Oljeledningar vid byte till headers
Oljeledningar vid byte till headers
Jag har börjat montera headersen (headrarna? headersarna?) och som förväntat kommer jag behöva byta oljeröret som går i bakkant av motorn för att kunna montera avgassystemet. Enligt Google behöver jag köpa nedanstående:
Men jag undrar om den mjuka ledningen behövs? På min bil ser det ut enligt nedan (just oljeledningarna syns lite dåligt men förhoppningsvis syns de tillräckligt). Den mjuka ledningen som oljeröret ansluts till på min bil är påpressad på nästföljande rör så jag har svårt att se hur den nya mjuka ledningen ska kunna monteras.
Alla råd tas tacksamt emot!
(Eftersom motorn helrenoverades för ~500 mil sedan så hoppas jag att oljerören går lika geschwint att lossa som avgassystemet.)
Men jag undrar om den mjuka ledningen behövs? På min bil ser det ut enligt nedan (just oljeledningarna syns lite dåligt men förhoppningsvis syns de tillräckligt). Den mjuka ledningen som oljeröret ansluts till på min bil är påpressad på nästföljande rör så jag har svårt att se hur den nya mjuka ledningen ska kunna monteras.
Alla råd tas tacksamt emot!
(Eftersom motorn helrenoverades för ~500 mil sedan så hoppas jag att oljerören går lika geschwint att lossa som avgassystemet.)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
- freddegabbe
- Posts: 224
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Hej Felix,
När jag gjorde om på min bil så köpte jag bägge oljeledningarna som du visar här ovan.
När jag gjorde om på min bil så köpte jag bägge oljeledningarna som du visar här ovan.
Fredrik
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Tack för svaret! Jag har köpt den hårda ledningen av Björn här på forumet, som hade en över. Den mjuka ledningen tänkte jag låta tillverka på Dunlop Hiflex, som tydligen kan göra ledningar med rätt koppling till ett vettigt pris.
Nu till nästa fråga; hur försiktig behöver man vara när man lossar oljeledningen från motorn? Jag kommer inte åt att hålla emot den inre muttern samtidigt som jag försöker lossa ledningen, är det nödvändigt eller är jag i vanlig ordning överdrivet försiktig?
Nu till nästa fråga; hur försiktig behöver man vara när man lossar oljeledningen från motorn? Jag kommer inte åt att hålla emot den inre muttern samtidigt som jag försöker lossa ledningen, är det nödvändigt eller är jag i vanlig ordning överdrivet försiktig?
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Grattis om du hittat någon som har M30 med rund kona säger jag...felix83 wrote: ↑Sun Jan 20, 2019 4:30 pm Tack för svaret! Jag har köpt den hårda ledningen av Björn här på forumet, som hade en över. Den mjuka ledningen tänkte jag låta tillverka på Dunlop Hiflex, som tydligen kan göra ledningar med rätt koppling till ett vettigt pris.
Nu till nästa fråga; hur försiktig behöver man vara när man lossar oljeledningen från motorn? Jag kommer inte åt att hålla emot den inre muttern samtidigt som jag försöker lossa ledningen, är det nödvändigt eller är jag i vanlig ordning överdrivet försiktig?
Edit: Hittar du inga så säljer Elephant racing kopplingar, raka och vinklade. Billigaste källan för raka har för mig vait nya slangar till 3.2 oljekylare som man slaktar och pressar på nya slangar på.
Ingen större fara om du skruvar ut adaptern ur blocket, tror det hände för mig. Bara att skruva tillbaka den igen, kanske med loctite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Vi får se om jag orkar jaga kopplingar, jag kanske biter i det sura äpplet och beställer rätt ledning. Jag lyckades lossa oljeledningen, den satt inte speciellt hårt och adaptern stannade kvar i blocket. Så svaret på frågan jag ställde tidigare var ja, jag var överdrivet försiktig.MagnusW wrote: ↑Wed Jan 23, 2019 9:37 am Grattis om du hittat någon som har M30 med rund kona säger jag...
Edit: Hittar du inga så säljer Elephant racing kopplingar, raka och vinklade. Billigaste källan för raka har för mig vait nya slangar till 3.2 oljekylare som man slaktar och pressar på nya slangar på.
Ingen större fara om du skruvar ut adaptern ur blocket, tror det hände för mig. Bara att skruva tillbaka den igen, kanske med loctite.
Att få loss kopplingen från termostaten lär dock bli en annan historia. Med största sannolikhet kommer jag kapa muttern på ledningen för att inte riskera att skada termostaten.
Tänk att en oskyldig tanke om att ta bort förljuddämparen på originalavgassystemet kan eskalera till något så här stort!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Ja, var rädd om termostaten. Till min 69a köpte jag en ny termostat då den inte hade någon, kostade väl ett par tusenlappar...
Jag kapade min mutter på min Targa, men det hjälpte föga. Det var bara skit kvar av gänga och kona under kopplingen. Det var väl bara oxiden som höll tätt.
Jag köpte några 36mm jumbo ncklar på Biltema som jag värmt, böjt och kapat för att komma åt med på termostaten. Man kan släppa ned hela paketet med termostat och oljeledningar på garagegolvet också för att komma åt bättre.
Jag kapade min mutter på min Targa, men det hjälpte föga. Det var bara skit kvar av gänga och kona under kopplingen. Det var väl bara oxiden som höll tätt.
Jag köpte några 36mm jumbo ncklar på Biltema som jag värmt, böjt och kapat för att komma åt med på termostaten. Man kan släppa ned hela paketet med termostat och oljeledningar på garagegolvet också för att komma åt bättre.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Samma här. Alla försiktighetsåtgärder vidtogs och gängan följde i alla fall med muttern.MagnusW wrote: ↑Wed Jan 23, 2019 1:17 pm Ja, var rädd om termostaten. Till min 69a köpte jag en ny termostat då den inte hade någon, kostade väl ett par tusenlappar...
Jag kapade min mutter på min Targa, men det hjälpte föga. Det var bara skit kvar av gänga och kona under kopplingen. Det var väl bara oxiden som höll tätt.
Jag köpte några 36mm jumbo ncklar på Biltema som jag värmt, böjt och kapat för att komma åt med på termostaten. Man kan släppa ned hela paketet med termostat och oljeledningar på garagegolvet också för att komma åt bättre.
Håller med om att det blir mycket lättare om man lossar hela paketet så man slipper jobba inne i hjulhuset.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Oljeledningar vid byte till headers
I söndags gav jag mig på att kapa muttern. Jag använde mig av en flexibel förlängare vilket gjorde det betydligt smidigare att komma åt utan att lossa paketet. Dremels 1 mm tjocka kapskivor var perfekta för jobbet. Jag kapade två skåror i muttern med ca 1 cm mellanrum och sedan en tvärgående skåra mellan dem. Därefter böjde jag bak den kapade delen med en polygrip och skruvade av muttern genom att försiktigt knacka på den med en hammare och ett dorn.
En bra sak att känna till som hjälpte mig är att gängorna på termostaten är i nivå med termostathuset, så så länge man inte kapar djupare än så så är det ingen risk att skada gängorna.
Återstår att se hur hårt ledningen har ärgat fast i termostathuset...
En bra sak att känna till som hjälpte mig är att gängorna på termostaten är i nivå med termostathuset, så så länge man inte kapar djupare än så så är det ingen risk att skada gängorna.
Återstår att se hur hårt ledningen har ärgat fast i termostathuset...
- Attachments
-
- DSC_0046.JPG (244.71 KiB) Viewed 10381 times
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Bra jobbat! Den ska inte direkt sitta fast i termotaten, det är bara en rund kona, inget ärg som kan låsa fast den.
Sen är det ingen ko på isen om du skulle kapa ned lite i gängan av misstag, gängar håller bara fast röret och har inget med tätningen att göra.
När du skruvar ihop rören igen så håll konan ren och smörj gängan med typ aluminiumpasta eller någon metallfri pasta.
Sen är det ingen ko på isen om du skulle kapa ned lite i gängan av misstag, gängar håller bara fast röret och har inget med tätningen att göra.
När du skruvar ihop rören igen så håll konan ren och smörj gängan med typ aluminiumpasta eller någon metallfri pasta.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Tackar Magnus! Skönt att veta.
Jag noterade nu att jag lagt upp fel bild på oljeledningen, den i mitt första inlägg är till bilar utan främre oljekylare. Rätt ledning som går mellan röret från motorn och termostaten ser ut så här:
Jag noterade nu att jag lagt upp fel bild på oljeledningen, den i mitt första inlägg är till bilar utan främre oljekylare. Rätt ledning som går mellan röret från motorn och termostaten ser ut så här:
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Efter en del modifierande fick jag den nya oljeledningen att passa. Med lite tålamod funkade det att värma med gasolbrännare, även om mapgas säkert är att föredra.
Emellertid krockar oljeledningen med en av plåtarna under motorn (se bild). Är detta något jag behöver åtgärda eller kan jag låta det vara? Jag är heligt trött på oljeledningar just nu, så jag hoppas på det sistnämnda...
Emellertid krockar oljeledningen med en av plåtarna under motorn (se bild). Är detta något jag behöver åtgärda eller kan jag låta det vara? Jag är heligt trött på oljeledningar just nu, så jag hoppas på det sistnämnda...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Det blir inte bra om de ligger emot varandra och nöter, du får knäcka till röret och kanske går det att buckla motorplåten lite åt andra hållet. Det behöver vara lite marginal också. Kämpa
@lagteknik
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Jag misstänkte det. Jag får försöka finna motivationen till att skruva av ledningen ännu en gång och kröka till den en gång för alla!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
En uppdatering: Trött, utled, arg och frustrerad försökte jag fixa till oljeledningen en gång till. Problemet var bara att jag var just trött, utled, arg och frustrerad vilket ledde till att ledningen passade sämre och sämre ju mer jag försökte. Till sist gav jag upp och köpte en ny. Denna var dock av annat fabrikat och tjockare i godset vilket gjorde den svårare att kröka till. Den nya ledningen fick jag emellertid att passa någotsånär, med undantag av fästet vid oljekylaren vilket krävde lite uppfinningsrikedom och några minuters jobb med en polygrip:
Muttern på bilden låser skruven mot motorplåten och själva fästet tar ingen last så jag tror det kommer funka, även om det förstås inte ser helt grant ut. Nu är jag så heligt trött på oljeledningar så nu får det vara så länge, jag kanske fixar till en snyggare lösning längre fram.
På bilden ser ledningen ut att ligga emot headern, i verkligheten är det ingen fara alls.
Muttern på bilden låser skruven mot motorplåten och själva fästet tar ingen last så jag tror det kommer funka, även om det förstås inte ser helt grant ut. Nu är jag så heligt trött på oljeledningar så nu får det vara så länge, jag kanske fixar till en snyggare lösning längre fram.
På bilden ser ledningen ut att ligga emot headern, i verkligheten är det ingen fara alls.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Säg den glädje som varar. När jag skulle montera den vänstra headern så visar det sig att den tar i hjälpfjädern till kopplingen och -ni gissade rätt- oljeledningen. Inte mycket, men tillräckligt för att det inte ska vara bra. Jag är osäker på om jag kan böja till ledningen bättre än som den är nu, och överväger istället att med värme och slägghammare göra en buckla i headern så att den går fri. Hjälpfjädern kan jag inte göra så mycket åt, den sitter ju där den sitter så där har jag inget val annat än att bonka till headern.
Det här är definitivt det mest frustrerande projekt jag hittills givit mig på!
Det här är definitivt det mest frustrerande projekt jag hittills givit mig på!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Aha, så den fjädern ställer till det!
En liten buckla i headern ställer inte till med nånting. Lite värme så det inte spricker, lägg typ ett rör (eller något annat med en bra radie) mot header som du klipper till på med en slägghammare så du får en mjuk buckla.
En liten buckla i headern ställer inte till med nånting. Lite värme så det inte spricker, lägg typ ett rör (eller något annat med en bra radie) mot header som du klipper till på med en slägghammare så du får en mjuk buckla.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljeledningar vid byte till headers
En uppdatering: Jag har lyckats få ihop allting. Jag har inte märkt något skaller eller några vibrationer från omegafjädern. Dock har jag fortfarande ett läckage vid termostaten. Hur hårt vågar man dra muttern utan att riskera att skada gängorna? Termostaten sitter på plats i hjulhuset, så det är inte helt lätt att komma åt men det går.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Man ska inte behöva dra så hårt, det ska vara tajt förstås. Röret kanske inte sitter så rakt som det behöver eller att du fått något skräp på konan?felix83 wrote: ↑Wed Apr 24, 2019 5:53 pm En uppdatering: Jag har lyckats få ihop allting. Jag har inte märkt något skaller eller några vibrationer från omegafjädern. Dock har jag fortfarande ett läckage vid termostaten. Hur hårt vågar man dra muttern utan att riskera att skada gängorna? Termostaten sitter på plats i hjulhuset, så det är inte helt lätt att komma åt men det går.
Jag skulle lossa, torka av och skruva dit igen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Oljeledningar vid byte till headers
Jag tog isär och kollade så alla ytor var rena innan jag återmonterade allting så rakt jag kunde. Det blev bättre, men fortfarande droppar det lite vid anslutningen till termostaten eftersom det inte gick att få konan helt vinkelrät mot termostaten. Jag låter det vara så länge och håller ett öga på oljeförbrukningen, så får jag fundera på en lösning till nästa vinter. Kanske går det att böja till röret för att få anslutningen att passa bättre.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics