Magnesiumblock hur avgöra om det är skrot

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Magnesiumblock hur avgöra om det är skrot

Post by MattiasB »

Har sökt och funnit lite gamla trådar men fann inget exakt passande..

Jo, jag undrar ifall man kan se på ett magnesium block vid en visuell inspektion ifall man kan använda det eller ej. Eller om man måste röntga det på nått sätt?
Har ett 7R block ifrån en 911S från (1975 vill minnas)
Iallafall en motor som haft 150 eller 175hk och förhoppningsvis inte blivit pressad så hårt.

Går det annars att förstärka upp blocket på nått sätt?
-72 ex racer
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Magnesiumblock hur avgöra om det är skrot

Post by peterc »

Det stora problemet med vevhus på 2,7 liter är att det blir utmattningssprickor från skruvarna som håller ihop vevhushalvorna ut till hålen där cylindrarna förs in. På undersidan är hålen för dessa skruvar också oljekanaler. När det spruckit tillräckligt mycket pressas oljan ut vid cylinderfötterna. Detta visste Porsche om när motorerna gjordes och det är därför RSR-73 var på bara 2,8 liter och inte 3,0. Sen blev det aluminiumvevhus och då höll 3 litersmotorerna i 24 timmar. Man kan ibland se sprickorna med blotta ögat om man vet var man ska titta.
TA bytte mitt vevhus för länge sedan. Tony och jag kollade ett tiotal 2,7 hus med penetrand. Alla var spruckna. Vi gjorde om ett aluminiumvevhus från en 66a.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Magnesiumblock hur avgöra om det är skrot

Post by MattiasB »

Ok Peter!

Om man skall leta efter sprickor, är det då utsidan av blocket, insidan eller i hålen där bultarna går i?

Du menar ovansidan där oljekanalerna är till kolvkylning/smörjning väl, så sitter de på mitt block
-72 ex racer
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Magnesiumblock hur avgöra om det är skrot

Post by MagnusW »

Om du hittar ett utan sprickor, eller kan leva med lite läckage, så måste de mätas upp noga och nästan alltid bearbetas (avborras, planas mot centrum och mot cylindrarna).
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Magnesiumblock hur avgöra om det är skrot

Post by peterc »

Du ska leta i hålen där cylindrarna förs in i närheten av där skruvarna till topparna går ner. Det spricker mellan dessa och hålen till skruvarna som håller ihop vevhuset.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: Magnesiumblock hur avgöra om det är skrot

Post by MattiasB »

Det ser ut som skavmärken där pinnbultarna till toppen sitter. Hittar inga direkta sprickor men vet kanske ej hur de ser ut.
Däremot ser det ut som ett litet hål på ett ställe i just
loppet där man för ner cylindern.
Finns det nån firma ni rekommenderar som kan kika närmare / ev göra det funktionsdugligt?
-72 ex racer
Post Reply