Bränslepump till MFI:n

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Tobbe49
Posts: 3
Joined: Mon Jan 21, 2019 3:41 pm

Bränslepump till MFI:n

Post by Tobbe49 »

Hej, jag är ny på forumet, men har följt det under några år.
I min 911S -73 har jag problem med kallstarten. Jag får använda startspray för att överhuvudtaget få igång motorn.
För ett par år sedan tog jag isär bränslepumpen som hade beckat ihop. Nu är jag osäker på om jag satte ihop den rätt.
Bilen går som den ska när den väl startat, sånär som på att den smäller ibland, men det kanske beror på att den är snålt ställd.
Jag har kollat om det kommer soppa till de små "duschmunstyckena" i insugen, men det kommer knappt något, så jag börjar misstänka att pumpen inte funkar som den ska eller ger för lågt tryck.
Så till min fråga: var kan jag hitta en skiss över pumpen, dvs hur ska skivan med det excentriska hålet, som pumphjulet rör sig i, sitta?
Kan nämna också att jag håller på med rostlagning av tanksupporten. Är det ett klassiskt problem i bilar innan de blev förzinkade?
Jag ska försöka lägga upp lite bilder också. Bilen har f.ö. tillhört framlidne Parced här på forumet. Då kallades den för Hiawata.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by peterc »

Det sitter en solenoid ovanpå bränslefilterkonsollen kolla att den får ström när startmotorn går vid kall motor. Jag har haft problem med smuts i tanken. Satte på ett litet filter på slangen till kallstarts spridarna. Blev mycket bättre.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by Thord »

Om man kollar en bit ner på den länkade sidan så ser man pumphuset.
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ump-2.html
Tobbe49
Posts: 3
Joined: Mon Jan 21, 2019 3:41 pm

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by Tobbe49 »

Tack för hjälpen! Mycket bra upplysningar. Nu ser jag att skivan satt rätt. Gäller att få till rätt spel så inte rotorn fastnar. Jag antar att spelet bör vara så litet som möjligt för att få maximalt tryck?
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by laxen911 »

Hej Tobbe. Om du misstänker att det är fel på din bränslepump och du inte får ordning på den själv, så hade jag kontaktat Roger Berglund i Rimbo. Han kan nog renovera den (samt kalibrera MFI:t om det skulla behövas).
Rikard L
912/6 -65 signalröd
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by jsoderbe »

Hej Tobbe, jag har EXAKT samma symptom på min 1973T MFI (USA-modell). Omöjlig att kallstarta utan startgas och smällande när den blir varm. När den är varm startar den men inte på det sättet jag vill, utan den snubblar igång på kansle 400 rpm. Den är så krånglig att köra att den bara står just nu, vilket är en skam i sig.

Min bränsletank är full med smuts så jag ska byta den mot en ny. Då har jag eliminerat en felkälla i alla fall!

Jag har dock bytt bränslepump till en vanlig Bosch-pump, som jag byggt om. Jag har en bränsletrycksmätare så jag vet att soppatrycket är ok. Jag skulle nog börja där om jag var dig för med fel soppatryck funkar det inte bra

Så jag är mycket intresserad av vad du kommer fram till!


Mvh, Johan
Tobbe49
Posts: 3
Joined: Mon Jan 21, 2019 3:41 pm

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by Tobbe49 »

Jag tackar för all hjälp, den uppskattas verkligen. Ska kolla igenom hela bränslesystemet, inkl. tanken. Det har luktat bensin i garaget när bilen har varit tankad, men jag har inte lyckats hitta var det läcker. Byter nog alla slangar också.
Med vänlig hälsning
Tobbe
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by peterc »

Undrar om det finns en 911 med Webrar eller MFI som inte luktar bensin? 😷
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Re: Bränslepump till MFI:n

Post by Porsche911 »

Hej

Om det luktar bensin så kan det mycket väl vara dags att byta bensinslangarna. Troligen läcker de eller blöder igenom i gummit, de var helt enkelt torkat.

Om bilarna är svårstartade så kolla att allt sitter som det ska och inte läcker. Prova att spruta startspray runt motorn och märker ni någon skillnad då finns det ett läckage. Jag har monterat en ventil i min luftburk för baktändning och har varit med om att oringen som tätar hamnat på snedden och tjuvluftat.

Lycka till
Niklas Granath

Porsche 911 Coupe 1974
Chevrolet BelAir Restomod 1955
Post Reply