Nycklar till tändningslåset.

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Nycklar till tändningslåset.

Post by alexander »

För 11 år sedan när jag köpte min första bil hos en relativt ohederlig bilfirma saknades nyckeln. När jag dock kom för att hämta upp bilen i fråga kom mannen gåendes över gatan precis och hade då fixat en ny nyckel via något register eller liknande. Jag har inte funderat på detta förrän jag nu behöver en ny nyckel själv.
Vet någon vad jag talar om eller har uppslag om hur man kan lösa detta?
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Nycklar till tändningslåset.

Post by henca »

Har du kvar någon orginalnyckel? När jag köpte min 928 fick jag bara med en passande nyckel, då 928ornas nycklar dessutom är slipade med en märkligt 45-graders-vinkel finns det inte så många låssmeder som kan kopiera de nycklarna. Dock hittade jag en låssmed i England som kunde kopiera nyckeln. De behövde dessutom inte ha orginalet utan det räckte att jag skickade foton av orginal-nyckeln. Nu står bilen vinterförvarad på annan ort så jag har ännu inte kunnat testa kopiorna.

Porsche Center trodde sig kunna fixa en nyckel-kopia från bilens chassi-nr men de gick bet då bilen var för gammal. Dessutom kändes det osäkert då bilen fått ny inredning, kanske har även lås-cylindrarna bytts.

m v h Henrik
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Nycklar till tändningslåset.

Post by tomlin »

Jag beställde alla fyra nycklar nya på chassienumret via ett Porsche Center i Sverige. Kom rätt snabbt från Tyskland och var inte överdrivet dyrt.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Nycklar till tändningslåset.

Post by MagnusW »

tomlin wrote: Thu Jan 17, 2019 11:14 pm Jag beställde alla fyra nycklar nya på chassienumret via ett Porsche Center i Sverige. Kom rätt snabbt från Tyskland och var inte överdrivet dyrt.
Hur såg de ut, lika originalet?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

Re: Nycklar till tändningslåset.

Post by alexander »

Tack för svar.
Ja 928:an verkar krångligare.

Magnus, de nycklar du fick från tyskland var det till en early eller var det g-bil?
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Nycklar till tändningslåset.

Post by tomlin »

Ja, de var lika originalet. Två röda och två svarta. Plasten var lite hårdare än på originalnyckeln men annars identiska.
Post Reply