Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Post by Jonka »

Har idag varit o kollat på en 911 -79 3.0 sc EU-spec. som jag ev ska köpa. Historian är sådan att den har stått länge men alltid varit förvarad inomhus. Ingen rost eller andra saker att tala om. De enda som jag funderar på är att den rök som tusan vid uppstart. Det skulle ju kunna vara att den stått länge förvisso, men sen ser jag att det droppar olja ur slutröret på ljuddämparen. Säljaren hävdar att det är för att någon fyllt på för mycket olja innan han köpte den. Jag tänker mer att denna motor behöver plockas ur och renoveras med nya delar. Frågan är vad det värsta tänkbara kan vara samt de enklaste? Oljefälla/sump/pump? Kolvringar? Ventiler? Eftersom bilen verkar solid i övrig och passar mitt projekt i övrigt önskar jag lite input på era funderingar.

Tack på förhand
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Post by felix83 »

Det låter som att någon har överfyllt den, ja. Frågan är dock hur länge man körde med för mycket olja i den och varför man inte tagit bort ljuddämparen och tömt ur oljan som är kvar däri?
Ett knep för att kolla om någonting är allvarligt fel med kolvar och/eller ringar är att kolla så det inte puffar avgaser ur oljepåfyllningen när man öppnar den med motorn igång. När en kolv hade gått på min så blåste den rökringar ur oljepåfyllningen...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Post by Johannes »

Man kan ju om man vill börja med att kolla hur stiften ser ut...
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Post by MagnusW »

Mycket olja i motorn så rinner det över ut i cylindrarna och genom avgasventilen om de är öppna, inte ovanligt.
Kan ta lång tid för denna olja att brinna ur avgassystemet, man kan behöva ta bort ljuddämparen och tömma tvätta ren den (grenrören brinner nog ur ganska snabbt).

Går motorn jämt och fint och starkt så är det nog inga kolvar som gått i alla fall.
Kolla stiften, gör ett kompressionsprov. Det ska vara hyggligt jämt mellan cylindrarna inom 10%. Är det större skillnad bör man testa/undersöka vidare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Post by Jonka »

Tack för vettiga synpunkter och tips!
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
Jonka
Posts: 71
Joined: Tue Aug 08, 2017 8:21 am
Location: Skövde

Re: Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Post by Jonka »

Uppdatering!

Bilen är nu köpt! Ljuddämparen är tappad på ca 5 dl olja. Stiften ser ok ut. Inget stift ser iaf värre ut än de andra😀. Nu väntar ett kompressiontest.
Porsche 911 2.7 targa -75
Porsche 911 3.0 SC coupe -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Droppar olja från ljuddämparen...köpråd

Post by MagnusW »

Grattis!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply