Nya funderingar, håller på att gå igenom min 911:a
har googlat lite och hittat dom "traditionella styrstagen" men även konverterings kitt till 930 styrstag någon annan som gjort denna konvertering? är det bara att bulta på och sedan hjulinstälning eller ska tänka på nåt annat också ? köpa standardstagen komplett förutom damaskerna (båda sidor) kostar ca 2100:- medans 930 styrstag inkl damasker som ska passa på min ska kosta 1310:- inkl frakt för båda sidorna
Erfarenheter??
byta till 930 styrstag?
byta till 930 styrstag?
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: byta till 930 styrstag?
Tror de flesta som bytt styrstag har gått över till turbostagen.
Bara att bulta dit enligt instruktion (du får med en spacer mellan stag och styrväxel) och sen en hjulinställning.
Bara att bulta dit enligt instruktion (du får med en spacer mellan stag och styrväxel) och sen en hjulinställning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: byta till 930 styrstag?
Japp, så gjorde jag. Kör med LEMFÖRDER stag, original (för turbo) damask samt ett Bump steer kit från Elephant Racing.
Blev fantastiskt bra och är enkelt att montera.
Blev fantastiskt bra och är enkelt att montera.
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: byta till 930 styrstag?
kan det vara så att brickan är spacern?
ser det ut som när du köpte dina stag ?
https://www.partworks.de/out/pictures/m ... -65057.jpg
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: byta till 930 styrstag?
Ja, det är de prylar jag fick också. Brickan är spacer. Du ser styrstagen i mitten och damasker ner till vänster.
Mvh A
Mvh A
- Attachments
-
- 6EB1BF62-7187-4E53-BB32-6AF13B0307A9.jpeg (845.89 KiB) Viewed 6127 times
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: byta till 930 styrstag?
Själv har jag Turbostag på den ena. På den andra är de inte monterade ännu men finns på hyllan.
Rent allmänt finns det en del att tänka på, årsmodellen. De äldsta bilarna har smalare styrväxel bytet sker från -69. (Även olika utväxling beroende på årsmodell inom SWB)
Om en bil sänks så finns det så kallade bump steer kit. Det är två brickor så att styrväxeln kan höjas. Ca 10 mm tjocka. Längre skruv behövs.
Det finns även bump steer kits för ytteränden. Bolt on där spindelns höjdläge flyttas.
Rent allmänt finns det en del att tänka på, årsmodellen. De äldsta bilarna har smalare styrväxel bytet sker från -69. (Även olika utväxling beroende på årsmodell inom SWB)
Om en bil sänks så finns det så kallade bump steer kit. Det är två brickor så att styrväxeln kan höjas. Ca 10 mm tjocka. Längre skruv behövs.
Det finns även bump steer kits för ytteränden. Bolt on där spindelns höjdläge flyttas.
Re: byta till 930 styrstag?
Min Targa är sänkt lite, jag har ett par brickor under styrväxeln som flyttar upp den lite. Det är brickor och skruvar från järnaffären för några enstaka kronor...
Den har fortfarande bump steer, men jag har aldrig tyckt det är speciellt besvärande.
Min 69a är sänkt lite mer så på den har jag flyttat ner infästningen av p-änden, typ 5 cm, (Elephant racing) så att styrstaget är parallellt med marken. Den har ingen bump steer, tack vare detta och att den inte fjädrar in speciellt mycket....
Elephants bump steer kit ovan (de 4 guld eloxerade sakerna) är ganska smutt! Kräver 930 stag.
Den har fortfarande bump steer, men jag har aldrig tyckt det är speciellt besvärande.
Min 69a är sänkt lite mer så på den har jag flyttat ner infästningen av p-änden, typ 5 cm, (Elephant racing) så att styrstaget är parallellt med marken. Den har ingen bump steer, tack vare detta och att den inte fjädrar in speciellt mycket....
Elephants bump steer kit ovan (de 4 guld eloxerade sakerna) är ganska smutt! Kräver 930 stag.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: byta till 930 styrstag?
okej, men till en"original bil" bör det vara bolt on....
men vilka skillnader på priserna...
Elephant Racing. 2200:- + frakt. (vet ej märket)
och Part works. 1050:- + frakt. (üro)
Ebay 1450:- + frakt. (Lemforder )
hur kan det vara sån skillnad... visst det är inte ZF men det verkar det inte heller vara hos nån av dom ovanstående företagen,
en i Usa å en i tyskland, men vad kan den stora skillnaden vara?
vågar man chansa?
men vilka skillnader på priserna...
Elephant Racing. 2200:- + frakt. (vet ej märket)
och Part works. 1050:- + frakt. (üro)
Ebay 1450:- + frakt. (Lemforder )
hur kan det vara sån skillnad... visst det är inte ZF men det verkar det inte heller vara hos nån av dom ovanstående företagen,
en i Usa å en i tyskland, men vad kan den stora skillnaden vara?
vågar man chansa?
Last edited by helge632 on Thu Oct 17, 2019 9:35 pm, edited 1 time in total.
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: byta till 930 styrstag?
2200:- kostar stagen från Elephant Racing, men vad gick frakten på? ( nyfiken)
/Lindgren
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
911s-74
instagram: lindgren_old_porsche911s
Re: byta till 930 styrstag?
När jag kollade nu så såg jag att jag tog stagen och damasker från Desigen911 och frakten var på 16£.
Mvh,
A
Mvh,
A
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Re: byta till 930 styrstag?
Om vi utgår från bilden tidigare i tråden så ser vi att inte alla artiklar används samtidigt.
Om man flyttar/ förlänger spindeln så behovs inte hela det svarta styrstaget.p änden demonteras.
Det finns firmor som säljer styrstag utan P ände för att kombineras med uniball i ytteränden.
Någon som har priset på styrstag från Porsche?
Om man flyttar/ förlänger spindeln så behovs inte hela det svarta styrstaget.p änden demonteras.
Det finns firmor som säljer styrstag utan P ände för att kombineras med uniball i ytteränden.
Någon som har priset på styrstag från Porsche?