Växellåda

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Affe
Posts: 30
Joined: Wed Feb 11, 2009 6:20 pm

Växellåda

Post by Affe »

Hej
Jag har ett oljeläckage vi utgående axeln från växellådan. Vet någon hur man enklast
byter packboxen?
911T-70
Hälsningar
Affe
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Växellåda

Post by Hasse Ingerhage »

Menar du den främre axeln som går till växelspaken?
Hasse I
912/911 coupe -65
Affe
Posts: 30
Joined: Wed Feb 11, 2009 6:20 pm

Re: Växellåda

Post by Affe »

Hej Hasse,
Jag menar utgående drivaxel till knutarna och hjulet.
Hälsningar
Affe
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Växellåda

Post by MagnusW »

Töm oljan (den kan rinna ut till viss del annars när du lossar medbringaren.
Lossa drivaxeln
Lossa medbringaren, sitter en skruv i mitten.
Bänd bort packboxen med en stor skruvmejsel.
Knacka in den nya packboxen försiktigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Växellåda

Post by Johannes »

Packbox, en sån där med blånor...

Nåväl, Simmerring är ett fabrikat men ofta använt. Inte minst i Tyskland.

Det finns specialverktyg, kan se ut som skruvmejsel med krok, som en syl med gänga och tyngd på. Slås un i ringen och skruvas för ytterligare fäste. Sedan kan ringen dras ut.

Vid proffsiga reparationer så finns det svarvade dornar och skålar för bästa monteringsresultat. Det är viktigt att ringen kommer i så tätningsläppen kommer helt vinkelrätt mot axeln.

I de fall man kommer åt att putsa polera axeln är det en fördel för livslängden på radialtätningen.

Olja på axeln vid montage inte att förglömma.
Post Reply