Page 1 of 3

Svårstartad, blir sur?

Posted: Sat Nov 02, 2019 10:05 pm
by Sanoj
Hej.
Har hänt mig ett par gånger nu, att jag gett "för mycket" gas vilket resulterat i att den helt enkelt vägrat starta, med påföljande bogseringsstart (gott om kräm i batteriet, med vägrar tända).
Känns som om att den är väldigt känslig för detta. Är det ett känt problem på en 911 2,7 från -74, eller är min felaktigt justerad?

// Jonas

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Sun Nov 03, 2019 12:16 am
by Homegrown
Troligen så rör sig inte luftvågen när du skall start dvs det kommer ingen soppa. För att återfå att bilen startar kall som varm så kör jag kallstart spridaren via tryckknapp.
Går den att starta med assistent som sprutar startas så löser detta arrangemang det.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Sun Nov 03, 2019 3:00 pm
by henca
Jag har för mig att jag för länge sedan hört att man skall akta sig för att ge gas på CIS-motorer när man startar dem då det i värsta fall kan resultera i spräckt luftburk. Så min 911 startar jag alltid utan att trycka ned gaspedalen. När jag sedan tog med mig denna kunskap till min 928a som i grund och botten har samma motorkonstruktion fick jag dock tänka om. Min 928a har någon egenhet som gör att den vägrar starta om man inte ger lite gas samtidigt som man vrider om nyckeln.

m v h Henrik

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Sun Nov 03, 2019 4:13 pm
by helge632
henca wrote: Sun Nov 03, 2019 3:00 pm Jag har för mig att jag för länge sedan hört att man skall akta sig för att ge gas på CIS-motorer när man startar dem då det i värsta fall kan resultera i spräckt luftburk. Så min 911 startar jag alltid utan att trycka ned gaspedalen. När jag sedan tog med mig denna kunskap till min 928a som i grund och botten har samma motorkonstruktion fick jag dock tänka om. Min 928a har någon egenhet som gör att den vägrar starta om man inte ger lite gas samtidigt som man vrider om nyckeln.

m v h Henrik
Homegrown skrev: För att återfå att bilen startar kall som varm så kör jag kallstart spridaren via tryckknapp. antingen har han ett nyare Jetronic system typ KE, eller kanske byggt in en egen spridare i originalsystemet


På min -74 S med K-Jetronic är det dödssynden att röra gaspedalen, jag drar upp handgasen max, sen vrider jag på nyckeln,

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Sun Nov 03, 2019 5:52 pm
by Homegrown
Klargörande
Kallstartspridaren sitter mig veterligen på alla K-jetronil styr via termotidkontakt och lite annat när något i denna serie ej fungerar, så tar man ut orginal kontakten ur spridaren och monter en tryckknapp som drar spridaren. (Används vid behov)
Fotgas eller handgas gör samma sak (handgasen ger endast delgas, förhöjd tomgång)

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Sun Nov 03, 2019 6:53 pm
by Sanoj
Tack!
En fråga till, 95 eller 98 oktan?

// Jonas

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Sun Nov 03, 2019 9:03 pm
by Homegrown
95 räcker bra om den är orginal

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 9:23 am
by MagnusW
helge632 wrote: Sun Nov 03, 2019 4:13 pm På min -74 S med K-Jetronic är det dödssynden att röra gaspedalen, jag drar upp handgasen max, sen vrider jag på nyckeln,
Handgasen gör exakt samma sak som gaspedalen...

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 9:26 am
by MagnusW
Sanoj wrote: Sat Nov 02, 2019 10:05 pm Hej.
Har hänt mig ett par gånger nu, att jag gett "för mycket" gas vilket resulterat i att den helt enkelt vägrat starta, med påföljande bogseringsstart (gott om kräm i batteriet, med vägrar tända).
Känns som om att den är väldigt känslig för detta. Är det ett känt problem på en 911 2,7 från -74, eller är min felaktigt justerad?

// Jonas
Om bilen surar ned sig så dra ur bränsle reläet, det röda, och kör på starten så rensar den sig och startar till på bränslet som är kvar. Då brukar de gå att starta som vanligt sen.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 11:53 am
by Sanoj
"Om bilen surar ned sig så dra ur bränsle reläet, det röda, och kör på starten så rensar den sig och startar till på bränslet som är kvar. Då brukar de gå att starta som vanligt sen."

Kanske avslöjar allt för mycket om att jag är van med nyare bilar nu, men... var hittar jag bränslereläet?

// Jonas

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 12:45 pm
by MagnusW
Sanoj wrote: Mon Nov 04, 2019 11:53 am "Om bilen surar ned sig så dra ur bränsle reläet, det röda, och kör på starten så rensar den sig och startar till på bränslet som är kvar. Då brukar de gå att starta som vanligt sen."

Kanske avslöjar allt för mycket om att jag är van med nyare bilar nu, men... var hittar jag bränslereläet?

// Jonas
Tillsammans med säkringarna i bagaget. De är runda och svarta eller röda, det röda är bränslereläet. Det står på insidan av locket också vad reläerna och säkringarna är till.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 1:11 pm
by Sanoj
Tack :0)

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 3:17 pm
by Johannes
Varm eller kall motor?

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 4:33 pm
by Sanoj
"Varm eller kall motor?"

Kan man säga halvkall, inte när den stått ett tag, inte när du precis har kört. Snarare när man har låtit den stå i 1 timme efter körning.

// Jonas

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 4:39 pm
by Homegrown
Jag tror inte att din bil har surat ner sig utan tvärtom inte får bränsle (kan mycket väl ha fel) om den startar/tänder med startgas så är det bränslebrist. Startmotorn orkar inte dra ner luftvågen tillräckligt för att få soppa så motorn startar. (Kallstartventilen gör inte sitt jobb av någon anledning)
Har bruksat 911or med K-jetronik många år. Så istället för att hitta felkälla till varför kallstarten inte gör det den skall så har jag kört den med tryckknapp
Osäker på årsmodellerna men 74 o 75 saknar tillsatslutslid och har handgas/manuell varmkörnings tomgång.

Hoppas det löser sig

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 4:43 pm
by MagnusW
Sanoj wrote: Mon Nov 04, 2019 4:33 pm "Varm eller kall motor?"

Kan man säga halvkall, inte när den stått ett tag, inte när du precis har kört. Snarare när man har låtit den stå i 1 timme efter körning.

// Jonas
Det låter som en defekt bränsleaccumulator eller backventil i soppapumpen, du får inte fram soppa till spridarna innan den kallnat helt.
När man stänger av motorn så vill man behålla bränsletrycket i ledningarna till spridarna för att soppan inte ska förångas i ledningarna, för då vill inte spridarna öppna (de öppnar på tryck). Därför sitter det en backventil som hindrar att soppan kan gå tillbaka på trycksidan samt en bränsleaccumulator (som egentligen bara är ett membran och en fjäder i en burk), den ska bibehålla bränsletrycket när pumpen stängs av.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 8:10 pm
by Johannes
Tillsatsluftsliden på K jet kärvar och fastnar i endera läget ibland...

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Mon Nov 04, 2019 8:26 pm
by MagnusW
Johannes wrote: Mon Nov 04, 2019 8:10 pm Tillsatsluftsliden på K jet kärvar och fastnar i endera läget ibland...
Det kom inte förän 76, innan hade man bara handgas. Min 77a har (hade) både och.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Tue Nov 05, 2019 12:37 pm
by helge632
MagnusW wrote: Mon Nov 04, 2019 9:23 am
helge632 wrote: Sun Nov 03, 2019 4:13 pm På min -74 S med K-Jetronic är det dödssynden att röra gaspedalen, jag drar upp handgasen max, sen vrider jag på nyckeln,
Handgasen gör exakt samma sak som gaspedalen...
jag vet men på min bil är det jätte skillnad om jag försöker använda gaspedalen eller handgasen

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Tue Nov 05, 2019 12:56 pm
by peterc
Då har du nog spöken i bilen.
Handgasen drar i stången som går från gaspedalen till motorn inne i tunneln. På min 73a kan jag känna hur pedalen sjunker när jag drar upp handgasen.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Wed Nov 06, 2019 7:24 am
by helge632
peterc wrote: Tue Nov 05, 2019 12:56 pm Då har du nog spöken i bilen.
Handgasen drar i stången som går från gaspedalen till motorn inne i tunneln. På min 73a kan jag känna hur pedalen sjunker när jag drar upp handgasen.

Tror inte på spöken :)

men jag känner också hur pedalen sjunker när jag drar upp handgasen, själv har jag 2 förklaringar till fenomenet.....

1. bilen är känslig på just rätt mängd "gas" vid kallstarter och jag inte kan hitta det läget manuellt med min hö. fot
2. ett spjäll i spjällhuset vrids ner lite för att minska luften (vid användning av handgas) det blir typ en gammal version av choke vilket den inte gör när man använder gaspedalen.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Wed Nov 06, 2019 7:30 am
by MagnusW
Det är absolut inte nummer 2.

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Fri Apr 10, 2020 9:05 pm
by Sanoj
Liten uppdatering efter att ha kört bilen ett par veckor dagligen.
Kall, startar direkt
Varm, startar direkt
Problemet uppstår när den stått i 30 min till någon timme (tex när man har varit och handlat), då vägrar den att starta och startmotorn jobbar men motorn tänder inte.
Då får man helt enkelt stå och göra startförsök mellan 10 och 20 minuter, sen startar den helt plötsligt.
Jobbigt att inte kunna lita på att den ska starta direkt.

Några idéer?

Mvh Jonas

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Fri Apr 10, 2020 9:09 pm
by Sanoj
Uppdatering #2
För er som undrar om man behöver handgasen, svar nej.
Den pajade för någon vecka sedan och vajern ligger och skallrar någonstans under bilen..., hur kommer man åt den, jag ser den inte under bilen?

Mvh Jonas

Re: Svårstartad, blir sur?

Posted: Fri Apr 10, 2020 9:17 pm
by MagnusW
Bränsletrycksaccumulatorn. Den håller uppe bränsletrycket när du stänger av motorn. Funkar inte den så får du ånglås i bränsle ledningarna tills motorrummet svalnat helt.