åker genom badet med någon konvejer det förekommer även roterande trummor som blaskar runt.

För aluminium så har det även förekommit Alodine och liknade produkter, det är den obestämda gröna, oliv, bruna lätt brända kulören som man såg på vissa av de höga och grova insugen.


Tittade som hastigast i motorförrådet och de älsta ser ut som kriget om uttrycket tillåts. Men på motorn i den nyare med texten i Svart Carrera( 231) från 87 så skulle man kanske kunna beskriva det om den hade rester av något som påminner om ett lager bivax...


Det talades ju om en sjunde nit i reserv, finns den kvar ograverad så borde den kunna mätas upp och svarvas fram, om det nu inte är en nit från eBay i grund och botten.

Tur vi inte försöker hålla koll på motsvarande för förgasare, det blir nog en disputation i så fall

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Wed Jan 08, 2020 2:58 pm
by peterc
Det är rätt kul att man kan göra ”vetenskap” av sådant här. Samtidigt är det något som fascinerar mig, förmågan att få det att se ut som det var nytt.
Just 69 var det mycket som hände med 911an. Mycket på motorn blev gjort i magnesium (däribland fläktstativet) och man förlängde hjulbasen för att göra bilen mindre baktung. Som jag minns det var det då denna ”dåliga” ytfinish dök upp. Som Johannes skrev så såg vissa exemplar förskräckliga ut.
I Tomas fall när jag tittat på bilden så undrar jag om inte en ordentlig rengöring och att fixa till gulkrom på navet räcker. Vore kul att se en bild på fläktstativet.

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Wed Jan 08, 2020 3:17 pm
by Tomas356
Så här ser det ut.

Jag har fått tag på rätt typ av nitar, men det var inte lätt. Jag kommer att vattenpolera allt utom det som ska elförzinkas gult/guld.

Får se hur det blir, men för min del får det nog duga.

/Tomas

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Wed Jan 08, 2020 4:51 pm
by Johannes
Gulkromet infördes på bred front i bilindustrin för att det i första hand skulle se snyggt ut i saluhallarna efter transport över Atlanten.

Det finns olika tjocklekar. Det blev panik i branschen när det kom förbud 2003 mot 6 värt krom. Det gick liksom inte så bra... det blev skjutet på framtiden. Gulkrom brukar inte tåla avfettning speciellt väl.

Krom 6 storyn var en bagatell jämfört med förbudet av bly i glidlager etc.

Det är billigt att skaffa grejor för att gulkroma hemma i trädgården fast det kanske inte är hälsosamt.

Risken att prylar försvinner på inlämnade grejor finns ju och man brukar inte vara betrodd att trä upp på ståltråden själv...

En erfarenhet på vägen. Lämnade in demonterade hyvlas. Inga problem. Trodde jag. Den stora koniska brickan var helt borta. Gjor av zink. Upp i rök i badet!

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Wed Jan 08, 2020 5:15 pm
by Tomas356
...vad var det som var av Zink och som försvann i badet???

Re: Nitar till motorfläktens nav

Posted: Wed Jan 08, 2020 6:11 pm
by felix83
Brickan till huvlåset, gissar jag. #damnyouautocorrect