Växellåda till 911T-68

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Anders R
Posts: 15
Joined: Sun Aug 14, 2005 10:09 pm
Location: Värnamo

Växellåda till 911T-68

Post by Anders R »

Jag är lite nyfiken på växellådor till 911T 1968 årsmodell. Undrar om någon kan bringa ordning.
Min -68 är tidig modell , klar från fabrik september-67 har en växellåda 901/03 5-växlad. Korrekt enligt kardex från fabriken.
Enligt ”Original Posrche..; Peter Morgan ” skulle det varit en 901/10 i grundutförandet
”Red Book; Paternie& Bodensteiner” anger att det ska vara 901/10 men att den är 5-växlad att 902/0 4-växlad satt i USA bilar.
Via den här tråden från Pelicanparts:
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... s-car.html
Framgår att 901/10 är 4-växlad
Min undrar är alltså om:
1 om 911T -68 levererades med 4 växlad låda som standard (vilket jag trott)
2 om växellåda 901/10 alltså är 4-växlad (trots att 901 oftast indikerar 5-växlad, 902 4-växlad))
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Växellåda till 911T-68

Post by Johannes »

Nja, tror inte att allt är korrekt. Lite ringrostig, men...

901/03 110 hk modell T. Fem vxl. Det är korrekt. Första motorn jag sprängde...

T modellen var fyrväxlad som standard. Bara S hade fem. Dogleg. 01 om man så vill.

901/10 det är väl för 2.0 S mekaniskt sprut typ RS. Ibland kallat mfi. Första med långa hjulbasen. Med andra ord något annat än det vi diskuterar.

902 lådor finns för 911 och 912 i såväl fyr som femväxlat utförande. Tror de heter 902/1 om det är 5 vxl för 911. Är det viktigt på riktigt så borde jag ha fabriksdata i ett av garagen att slå i.

Men det är inte hela sanningen med lådorna. Har för mig att det finns 15 olika femmor tillgängligt. Möjligen fanns...

Dessutom 4 olika race drevningar att beställa när vagnen specades. Nürburg ring, flugplats, bergrennen och nåt namn till. Två olika axelutväxlingar. 7:31 och 6:32.

Diffspärr som tillval

Vidare trixades det med däck, fanns 5.50 som tävlingsdäck och nerdrevning till 14 tummare det sänkte vagnen innan breddäcken introducerades sedermera kallat lågprofilare. Men rullradien är kanske inte så noga nuförtiden. 14,tum var nog annars för vinterdäck med dubb.

Ska man vara proffsig så kör på 2000 rpm kolla hastigheten halvera och håll koll på vad bilen gör på 1000 varv.
Post Reply