Oljekylare i fronten

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
petter
Posts: 434
Joined: Tue Jun 17, 2008 8:37 pm

Oljekylare i fronten

Post by petter » Sat Sep 21, 2019 9:15 am

Har en 72a men 3.0 motor som har en oljekylare i fronten , jag vill ta bort den och återställa till orginal ( slant nose idag ) . Kan jag bara ” bygla” tillbaka slangen fram och koppla ur den kylaren och kolla/hoppas den inte går varm ? Behöver 3.0 motorn så mycket kylning vid normal körning ?

User avatar
henca
Posts: 243
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljekylare i fronten

Post by henca » Sat Sep 21, 2019 12:50 pm

Redan 2.7-liters-motorerna har en kyl-slinga för oljan i höger framskärm även om det inte är en helt komplett oljekylare. Rören till denna kylslinga öppnas med en termostat och jag tror det vore olämpligt att bara tjuvkoppla förbi kylsingan. Det brukar heta att våra bilar är luftkylda men i själva verket är de till stor del vätskekylda. Dock kyls de med olja och inte med vatten.

m v h Henrik

User avatar
felix83
Posts: 776
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Oljekylare i fronten

Post by felix83 » Sat Sep 21, 2019 12:58 pm

Jag har sett SC-bilar helt utan främre oljekylare, om det var original eller ej vet jag dock inte. Om du kopplar förbi kylaren så har du fortfarande en ganska lång slinga "extra" för oljan att kylas, kontra om du bara skulle ha oljekylaren på motorn. I ärlighetens namn så var det nog den extra oljeledningen som svarade för den främsta kylningen hos de gamla "trombon" kylarna.

Så om du inte ska köra på bana eller i varmare klimat än i Sverige så tror jag du är helt safe även utan den främre kylaren.
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

mikael
Posts: 231
Joined: Fri Jul 10, 2009 9:11 am

Re: Oljekylare i fronten

Post by mikael » Sat Sep 21, 2019 2:19 pm

Jag har en 74'a med 3.2 motor helt utan kylare fram i bilen. Inga temp problem ens under de varmaste dagar. Men det är ju mest på vanlig landsväg förstås, inte bana eller långsam kötrafik.

petter
Posts: 434
Joined: Tue Jun 17, 2008 8:37 pm

Re: Oljekylare i fronten

Post by petter » Sat Sep 21, 2019 2:54 pm

Tack för snabba och informativa svar vilka uppskattas då mina kunskaper om 3.0 är minst sagt bristfälliga . Jag kommer inte köra bana så då verkar det ok att bygla/loopa oljeledningen framtill så jag kan montera korrekt front och hålla lite extra koll på tempen till en början

User avatar
MagnusW
Posts: 2029
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Oljekylare i fronten

Post by MagnusW » Mon Sep 23, 2019 9:16 pm

Vill minnas att min 2.7a med trombonen blev 100 grader vid landsvägskörning på sommaren. Skulle rekommendera minst en trombonkylare, eller en 3.2 kylare i skärmen. Ganska liten extrakostnad i det stora hela. Har du en bra kylare idag kan du säkert sälja den.
Det är aldrig fel att hålla nere tempen på oljan (så länge det är över 80 grader), det ökar oljans livslängd och det ökar motorns livslängd.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

User avatar
henca
Posts: 243
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Oljekylare i fronten

Post by henca » Mon Sep 23, 2019 9:29 pm

Helt klart blir oljan varmare på sommaren än som t ex nu vid den kylslagna hösten. Min olja har dock varit som varmast vid kö-körning.

m v h Henrik

Post Reply