Hoppande oljetryck

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Hoppande oljetryck

Post by henca »

I min 911 från 1977 med 2.7L-motor upptäckte jag i tisdags att oljetryckmätaren hoppade. Min första spontana tanke var att detta berodde på glapp vid oljetrycksgivaren, för några år sedan bytte jag oljetrycksgivare (minns inte längre varför jag bytte den, kanske var det samma symptom då).

Idag när jag körde den upplevde jag dock samma varierande oljetryck men noterade dessutom att oljenivå-visaren ibland verkade variera på ett vis som verkade korrelerat med hur oljetrycket varierade. Då blev jag lite mer orolig och undrar om något kan vara riktigt sjukt med oljesystemet.

Normalt sett när motorn varvas stiger oljetrycket och man kan också se oljenivån sjunka lite.

Mitt oljetryck varierar nu väldigt slumpmässigt. Vid konstant varvtal kan oljetrycksmätaren hoppa i spasmer eller ligga på ett konstant oljetryck där det konstanta oljetrycket van vara alltifrån strax över 0 till mätaren uppe i taket på 10. Ibland verkar det som att en variation i varvtalet kan får oljetrycksmätaren att ändra beteende, t ex börja hoppa med spasmer eller lägga sig på någon mer eller mindre rimlig konstant nivå.

Oljenivåmätaren kan också variera litegrann, från lite över halv oljetank till nere på undre rödmarkering.

Är det någon som känner igen dessa fenomen? Kan det vara något som satt igen sig i olje-kanalerna som får trycket att variera på detta vis? Borde i så fall inte sådant skräp fastna i oljefiltret? Eller är det kanske bara givaren som spökar i ändå?

Jag har inte kontrollerat oljenivån med stickan sen jag upptäckte detta fenomen, det känns ju inte riktigt meningsfullt då oljenivåmätaren antyder att oljenivån kan variera väldigt vid konstant varvtal. Oljenivåmätaren rör sig dock mera sansat, den får inga spasmer utan varierar ganska sakta mellan olika nivåer.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hoppande oljetryck

Post by Johannes »

Känner inte igen problemet.

Det bästa skulle kunna vara att montera in en manometer som är mekanisk. Så är elfel uteslutet för undersökningens skull.

Kan det vara läge att testa ett annat instrument om det inte är givaren?

Kan det sitta en diod som dämpar så som i en varvräknare - har inte en aning själv.

Det finns tre oljeventiler i systemet. Att tryckventilen skulle krångla och ge ett problem som du beskriver är bog ganska osannolikt...

De övriga två har sannolikt ingen påverkan i det hör fallet.

Pumpen tror jag inte på, alla oljepumpar oavsett typ har rejäl överkapacitet och det brukar kunna ge uppåt 30% luftinblandning. Att du skulle ha ett internläck i oljegalleriet så att nålen får frispel tror jag är en omöjlighet så som torrsumpen ser ut.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hoppande oljetryck

Post by MagnusW »

Jag skulle tippa på elfel.
Koppla in en voltmätare, se om spänningen ändrar sig något när trycket "hoppar".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Tack för era tips! I helgen hoppas jag få tillfälle att prova med voltmeter. Det känns åtminstone tryggare att de flesta tror på elfel än något riktigt mekaniskt oljefel.

m v h Henrik
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by felix83 »

Går inte varningslampan för oljetrycket på en egen kontakt? Hur är det när oljetrycket går ner mot noll, tänds oljetryckslampan då?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Nej, jag har inte sett oljetryckslampan lysa. Dock är inte mätaren riktigt ända nere på noll, den ligger strax ovanför noll.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Hoppande oljetryck

Post by MagnusW »

Oljetrycks lampan tända vid 0.5 eller 0.3.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Jag skall kika noggrannare exakt hur långt nere oljetryckmätaren verkar vara. Kanske kan jag också filma fenomenet om den uppträder likadant på tomgång som när man kör.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Jag provade att mäta lite nu i helgen men blev inte så mycket klokare. Dels verkade inte oljetryckemätaren hoppa lika mycket som förra helgen, dels kunde jag inte se när och om oljetrycksmätaren hoppade samtidigt som jag stod och mätte vid motorn. Till råga på allt har jag en digital multimeter där "hoppande" är svårt att se.

En sak som jag kunde notera var att kabelskon på oljetrycksgivaren satt lite halv-löst så jag klämde till den lite med en tång. Ändock verkade problemet finnas kvar även efter detta. Kommande vecka skall bilen få ett oljebyte, får se om det påverkar någonting.

För att få till en bra mätning skulle man behöva dra en kabel mellan kupe och motorrum och ha en analog voltmeter i kupen.

m v h Henrik
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: Hoppande oljetryck

Post by Fredrik G »

Du kan ju testa om problemet ligger i oljetrycksgivaren eller i kablaget fram till instrumentet genom att ersätta givaren med ett motstånd. Med 0 - 10 kg instrument bör 100 ohm till chassie motsvara c:a 4 kg och 47 ohm c:a 2 kg på instrumentet.
Du kan sedan gå vidare och ansluta motståndet direkt på mätaren.
Kolla först att du inte har oxid eller glappkontakt i kablaget.
Mvh / Fredrik G
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Tack för tipset med motstånd! Säsongen börjar ta slut men med lite tur kanske jag hinner med ett test innan bilen skall vinterställas efter sin service. I annat fall får jag ta upp det här i vår igen.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Idag var bilen på service på Porsche Center Linköping. De upptäckte två problem, dels läckte den olja ur en slang och dels skall oljetrycksgivaren bytas. Har redan beställt ny tid för att få detta åtgärdat, förhoppningsvis försvinner problemet med det hoppande oljetrycket efter det. Oljetrycksgivaren skulle jag kunna byta själv, men det är lika bra att låta dem göra det också då de ändå skall byta slangen.

m v h Henrik
Aircooled Crazy
Posts: 100
Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
Location: Svartsjölandet

Re: Hoppande oljetryck

Post by Aircooled Crazy »

Intressant att de fortfarande kan och meckar med gamla modeller på Porsche Center, trodde att de flesta som var kunniga inte fanns kvar....
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hoppande oljetryck

Post by peterc »

Hoppas de kan. Att kunna och att göra är ju inte samma sak. 🛠💰
Last edited by peterc on Tue Sep 24, 2019 4:25 pm, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Jag har för mig att åtminstone en av mekarna på Porsche Service Center Linköping har en egen gammal luftkyld Porsche. Har fått intrycket av att de hellre mekar med min 911 än med min 928a.

Men visst är det så att många av de gamla Porsche-mek-legenderna gått bort, lagt ned eller är på väg att trappa ned. Lyckligtvis finns det åtminstone några i nästa generation som plockat upp stafettpinnen.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Hoppande oljetryck

Post by henca »

Idag fick jag tillbaka bilen efter reparationerna, oljetrycket uppträder nu som det skall utan hoppande.

m v h Henrik
Post Reply