Tips på en bra skadeverkstad

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Helmantel
Posts: 6
Joined: Thu Jun 04, 2015 1:41 pm

Tips på en bra skadeverkstad

Post by Helmantel »

Hej,

Jag håller på med min krockskadade 911 SC som jag lyckades köra i diket med för snart två år sedan. Bilen har varit hos en skadeverkstad men där har den bara stått och de hade aldrig tid för den. Vi kom då överens att jag skulle ta ut motorn och delvis demontera den och sedan skulle den tillbaka igen.

Efter många funderingar slutade det med att jag bestämde mig för en helrenovering, inklusive lackering i originalfärgen (Hellblau). Läget just nu att karossen är helt kal plockat och hänger i en karossnurra.
Det som ska göras är att den bakre chassibalken (bakom motorn) ska bytas och att karossen ska riktas på en riktbänk. Framvagnen har fått sig en törn och fjäderbensinfästningen och ett av de framre torsionsstavsinfästningar behöver rättas till. Golvet har en del bucklor som ska snyggas till och det finns några få ställen med rostangrepp som ska fixas. Sedan ska allt lack bort och det hela lackas om förstås.

Det hela drog ut på tiden till den mån att skadeverkstan (Sörman i Borås) han säljas till Hedin Bil :) Nu är Hedin säkert en bra firma, men det later lite mer försäkringsärenden av moderna bilar än renovering av en gammal Porsche in mina öron. Så, frågan är om ni känner en bra verkstad som ni kan rekommendera. Jag bor i Härryda, utanför Göteborg, så något inte allt för långt härifrån vore trevligt. Det kanske blir Sörman/Hedin i alla fall men det vore trevligt med fler val.

Rekommendationer på en bra blästringsfirma tar jag också gärna emot. Jag var inne på sodablästring ett tag, som är skonsamt för plåten (så att även galvaniseringen kanske delvis överlever) men gillar inte att man ska tvätta bort hinnan den bildar för att lacken ska fästa. Det funkar säkert, men jag rädd att en hel kaross att har så många ytor och vrån att man lätt missar något. Att lacken börja släppa efter något år efter allt jobb känns inte kul. ”Plastic Media Blasting” eller kolsyreis blästring finns också, även i Göteborgstrakten, men det tar inte rost tror jag. Karossen är inte rostskadad egentligen, men det finns en hel del ytrost.

Så, det blev en lång historia. Som sagt tar jag gärna emot tips!
Hälsningar,
Arjan
IMG_5484.JPG
IMG_5484.JPG (205.21 KiB) Viewed 4429 times
IMG_5482.JPG
IMG_5482.JPG (188.05 KiB) Viewed 4429 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Tips på en bra skadeverkstad

Post by MagnusW »

Helmantel wrote: Fri May 03, 2019 10:35 pm
Rekommendationer på en bra blästringsfirma tar jag också gärna emot. Jag var inne på sodablästring ett tag, som är skonsamt för plåten (så att även galvaniseringen kanske delvis överlever) men gillar inte att man ska tvätta bort hinnan den bildar för att lacken ska fästa. Det funkar säkert, men jag rädd att en hel kaross att har så många ytor och vrån att man lätt missar något. Att lacken börja släppa efter något år efter allt jobb känns inte kul. ”Plastic Media Blasting” eller kolsyreis blästring finns också, även i Göteborgstrakten, men det tar inte rost tror jag. Karossen är inte rostskadad egentligen, men det finns en hel del ytrost.

Så, det blev en lång historia. Som sagt tar jag gärna emot tips!
Hälsningar,
Arjan
En tråkig historia, hoppas du får ihop den igen bättre än ny.

Jag skulle behandla bilen försiktigt för att inte förstöra galaniseringen där det inte behövs. Om inte kolsyreis tar rosten så är det väl inget stort problem, de områden som har rost får man då behandla på något annat sätt, traditionell bläster eller slipa. Områden som behöver svetsas måste man också få bort galvet ifrån.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Helmantel
Posts: 6
Joined: Thu Jun 04, 2015 1:41 pm

Re: Tips på en bra skadeverkstad

Post by Helmantel »

Det får nog bli två blästermetoder: huvuddelen med en blästermetod som är skonsamt mot galvaniseringen och rosten med sand/glas/annat.

Läste i en annan tråd om en skadeverkstad i Kinna som hade tydligen gjort ett bra jobb på gamla Porscher, så jag ska nog höra med dem. Men fler tips tas emot tacksamt :)
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips på en bra skadeverkstad

Post by Johannes »

Då har du nära till Skene.

Von Braun som även drev eller möjligen driver Remo Special kan sina saker.

Inte långt därifrån ligger för övrigt det framväxande nya Indigo.
Post Reply