Allmänna råd innan motorinstallation

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
911_slategrey
Posts: 50
Joined: Thu Jan 26, 2017 12:17 pm

Allmänna råd innan motorinstallation

Post by 911_slategrey »

Hej,

Så smått börjar jag se ljuset i tunneln och skall börja förbereda installation av motorn.(första gången så man vill ju veta att man gör rätt) Dock är det några vitala saker jag behöver göra först, har ni några bra tips på nedan frågor skulle jag verkligen uppskatta det.

-Oljetanken vill jag rengöra, vad är bäst att använda för att får ut gammal skit och oljerester?
-Bränsletanken, samma fråga.
-Bränslepumpens placering, original K-jetronic och pumpen satt framför vänster bakdäck. Nu har jag förgasare. Kan den nya pumpen sitta vart som eller är rekommendationen nära tank, lågt ner?!

Har någon en steg för steg alternativt checklista för installation som ni kan dela hade det varit super. (Har boken 101 projekt)

Tack på förhand och ha en bra dag
Hälsningar
Jonas Nordquist
User avatar
freddegabbe
Posts: 219
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Allmänna råd innan motorinstallation

Post by freddegabbe »

Hej,

Jag skulle vilja slå ett slag för Scholl och deras universalrengöring som heter SPAM. Det är helt sjukt bra att ta bort olja och gamla ingrodda rester av sot och dylikt.
http://www.streetpower.se/rengoringsmed ... er-5l.html

Det kostar en slant men är faktiskt värt det enligt mina erfarenheter. Jag vill även säga att jag har inget att göra med hemsidan som jag länkar till eller produkten som jag lyfter.
Fredrik
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: Allmänna råd innan motorinstallation

Post by Jesse »

Köp eller låna verkstadshandboken, finns inget bättre!
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Allmänna råd innan motorinstallation

Post by gtBen »

Jag gjorde ren mina tankar genom att fylla dem med avfettning som fick verka nåt dygn innan jag spolade rent med högtrycken inuti dem.
Kolla med ficklampa och ta bilder in i dem med mobilen för att se så du kommit åt ordentligt.
@lagteknik
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Allmänna råd innan motorinstallation

Post by Johannes »

Undvik att lyfta i växelstången som går in i lådan. Det är lätt hänt att det bli ett fint handtag. Men stången böjer sig så det är bäst att inte röra det
911_slategrey
Posts: 50
Joined: Thu Jan 26, 2017 12:17 pm

Re: Allmänna råd innan motorinstallation

Post by 911_slategrey »

Tack för alla tips!!

Någon som bytt plats på bränslepumpen och vet platser som den passar bra/bättre?

//Jonas
Post Reply