Förgasarbestyckning Weber 40

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Hasse Ingerhage »

Hej, är det någon i gruppen som kan föreslå en lämplig bestyckning till mina Weber 40 IDT 3C?
Motorn är i grunden en 2,4T men med S-kolvar/cyl och kammar.
Har läst på lite och tror jag behöver 34mm halsringar.
Förgasarna är nyrenoverade vad gäller spjällaxlar och bussningar.

Nuvarande bestyckning är från 2,0T -68.
Halsringar: 27
Tomgång: 0,45
Luft: 1,85
Huvud: 1,10
Acc: 0,50
Emulsionsrör: F2

Antar att jag får byta det mesta?
Är det någon som har Halsringar eller annat kan jag vara intresserad.
Hasse I
912/911 coupe -65
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Johannes »

eftersom jagbär nyfiken, nån i landetbsom fixat spjällaxarvoch bussningar?
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Hasse Ingerhage »

Johannes, nä inte i Sverige. Spjällen fixade JP vergaserwelt som håller till i norra Tyskland.
Har du något förslag på grundbestyckning?
Hasse I
912/911 coupe -65
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Johannes »

Det där är lurigt.

Finns ju många förgasare som har använts. IDA var grunden. IDS, iDTP och vad det nu står på dem. De är heller inte helt identiska med samma beteckning beroende på när de ät tillverkade. En del IDA har ex vis ett S instämplat på ena halsen.

Nu har du ju IDT. Men det är nog så att topparna påverkar. 2,4 det är väl små portar och stora ventiler...skick på kolv, cylinder och ringar är viktigt.

Men 34, ja kanske nödvändigt. Finns ju 32 däremellan. Skulle tro att du landar på emulsiobsmunstycket F 26, F3 som start på provandet. Och ett snäpp uppåt på tomgångsmunstycket.

Med sex halsar och inget som säger att det är samma förutsättningar så har du kanske lite trevlig sysselsättning framför dig.

Har troligtvis listor med förslag i gömmorna. Återkommer förhoppningsvis under helgen
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Hasse Ingerhage »

Tack för info Johannes.
32 i halsring kanske är lämpligare.
Tar gärna emot mer info om du har.
Är medveten om att det blir en hel del test innan man är nöjd.
Hälsn Hasse
Hasse I
912/911 coupe -65
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Johannes »

Det var bättre förr, åtminstone väldigt mycket roligare!

Hittade mycket gammalt kul i en bokhylla hemma hos pappa. Pärmen är nog i stort sett 40 år. Åtminstone anteckningar.

Hittar för en 2,4 på fläckigt papper som luktar olja och permatex.

32 venturi
140 huvud
F3 E rör
180 luft huvud
55 tomgång
110luft korr

Nästa i samma ordning

34

145
F3
180
55
110


Vill minnas att det slutade med att vi tog en sen IDS de har ju bränsleanrikningsrör som går in på högvarv och det saknar de övriga. Det var inte min egen 2.4. Själv gällde 2.0.

Tror att vi även monterade spjällarmar från 46:or, de är kortare så det svarar på ett annat sätt


Sannolikt hade vi låga Insugningsrör. De första var ju sandgjutna, sen pressgjutna och alu blev magnesium. Men de var nog portade.

Missab var de som hade grejor då, de gav även ut en svenskspråkig handbok. Kanske finns den fortfarande eller på någon marknad. Vill minnas att de benämnde vissa e rör som lämpliga som nybörjarknställningar.

Pappa mindes väl när vi drog i gång den maskinen med fulla spjäll och 76 cm megafoner utan någon som helst dämpning. Polischefen bodde tvärsöver gatan och vem vill inte bli väckt halvfyra på morgonen.

Schöne nächter på den tiden.
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Hasse Ingerhage »

Tack för engagemanget Johannes.
Setup nr 2, är det en senare bestyckning till samma motor?

Jag har en kopia på Misabs handbok.
Där finns en bestyckning för 2,0S:
32
130
F3
180
55
110
Väldigt nära dina noteringar, bara huvudmunstycket skiljer.
Vad som skiljer min 2,4 från 2,0S är väl ca 60cc/cyl och ev. ventiler och kanaler??
Tror jag har magnesiuminsugnignsrör, std från -68 2,0T.

Miasab lever ju fortfarande och jag har köpt packningar mm av dom.

Antar att det är bättre att en nyrenoverad motor får lite för fett än snålt?
Hasse I
912/911 coupe -65
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Johannes »

För snålt är aldrig bra.


Om det är en senare bestyckning vet jag inte, men det finns sannolikt fler.


Skillnad på motorer

Olika portar
Olika ventiler
Skiljer mellan 2.0S på serienummer, tex anrikningsrör.
På Sportomatic mitt i halva ch nr serien är det ändringar i förgasare och dess munstycken. Har data men inte i huvudet.

2.0S med mekaniskt sprut har andra toppar med större ventiler.

2.0 och 2.4 har olika slaglängd. 66 resp 70.4

Det är olika längd på stakar 130 och 127, nånting som jag inte kan i huvudet. Det påverkar tex kolvhastigheten.

2.0 förgasare resp sprut har olika kolvar.

Det går att ställa kammarna lite olika och det påverkar såklart bestyckningen. Men de flesta har väl den nominella inställningen.

Typ av luftfilter torde påverka.


Allt fritt ur huvudet så det gör inte anspråk på att vara komplett.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Johannes »

Kollade lite i förrådet och spanade på en del förgasare. De allra lästa webrarba som jag har är inte försedda med ställbar accpump.

Om du öppnar lågfartskretsen på tex en IDT och en IDS och tittar in så ser du att tex hålen har olika diameter och olika position. På tomgång ör spjället är stängt så är det en shuntfunktion för tomgångens blandningsskruv. Spjällslkivan täcker då ett av hålen i lågfartskretsen. När lastfallet ändras så har egentligen blandningsskruven jingen betydelse. Då ffriläggs hålen i lågfartskretsen.

Hålens placering och funktion skiljer sig beroende på kammar och annat.


Detta kommer troligtvis att medföra att du inte får riktigt rätt övergång från tomgång tgill pådrag med en IDT förgasare.

Tänk även på att munstyckets benämning inte säger ett dugg utan att ha listan på storleken. Benämningarna ligger inte turordning eller vad vi nu sk
Det är väl overoverkill här, men jag utgår från att de tog hänsyn till vevstakens längd. Ökad längd ger ökad hastighet. Momentet påverkas för att nämna något hy
Hasse Ingerhage
Posts: 32
Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm

Re: Förgasarbestyckning Weber 40

Post by Hasse Ingerhage »

Tack för all info Johannes👍
Hasse I
912/911 coupe -65
Post Reply