Page 1 of 1

Oljekylare i fronten

Posted: Sat Sep 21, 2019 10:15 am
by petter
Har en 72a men 3.0 motor som har en oljekylare i fronten , jag vill ta bort den och återställa till orginal ( slant nose idag ) . Kan jag bara ” bygla” tillbaka slangen fram och koppla ur den kylaren och kolla/hoppas den inte går varm ? Behöver 3.0 motorn så mycket kylning vid normal körning ?

Re: Oljekylare i fronten

Posted: Sat Sep 21, 2019 1:50 pm
by henca
Redan 2.7-liters-motorerna har en kyl-slinga för oljan i höger framskärm även om det inte är en helt komplett oljekylare. Rören till denna kylslinga öppnas med en termostat och jag tror det vore olämpligt att bara tjuvkoppla förbi kylsingan. Det brukar heta att våra bilar är luftkylda men i själva verket är de till stor del vätskekylda. Dock kyls de med olja och inte med vatten.

m v h Henrik

Re: Oljekylare i fronten

Posted: Sat Sep 21, 2019 1:58 pm
by felix83
Jag har sett SC-bilar helt utan främre oljekylare, om det var original eller ej vet jag dock inte. Om du kopplar förbi kylaren så har du fortfarande en ganska lång slinga "extra" för oljan att kylas, kontra om du bara skulle ha oljekylaren på motorn. I ärlighetens namn så var det nog den extra oljeledningen som svarade för den främsta kylningen hos de gamla "trombon" kylarna.

Så om du inte ska köra på bana eller i varmare klimat än i Sverige så tror jag du är helt safe även utan den främre kylaren.

Re: Oljekylare i fronten

Posted: Sat Sep 21, 2019 3:19 pm
by mikael
Jag har en 74'a med 3.2 motor helt utan kylare fram i bilen. Inga temp problem ens under de varmaste dagar. Men det är ju mest på vanlig landsväg förstås, inte bana eller långsam kötrafik.

Re: Oljekylare i fronten

Posted: Sat Sep 21, 2019 3:54 pm
by petter
Tack för snabba och informativa svar vilka uppskattas då mina kunskaper om 3.0 är minst sagt bristfälliga . Jag kommer inte köra bana så då verkar det ok att bygla/loopa oljeledningen framtill så jag kan montera korrekt front och hålla lite extra koll på tempen till en början

Re: Oljekylare i fronten

Posted: Mon Sep 23, 2019 10:16 pm
by MagnusW
Vill minnas att min 2.7a med trombonen blev 100 grader vid landsvägskörning på sommaren. Skulle rekommendera minst en trombonkylare, eller en 3.2 kylare i skärmen. Ganska liten extrakostnad i det stora hela. Har du en bra kylare idag kan du säkert sälja den.
Det är aldrig fel att hålla nere tempen på oljan (så länge det är över 80 grader), det ökar oljans livslängd och det ökar motorns livslängd.

Re: Oljekylare i fronten

Posted: Mon Sep 23, 2019 10:29 pm
by henca
Helt klart blir oljan varmare på sommaren än som t ex nu vid den kylslagna hösten. Min olja har dock varit som varmast vid kö-körning.

m v h Henrik