Svårstartad, blir sur?
Re: Svårstartad, blir sur?
Startgas, in vid pilen?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
@ Bengt, fattar jag bilden rätt att luftvågen sitter under luftburken, dvs jag måste demontera den?
Mvh Jonas
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Du kan spreja startgas in vid din pil. Jo, för att känna på luftvågen behöver du spänna bort de 2 gummibanden på din bild och ta bort locket på luftburken och luftfiltret.
@lagteknik
Re: Svårstartad, blir sur?
När den är varm och inte startar funkar det fint med startgas dock.
Håller jag på med startgasen i 5-10 sekunder kommer motorn igång "på riktigt", dvs det kommer bensin igen.
Slutsats?
Nästa steg?
Mvh Jonas
Håller jag på med startgasen i 5-10 sekunder kommer motorn igång "på riktigt", dvs det kommer bensin igen.
Slutsats?
Nästa steg?
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
]Då funkar kallstartsventil på knapp som jag rekommenderat.
Ingen fin lösning men fungerar klockrent och löser dom flesta startproblem med k- jetronik komponenter som strular.
Nu har du redan bytt tryckaccumulatorn. Vet många som fortsatt byta komponenter och slantarna tickar på men felet kvarstår.
Ingen fin lösning men fungerar klockrent och löser dom flesta startproblem med k- jetronik komponenter som strular.
Nu har du redan bytt tryckaccumulatorn. Vet många som fortsatt byta komponenter och slantarna tickar på men felet kvarstår.
- Attachments
-
- 7B2E0233-5CBD-4216-ADDB-76471872CDD3.jpeg (43.73 KiB) Viewed 7019 times
Last edited by Homegrown on Tue Apr 21, 2020 3:05 pm, edited 1 time in total.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Svårstartad, blir sur?
Hur har du kopplat knappen, har du en skiss på elchema?
Hur länge går kallstartventilen, bara några sekunder?
mvh Jonas
Hur länge går kallstartventilen, bara några sekunder?
mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Kastade upp en bild
Avsäkrad 12V + till knappen vidare till kallstarten och jord
Jag vrider nyckeln så startmotorn går trycker därefter samtidigt på knappen två tre sekunder när den startar släpper man knappen
Avsäkrad 12V + till knappen vidare till kallstarten och jord
Jag vrider nyckeln så startmotorn går trycker därefter samtidigt på knappen två tre sekunder när den startar släpper man knappen
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Svårstartad, blir sur?
Tack!
Ska försöka.
mvh Jonas
Ska försöka.
mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Använder du knappen manuellt även vid kallstart?
Eller skulle man inte kunna kortsluta thermogivaren, då har man automatiken kvar när det är kallt?
mvh Jonas
Eller skulle man inte kunna kortsluta thermogivaren, då har man automatiken kvar när det är kallt?
mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Tagit bort orginal kontaktstycke från kallstartventilen (allt orginal fortfarande intakt)
Kontaktstycke tas från annan bil med K-jetronik satt på jättemånga 80-talsbilar BMW,Audi.VW etc.
I ena bilen har jag tagit Avsäkrad 12V + från bilradion till tryckknapp (överbliven Biltemas från deras vindrutespolar tank/pump kit). Istället för att dra kabel från knappen till kontakstycket i motorrummet hade jag en överbliven i bilen från demonterad AC som jag använder gjort adapter mellan knapp o "AC-kabeln" samt mellan "AC-kabeln" och kontaktstycket.
Det vill säga att jag kör all kallstartspridarmanöver manuellt
Om du vill fortsätta felsöka för att ha allt som från fabrik så finns det ett par knep till som är gratis.
Om det är som jag tror så orkar inte startmotorvarvet lyfta luftvågen (inget bränsle) vid kallstart ger spridaren bränsle varvid motorn startar på det och bygger vaccum tillräckligt för att luftvågen fungerar som den skall. Vid varm motor vägs bara bränslet via bränlehuvud/vågen dvs motor får inte något bränsle.
- Dålig jord på motor startmotor (startmotorn snurrar för sakta) =dåligt vaccum
- Tjuvluft sitter sex gummimuffar mellan insug och luftburk som kan vara taffligt monterade gummibälgen mellan gasspjäll och luftvågen (finns fler ställen) kolla med startgas om du har vaccum läckor =dåligt vaccum
- Skivan i luftvågen kan sitta ocentrerat i huset varvid skivan kan kärva mot godset (så fort skivan börjar röra sig uppåt släpper den från väggen) gör bilen svårstartad då det krävs mer vaccum för att få skivan att röra sig
Kontaktstycke tas från annan bil med K-jetronik satt på jättemånga 80-talsbilar BMW,Audi.VW etc.
I ena bilen har jag tagit Avsäkrad 12V + från bilradion till tryckknapp (överbliven Biltemas från deras vindrutespolar tank/pump kit). Istället för att dra kabel från knappen till kontakstycket i motorrummet hade jag en överbliven i bilen från demonterad AC som jag använder gjort adapter mellan knapp o "AC-kabeln" samt mellan "AC-kabeln" och kontaktstycket.
Det vill säga att jag kör all kallstartspridarmanöver manuellt
Om du vill fortsätta felsöka för att ha allt som från fabrik så finns det ett par knep till som är gratis.
Om det är som jag tror så orkar inte startmotorvarvet lyfta luftvågen (inget bränsle) vid kallstart ger spridaren bränsle varvid motorn startar på det och bygger vaccum tillräckligt för att luftvågen fungerar som den skall. Vid varm motor vägs bara bränslet via bränlehuvud/vågen dvs motor får inte något bränsle.
- Dålig jord på motor startmotor (startmotorn snurrar för sakta) =dåligt vaccum
- Tjuvluft sitter sex gummimuffar mellan insug och luftburk som kan vara taffligt monterade gummibälgen mellan gasspjäll och luftvågen (finns fler ställen) kolla med startgas om du har vaccum läckor =dåligt vaccum
- Skivan i luftvågen kan sitta ocentrerat i huset varvid skivan kan kärva mot godset (så fort skivan börjar röra sig uppåt släpper den från väggen) gör bilen svårstartad då det krävs mer vaccum för att få skivan att röra sig
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Svårstartad, blir sur?
Om man ska montera en knapp som styr kallstartsventilen, vart drar man lättast en kabel genom bilen från motorn till instrumentbrädan?
Har bytt backventilen vid pumpen nu också utan att den blir mer lättstartad, så nu ger jag upp och monterar manuell kallstart.
Mvh Jonas
Har bytt backventilen vid pumpen nu också utan att den blir mer lättstartad, så nu ger jag upp och monterar manuell kallstart.
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Testa att dra in kabeln tillsammans med kablarna för elbakrutan
@lagteknik
Re: Svårstartad, blir sur?
Om jag vore dej skulle jag dra en fulkabel från stereo + till tryckknapp sen kabel på utsidan genom dörröppningen in i bagagerummet till kallstarten
Kolla att bilen starar med den lösningen.
Om det fungerar (vilket jag tror) drar du en snygg permanent lösning
Kolla att bilen starar med den lösningen.
Om det fungerar (vilket jag tror) drar du en snygg permanent lösning
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Svårstartad, blir sur?
Är kallstartventilen helt frånkopplad från WUR:en, som tydligen saknas på min bil?
Det är två olika funktioner?
Mvh Jonas
Det är två olika funktioner?
Mvh Jonas
Re: Svårstartad, blir sur?
Japp, kallstartsventilen får matning från termobrytaren när motorn är kall och startmotorn går, WUR får matning från bensinpumpsrelät.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Svårstartad, blir sur?
Lite uppdatering om handgasen.gtBen wrote: ↑Sun Apr 12, 2020 10:47 pm Det är inte en gasvajer utan ett gas-stag som går igenom tunneln, vid handbromsen sitter handgasen och det som har hänt med din är nog att den ljusa plastbiten har åldrats och spruckit sönder. Den plastbiten är trädd på gas-staget och kan justeras framåt/bakåt genom att flytta ett stopp som är skruvat på staget.
Lossa handbromspaketet så ser du hur det ser ut och hur det ska fungera, köp en ny ljus plastbit ...
Även en bild på bränsleregultaorn
Bengt
Det var mycket riktigt den vita plastbiten, byttes på 30 minuter och nu funkar allt igen.
TACK!
Mvh Jonas