Fett till Torsionsbussningar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Fett till Torsionsbussningar

Post by Oskar.G »

Hejsan!

Jag håller på att "uppgradera" min bakvagn på bilen med grövre stavar osv. Bestämde mig för att köpa plastbussningar eller rättare sagt polyurethane ifrån Powerflex. Nu i efterhand efter att ha läst lite mer kanske det var ett misstag.. men nu äre det jag har.

Jag undrar vart man ska stoppa fettet på dessa bussningar. Bilen är en swb 912. Har sett många olika varianter! Vissa säger att fettet ska vara på insidan av gummit och gummit ska ligga helt torrt i inne i torsionsröret. andra säger tvärtom.. Eller ska det vara fett både på insidian mot svärdet och i torsionsröret då man har plast bussningar? Verkar som det kan vara olika på SWB och LWB bilar.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fett till Torsionsbussningar

Post by MagnusW »

Är det plast eller gummi?
Gummi smörjer man inte för de är inte en lagring. De ska snarare limmas så att de inte rör sig.
Är det plast så är det insidan som ska smörjas efter att de anpassats så att de går lätt. Inte för att det spelar så stor roll för fettet har försvunnit om ett par månader och man kan inte få in något nytt (inre bussningen),
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: Fett till Torsionsbussningar

Post by Oskar.G »

MagnusW wrote: Mon Jan 21, 2019 2:20 pm Är det plast eller gummi?
Gummi smörjer man inte för de är inte en lagring. De ska snarare limmas så att de inte rör sig.
Är det plast så är det insidan som ska smörjas efter att de anpassats så att de går lätt. Inte för att det spelar så stor roll för fettet har försvunnit om ett par månader och man kan inte få in något nytt (inre bussningen),
Okej tack, Jo det är plast (polyurethane). Man måste alltså kanske slipa upp lite på insidan av bussningen så att den går lätt mot svärdet då och limma fast i insidan av torsionsröret och i täcklocket så det inte rörs sig där? :roll:
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fett till Torsionsbussningar

Post by MagnusW »

Oskar.G wrote: Mon Jan 21, 2019 5:24 pm
MagnusW wrote: Mon Jan 21, 2019 2:20 pm Är det plast eller gummi?
Gummi smörjer man inte för de är inte en lagring. De ska snarare limmas så att de inte rör sig.
Är det plast så är det insidan som ska smörjas efter att de anpassats så att de går lätt. Inte för att det spelar så stor roll för fettet har försvunnit om ett par månader och man kan inte få in något nytt (inre bussningen),
Okej tack, Jo det är plast (polyurethane). Man måste alltså kanske slipa upp lite på insidan av bussningen så att den går lätt mot svärdet då och limma fast i insidan av torsionsröret och i täcklocket så det inte rörs sig där? :roll:
Typ så.
Plastbussningarna är säkert så stora att du kan banka in dem så de sitter tajt. sedan slipar du upp dem så att svärdet kan röra sig fritt, man vill att saker i hjulupphägningen ska röra sig fint utan att glappa.
Den yttre bussningen kan du smörja utifrån om du borrar in en smörjnippel och fräser ett spår runt bussningen. Det kan du i teorin göra med den inre också, du måste bara borra dig igenom rambenet (om man kan kalla det så) och torsionsröret samt ha en lång smörjnippel.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fett till Torsionsbussningar

Post by peterc »

Är inte plasbussningarna självsmörjande?
Mina gamla från Weltmeister har suttit där i 25 år. Gnäller lite efter ett banpass om det är varmt ute men annars funkar det perfekt om man gör som beskrivits här.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fett till Torsionsbussningar

Post by MagnusW »

Beror nog på vilken typ av plast det är.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fett till Torsionsbussningar

Post by peterc »

MagnusW wrote: Tue Jan 22, 2019 1:35 pm Beror nog på vilken typ av plast det är.
Jo det är det såklart. Tycker då man ska välja sådana. Det verkar bökigt att få dit smörjan.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fett till Torsionsbussningar

Post by Johannes »

Plasten är självsmörjande!

Friktionen beror bla på ytfinheten och belastningen. Det är fuktupptagningen som skall vara låg i materialet till bussningarna. PUR har den egenskapen.

Men jag skulle tro att konstruktören är minst lika glad om han väljer imidkvalitet. Polyamid med inblandad grafit eller PTFE ( teflon) polyamid ofta nylon till vardags.

Vill minnas att weltmeister använde polyamid med grafitinblandning och troligtvis även idag.h

Lägg en bussning inne torrt och en ute en fuktig höst och mät måtten ned micrometer.
Post Reply