Page 1 of 1

Motorer 2.7 l

Posted: Sun Oct 07, 2018 8:44 pm
by Malte
Hej!
Är ny här på forumet Har en 911 targa 2.7l 1976. Jag undrar vad som skiljer motorerna åt på en 150hk resp 165hk. Har även en fråga om axeln som håller vipparmen på treans cylinder nedre den vill krypa framåt. Har justerat den rätt och dragit med ca 22nm. Kollade igen och då hade den flyttat sig ca 2mm igen efter en säsongs körning. Vågar man dra mer utan att äventyra alugodset.

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Sun Oct 07, 2018 10:28 pm
by Ivar82
Det finns flera skillnader på 2.7-motorerna med 150hk / 165hk

Kompressionsförhållandet är: 8.0:1 respektive 8.5:1
Annan kamaxelprofil
Större kanaler i topparna på 165hk
Annan CIS-specifikation

Vipparmens axel är en lite knepig konstruktion. Som du kanske redan förstått expanderar den av skruvens sträckning, det är också detta som ska förhindra motorolja att läcka förbi. Läcker den även motorolja efter att ha flyttat sig?

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 9:04 am
by MagnusW
Är 22 Nm Porsches spec (kommer inte ihåg)? Man brukar få dra dessa lite hårdare än spec när allt inte längre är nytt (kamaxelhuset specifikt).
Jag brukar bara dra med vanliga L-nycklar riktigt hårt, men inte så hårt att man riskerar runddra skruvarna. Oftast så läcker axlarna oavsett vilket moment man drar de till för det finns alltid lite smårepor i aluminiumet som olja kan ta sig förbi.
Dessa axlar måste vara en av de sämsta lösningarna i 911 motorn. På 993 så har man en betydligt enklare lösning som inte kan läcka olja.

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 9:07 am
by MagnusW
Ivar82 wrote: Sun Oct 07, 2018 10:28 pm Det finns flera skillnader på 2.7-motorerna med 150hk / 165hk

Kompressionsförhållandet är: 8.0:1 respektive 8.5:1
Annan kamaxelprofil
Större kanaler i topparna på 165hk
Annan CIS-specifikation

Vipparmens axel är en lite knepig konstruktion. Som du kanske redan förstått expanderar den av skruvens sträckning, det är också detta som ska förhindra motorolja att läcka förbi. Läcker den även motorolja efter att ha flyttat sig?
Är det verkligen skillnad på kamaxlarna och portarna?

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 11:04 am
by loffe911
På min 2,7 installerade jag vitontätningar i spåren på vipparmarna, se länk
https://type911shop.co.uk/911-1965-94-Rocker-Shaft-Seal
Blev tätt efter det. :D

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 1:30 pm
by Malte
Det har läckt olja det kunde jag se på den torra sidan och att det kom några droppar på garagegolvet. Momentet enligt spec. är 18nm. Eftersom axeln har flyttat sig igen några mm har den inte riktigt nypt. Som jag tolkar det då är att öka momentet ytterligare. Har en uppsättning nitril tätningar hemma. Kan det funka med nitriltätning i spåret istället.

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 1:53 pm
by MagnusW
Tätningarna är svåra att få dit, för att inte tala om svindyra. Jag frågade Perry om detta hur han gjorde, han sa: "Stryk lite motorsilicon på axel." Hört samma sak från flera äldre mekar.

Så har jag gjort. Lite silicon i hålet på ena sidan och lite på axeln på andra sidan (så man inte får silicon på axeln eller vippan). Behövs inte mycket ska bara täta repor i godset.

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 2:05 pm
by loffe911
Stämmer att det var lite pill att få dit dem. Man får vara försiktig så man inte "skär" bort en bit när man trycker in axeln i hålet.

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 8:16 pm
by Ivar82
Hittar bara information om 150hk-motor från 1975, fanns de ens 1976?

Efter borr/slag kommer ventilstorlek och portstorlek. Kamaxel har olika artikelnummer för 911/41 och 911/42 också.
Skärmavbild 2018-10-08 kl. 20.12.04.png
Skärmavbild 2018-10-08 kl. 20.12.04.png (49.13 KiB) Viewed 8149 times

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Mon Oct 08, 2018 8:38 pm
by MagnusW
Ja, jäklar, det var andra kammar och mindre portar på 150hk!
Tror du har rätt i att den bara fanns 74 och 75.

Ibland blandas saker ihop. 74 så fanns 911 med 150hk och 911S med 175 hk, samma sak 75.
76 och 77 så blev det 165 hk, i grunden 175hk motorn med ett sämre avgassystem.
I USA kallades den 911S men i Europa 911, fast de har samma motorer med samma effekt.

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Tue Oct 09, 2018 10:31 am
by Malte
Verkar svårt att få dit tätningar. Kan man göra så att man smörjer delar av axel o hål med biltema silicone röd eller hylomar blå och drar tills man skäms?

Var otydlig, menade att skippa tätningen helt och göra enligt ovan.

Re: Motorer 2.7 l

Posted: Tue Oct 09, 2018 10:44 am
by MagnusW
Malte wrote: Tue Oct 09, 2018 10:31 am Verkar svårt att få dit tätningar. Kan man göra så att man smörjer delar av axel o hål med biltema silicone röd eller hylomar blå och drar tills man skäms?
Som jag beskrev ovan typ.