Kamkedjesträckare montering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Kamkedjesträckare montering

Post by Jonka »

Ska till och montera tillbaka kamkedjesträckarna efter renovering. Nu är de mycket längre än vad de var när jag monterade bort dem, hur mycket vågar jag bryta i armen inne i kamkedjehuset för att göra plats? Andra tips på återmontering? Tack och god fortsättning.
Attachments
8EA8A719-6E9C-4B11-B419-D0857EDD5D64.jpeg
8EA8A719-6E9C-4B11-B419-D0857EDD5D64.jpeg (44.54 KiB) Viewed 14332 times
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by MagnusW »

Du trycker ihop sträckaren försiktigt i ett skruvstäd. Sen finns det ett hål i dem där man kan sticka in ett borr som håller den hoptryckt som du drar ut när den är på plats.
Saknar den hålet (kan vara så att det bara är de hydrauliska som har detta) så bocka en plåtbit som håller kolven inne och går ned under botten.
Det är svårt att trycka ihop den men det är inte så mycket kraft i fjädern som trycker ut den.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Ivar82 »

Ser ut som du har 901-sträckarna kvar, har du läst om de uppgraderade 930-sträckarna? Min motor hade en 901-sträckare kvar och en nyare 930-sträckare blandat..

Det finns även uppgraderade sträckararmar (930 105 509 00/930 105 510 00), med en ipressad bussning. Original har ingen bussning så de kan "skära ihop".

Image

https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... 09-00-M100
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Jonka »

Tack för svar Magnus! Saknar hål i mina sträckare så sannolikt är det de hydrauliska som har det. Jag ska börja snickra på nåt som kan hålla ihop grejerna under monteringen.

Tack Ivar för tipset om uppgraderingen. Jag ska kolla så jag åtminstone har 2 lika.
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Johannes »

Den sträckare du har är försedd med hål, eller mer adekvat spår. Om du tittar på bilden under och till vänster om den vänstra skruven på det röda säkerhetsstoppet så ser du det. När sträckaren levereras så sitter det en ståltråd där. Som håller inne axeln som spänner ut.

Av de mekaniska sträckarna med hydraulisk stötdämpning har det förekommit flera olika utföranden. Exempelvis så hade de första årgångarna öppna sträckare, när man vände motorn upp och ner så rann oljan ur och det var ju så klart en rejäl nackdel. Vill minnas att de hängde med till och med 1968. De monterades med en C formad klämma.

Det var en riktig aha upplevelse för ca 40 år sen när jag fick tips om de där säkerhetsstoppen.samtidigt så blir det lite tyngre så belastningen på fjädern ökar. De satt på varenda dyrare motor, med andra ord tävlingsmotorer. Det var kanske i huvudsak rallycross.
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Jonka »

Tänkte dela med mig av återmonteringen, kollade upp det här med C-formad sprint. En del renoveringskit innehöll såna sprintar men inte mitt. Försökte tillverka ett eget men det lyckade inte nåt vidare.

Innan jag skulle börja bocka plåten som Magnus tipsade om så prövade jag med en vanlig kabelstripp å de fungerade faktiskt bättre än jag tänkt mig.

Så nu är prylarna på plats...😀👍
Attachments
AA635973-6DE5-48AB-8F8F-027ACC55BE79.jpeg
AA635973-6DE5-48AB-8F8F-027ACC55BE79.jpeg (35.39 KiB) Viewed 14135 times
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by MagnusW »

Grattis!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Olsson
Posts: 254
Joined: Thu Nov 30, 2017 6:47 pm

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Olsson »

Väcker en gammal tråd till liv, tänkte köra med stopp monterade på sträckarna som en säkerhet men det är så pass tight så den bottnar på stoppen. Kedjan lyckas jag inte spänna mer och jag tvivlar på att den ska spännas ytterligare. Kanske någon kan se om något ser galet ut eller om någon varit med om detta tidigare. Stoppen känns ju som en bra försäkring även fast sträckarna är nya.
Screenshot_20210704-195247_Gallery.jpg
Screenshot_20210704-195247_Gallery.jpg (1.11 MiB) Viewed 12430 times
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by peterc »

De där stoppen tror jag inte på. Hade det varit meningen när motorn konstruerades så hade det ju inte behövts en fjäder och en dämpare. Tror Åsa-nisse varit framme här igen och tagit fram stoppen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Johannes »

Personligen tror jag precis tvärt om.

Ursprungliga sträckaren har ju en fjäder med hydraulisk stötdämpare. Om den havererar så går motorn sönder.

De så kallade hydrauliska som kom mot slutet är på sätt och vis vansinniga. Om det av en eller annan anledning uppstår problem med oljetrycket så blir motorraset väldigt mycket dyrare. Annars hade det nog stoppat med ett lager.

Stoppet fungerar som en extra fångrem om det till äventyrs har uppstått fel på fjäder/dämpare.

Räknar på knogarna och kommer fram till att det är 35 år sen jag såg det på en vråltrimnad rallycrossmotor. Om jag inte blandar ihop det så var det ex Alamäki. Det var en motor som såklart var näst intill ofattbart dyr jämfört med grejor för att åka på stan med.

Det finns även helt mekaniska sträckare som måste justeras ideligen…

Åsa Nisse låg nog snarare bakom de senare med hydrauliska rör…en vanlig ombyggnad, men…
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by peterc »

Det måste väl ända vara en viss frigående slaglängd? Annars kan man lika gärna ha ett mekaniskt stopp som man justerar efter hand. Har åkt höfläkt sen 1982, allt från till glasskiosken till 500 varv på nordslingan och har aldrig haft ett kedjespännarhaveri.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by MagnusW »

Den där sträckaren blir ju i princip stel.

I alla fall förr så var det vanligt med racebilar med en mekanisk sträckare, ett fast läge. Den ställdes in med bilen varm, bilen får då väldigt lösa rasslande kedjor när den är kall.
Jag tror att kedjorna kommer bli för hårt sträckta och med slitage som följd när motorn blir varm (motorn växer på bredden) med dessa stopp som det ser ut.

De hydrauliska sträckarna använder oljetrycket mer som en backup om sträckaren havererar. Det funkade ju också bra med hydrauliska sträckare även i 964/993/996/997/GTbilar/Turbo. Min Opel Vectra har en oljetrycksatt kamkedjesträckare, min BMW K100 (86a) motorcykel har det. Alla har det, att säga att det är Åsa-Nisse är idiotiskt.
Tappar man oljetrycket helt har man större problem...

Därmed inte sagt att Porsches icke hydrauliska är värt att bygga om till 3.2 varianten. Problemet var bristande serviceintervall, det fanns inget. Jag tror faktiskt Porsche gick ut med att de skulle renoveras förebyggande var 5000 eller 10000 mil.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Johannes »

Javisst måste det mekaniska stoppet sitta så att fjädringsfunktionen finns kvar. Det kan på sätt och vis jämföras med ett bilbälte, det ska fånga upp om något händer.

Det var väl uppåt 800 hästar i rallycrossmonstren. Alamäkis hade ju BMW diff, framvagn delvis Audi och frihjul. Byggd i en enkel verkstad. Men sannolikt dyrt bygge. Inte minst motorn.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by MagnusW »

Tittade du inte på bilden?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Homegrown »

För 1 1/2år sedan var vi i ett garage i Stockholmstrakten där Alamäkis monster var under restaurering. Ingen bil för orginalförespråkare men byggd för att vara snabbast. Mekaniskt väldigt bra byggd. Medan karosserijobbet för att få in alla tekniska evolutioner ganska grovhugget men fungerande. Fantastisk bil på sin tid.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Olsson
Posts: 254
Joined: Thu Nov 30, 2017 6:47 pm

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Olsson »

Frågan om stoppen vara eller icke vara ställdes aldrig, utan snarare om någon varit med om samma fenomen eller ser något galet till varför jag inte får någon fjädringsväg. Att köra med stumma sträckare var inte på agendan
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by MagnusW »

Du har ingen fjädringsväg pga stoppen. Du har en fin och tajt kedja då finns det inget utrymme. Eller så är det också en dålig design (för tjocka) på dina stopp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by peterc »

Förstår inte riktigt din kommentar Magnus. Det är de mekaniska stoppen på en standardmotor som jag anser är Åsa-nisse mässigt. Vad det inte det du menade själv?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Olsson
Posts: 254
Joined: Thu Nov 30, 2017 6:47 pm

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Olsson »

MagnusW wrote: Mon Jul 05, 2021 1:01 pm Du har ingen fjädringsväg pga stoppen. Du har en fin och tajt kedja då finns det inget utrymme. Eller så är det också en dålig design (för tjocka) på dina stopp.
Då är det förmodligen antingen det ena eller andra av det, som sagt så behövs nog inte stoppen på en nybyggd motor med nya delar men i min värld känns det som en bra säkerhet. De får ligga på hyllan tills vidare. Tack för input, intressanta diskussioner med delade meningar.

Vilken olja ska jag köra med? (skoja bara :D)
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Johannes »

Sträckorna har oförtjänt dåligt rykte bland de som aldrig haft en Porsche. Rätt skötta så funkar det.

Tolerus skrev en artikel i PÄ i början mitten av åttiotalet om hur man renoverar dem i tid. Fanns även ritningar på de specialverktyg som krävs.

Men det mekaniska stoppet är så långt ifrån Åsa Nisse det går att komma. Påminner mer om militärt flyg med dubbel säkerhet även om de ofta har tre system.

Hur hårt en sträckare ska spänna beror till mångt och mycket på hur kedjan är konstruerad och vilken livslängd som kravspecifikation har föreskrivit. Det är stor skillnad på kedjor och kedjor.

De allra första generationerna hade öppna sträckare och man kunde inte rotera motorn i bock vid montage.

Nånstans i mitten av åttiotalet så brukade en hästkraft kosta tusenlappen vid trimning. På värstingmotorer för tävlingsbruk var stoppen mer eller mindre standard.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by MagnusW »

peterc wrote: Mon Jul 05, 2021 1:32 pm Förstår inte riktigt din kommentar Magnus. Det är de mekaniska stoppen på en standardmotor som jag anser är Åsa-nisse mässigt. Vad det inte det du menade själv?
Jo!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Johannes »

Att plocka isär en sträckare är enkelt. Oavsett vilken typ öppen, stäng, turbons…de öppna har givetvis spelat ut sin roll. Renoveringssatserna var billiga, idag vet jag inte. Men det är ju nästan inga grejor alls i påsen.

Det är enkelt att själv göra den bygel som behövs för att hålla ihop spännaren när den är luftad.

Men det går att göra bort sig när man klämmer ihop spännaren. Den får absolut inte klämmas ihop mer än nödvändigt i skruvstycket. Då kan O-ringarna skadas. De kanske inte krånglar direkt.

För att kolla att det fungerar så sätts en tyngd på sträckaren med en given vikt och efter en viss tid så ska den bara ha sjunkit till en viss nivå.

Första gången jag gjorde detta då kollade jag med Thomasfolk, så hette serviceingenjören i Södertälje på den tiden. Han menade på att han tog en stor polygrip och kände på den…rätt hårdhet så var det okay.

Om det händer nåt med sträckaren så händer det verkligen grejor i motorn.
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Kamkedjesträckare montering

Post by Johannes »

Kan ju även tilläggas att det till de där panikstoppen så brukar det medfölja en passbit/som ett tjockt bladmått som visar hur högt ovanför sträckans hus det skall sitta. Samtidigt ska man komma ihåg att axeln är hård och högblank så det kan såklart hända att stoppet glider på axeln om det går galet.

De allra första sträckarna var öppna och det byggde på olja från kedjorna skulle droppa i den skål som fanns på toppen och kulan skulle tillse att det kontinuerligt fylldes och luftades. Så var det till och med 1967. Den funktionen var tveksam och det kunde komma in luft. Man kan ju undra vilken systemleverantör som sålde in denna lösning hos porsche, (har säkerligen nån liggande i nån skrotlåda får ta en titt och se vad som står ingjutet i den...).

Sen kom de med slutet hus och luftskruv. Och något år senare en ny variant. och sen två versioner till turbon.

De sk hydrauliska med extra oljeledning anses vara lämpliga på motorer med stor eller bytt oljepump och före 68 som direkt olämpliga om inte oljesystemet är ombyggt. Det blir för stort internläckage i oljegalleriet och således finns risk att det inte räcker till.
Post Reply