Page 1 of 1

Kamkedjesträckare montering

Posted: Sun Dec 29, 2019 4:19 pm
by Jonka
Ska till och montera tillbaka kamkedjesträckarna efter renovering. Nu är de mycket längre än vad de var när jag monterade bort dem, hur mycket vågar jag bryta i armen inne i kamkedjehuset för att göra plats? Andra tips på återmontering? Tack och god fortsättning.

Re: Kamkedjesträckare montering

Posted: Mon Dec 30, 2019 10:11 am
by MagnusW
Du trycker ihop sträckaren försiktigt i ett skruvstäd. Sen finns det ett hål i dem där man kan sticka in ett borr som håller den hoptryckt som du drar ut när den är på plats.
Saknar den hålet (kan vara så att det bara är de hydrauliska som har detta) så bocka en plåtbit som håller kolven inne och går ned under botten.
Det är svårt att trycka ihop den men det är inte så mycket kraft i fjädern som trycker ut den.

Re: Kamkedjesträckare montering

Posted: Mon Dec 30, 2019 12:47 pm
by Ivar82
Ser ut som du har 901-sträckarna kvar, har du läst om de uppgraderade 930-sträckarna? Min motor hade en 901-sträckare kvar och en nyare 930-sträckare blandat..

Det finns även uppgraderade sträckararmar (930 105 509 00/930 105 510 00), med en ipressad bussning. Original har ingen bussning så de kan "skära ihop".

Image

https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... 09-00-M100

Re: Kamkedjesträckare montering

Posted: Mon Dec 30, 2019 7:02 pm
by Jonka
Tack för svar Magnus! Saknar hål i mina sträckare så sannolikt är det de hydrauliska som har det. Jag ska börja snickra på nåt som kan hålla ihop grejerna under monteringen.

Tack Ivar för tipset om uppgraderingen. Jag ska kolla så jag åtminstone har 2 lika.

Re: Kamkedjesträckare montering

Posted: Tue Dec 31, 2019 11:33 pm
by Johannes
Den sträckare du har är försedd med hål, eller mer adekvat spår. Om du tittar på bilden under och till vänster om den vänstra skruven på det röda säkerhetsstoppet så ser du det. När sträckaren levereras så sitter det en ståltråd där. Som håller inne axeln som spänner ut.

Av de mekaniska sträckarna med hydraulisk stötdämpning har det förekommit flera olika utföranden. Exempelvis så hade de första årgångarna öppna sträckare, när man vände motorn upp och ner så rann oljan ur och det var ju så klart en rejäl nackdel. Vill minnas att de hängde med till och med 1968. De monterades med en C formad klämma.

Det var en riktig aha upplevelse för ca 40 år sen när jag fick tips om de där säkerhetsstoppen.samtidigt så blir det lite tyngre så belastningen på fjädern ökar. De satt på varenda dyrare motor, med andra ord tävlingsmotorer. Det var kanske i huvudsak rallycross.

Re: Kamkedjesträckare montering

Posted: Sun Jan 05, 2020 6:22 pm
by Jonka
Tänkte dela med mig av återmonteringen, kollade upp det här med C-formad sprint. En del renoveringskit innehöll såna sprintar men inte mitt. Försökte tillverka ett eget men det lyckade inte nåt vidare.

Innan jag skulle börja bocka plåten som Magnus tipsade om så prövade jag med en vanlig kabelstripp å de fungerade faktiskt bättre än jag tänkt mig.

Så nu är prylarna på plats...😀👍

Re: Kamkedjesträckare montering

Posted: Sun Jan 05, 2020 6:28 pm
by MagnusW
Grattis!