Tillverka egna motorplåtar "Engine tin"

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Tillverka egna motorplåtar "Engine tin"

Post by Oskar.G »

Hejsan!

Jag har satt ihop en 912a med Typ 4 Motor och stående Porsche fläkt med kåpa. Har ju insett nu i efterhand att jag kommer behöva montera motorplåtar och att jag kommer att behöva tillverka dom själv då inget passar.

Jag funderar på tips i val av material och tjocklek. Är sugen på aluminium då det är lite mjukare att forma och lättare.

Tänker mig att ju tjockare plåt man använder ju bättre/längre kan den stå emot värmen ifrån grenrör så typ 1.5-2mm kanske? Kanske att även val av material har påverkan hur bra materialet står emot värme aluminium vs plåt??

Ja som sagt jag har lite funderingar. Hjälp mig gärna att klura lite :roll:

MVH Oskar
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Tillverka egna motorplåtar "Engine tin"

Post by MagnusW »

På race 11or så använder man ibland "plåtar" i glasfiber, så jag kan inte tänka mig att aluminium skulle ha några problem att klara sig.

Jag använder en tunn aluplåt som sköld innanför stötfångaren i glasfiber för ljuddämparna och delar av avgasrör ligger väldigt nära.

Så varför inte göra i glasfiber och på de ställen där det blir nära till grenrör så sätter du aluminiumplåt som sköld men några mm luftspalt mot plasten.
Tänk på att du har rätt bra luftflöde av fläkten och fartvinden så det kyler.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Tillverka egna motorplåtar "Engine tin"

Post by Oskar.G »

MagnusW wrote: Mon Jun 03, 2019 5:11 pm På race 11or så använder man ibland "plåtar" i glasfiber, så jag kan inte tänka mig att aluminium skulle ha några problem att klara sig.

Jag använder en tunn aluplåt som sköld innanför stötfångaren i glasfiber för ljuddämparna och delar av avgasrör ligger väldigt nära.

Så varför inte göra i glasfiber och på de ställen där det blir nära till grenrör så sätter du aluminiumplåt som sköld men några mm luftspalt mot plasten.
Tänk på att du har rätt bra luftflöde av fläkten och fartvinden så det kyler.
Tack för tips! Nu vid närmare eftertanke har jag ju faktiskt sett bilder på gamla race 911or med glasfiber "plåtar"

Jag tänkte att man skulle ha en rejält tjock plåt för att den skulle stå emot värmen bättre. Men om jag inte behöver så tjock plåt blir det nog lika lätt att bara göra i vanlig typ 0.9mm plåt så går det att lätt att böja till och svetsa. Mina glasfiberkunskapar är väldigt låga så undviker nog det :)
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tillverka egna motorplåtar "Engine tin"

Post by Johannes »

Aluminium har större längdutvidgning än plåt så du får antagligen vara generös med skruvhålen så det tar upp en del formförändring
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Tillverka egna motorplåtar "Engine tin"

Post by Oskar.G »

Gjorde mig ett försök på dessa plåtar! Insåg ganska fort att det är väldigt svårt att få till dom med bra passform när motorn redan sitter i bilen.. Har säkert lagt ner kring 10timmar på att göra 6st plåtar nu men är fortfarande inte nöjd... Så det kommer bli några mindre passbitar som jag får popnita fast eller göra om dom helt... :(

Hur noga är det att det blir 100% tätt? eller ja det är ju typ omöjligt speciellt med tanke på remmen till fläkten. Men ja ni fattar. Försvinner hela syftet med plåtarna om det inte blir helt tätt eller fyller dom ändå en liten funktion? :roll:

gjorde mig först en liten skiss innan jag började.
skiss.jpg
skiss.jpg (199.01 KiB) Viewed 5152 times
plåt1.jpg
plåt1.jpg (215.26 KiB) Viewed 5152 times
plåt3.jpg
plåt3.jpg (196.81 KiB) Viewed 5152 times
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Tillverka egna motorplåtar "Engine tin"

Post by MagnusW »

Vitsen är att varm luft inte ska återcirkulera runt direkt in i fläkten. Det spelar mest roll när bilen står stilla eller kör låååångsamt. I lite fart så kommer fartvinden blåsa bort varmluften.

Sen är det ju en trevlig bonus att motorrummet håller sig ganska rent tack vare plåtarna.

Det där du gjort ser helt adekvat ut!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply