911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
OkunnigTekniker
Posts: 1
Joined: Thu Sep 20, 2018 9:06 pm

911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by OkunnigTekniker »

Hej,

Först och främst, tack för insläpp till forumet! Det finns helt fantastiska bilar här har jag sett!

Till att börja med kan jag säga att jag egentligen inte alls lever i den klassiska bilvärlden, så min kunskap är ytterst begränsad gällande bilar i allmänhet och deras mer ingående mekaniska funktion/diagnos. Med det sagt hoppas jag inte att jag hamnat fel på internet angående min fråga.. Gällande min okunskap om detta område allmänt hoppas jag ni finner ro i att jag verkligen försöker lära mig och förstå mer, samt att ni kanske kan skänka lite godhjärtade och ärliga råd. Ärligt talat känner jag mig ganska hopplös och stressad över situationen och vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag vet att bilvärlden har ett dåligt rykte om att man utnyttjar personer i min situation och undervärderar bilar/rådgör fel mot okunniga som mig själv men jag hoppas jag hittat rätt till ett gäng godhjärtade människor här på forumet!

Det är nämligen såhär att en nära familjemedlem hastigt gått bort och jag har nu ärvt en väldigt fin 911T från 1975 med 2.7ccm motor på 150Hk. Bilen har tagits väl om hand under vår ägotid trots att den kanske inte körts så ofta (mest på sommrarna). Bilen har alltid sedan inköp ca ~2000 stått i ett uppvärmt och stängt garage när den inte körts. Den har också startats regelbundet (1-2 gånger/ vecka ca) under vintertid/off-season.

Lite info om bilen från det jag själv vet:
Utseende: vitlackerad "Turbolook" med breddade bakskärmar (fabriksgjort) + svart bakvinge
Antal ägare: 15
Miltal: Förmodligen har räknaren slagit runt men skulle gissa på 25 000 mil
Synkronisering saknas mellan 1:an och 2:ans växel, oklart om detta är från fabrik?
Backspärr saknas
Lite oljespill endast när motorn är igång, men inget anmärkningsvärt
Lås på förarsida/passagerarsida defekta, nya handtag sökes

Under vår ägotid har en del renoveringar gjorts på bilen, bl.a.:
Motorrenovering
Renovering av inre klädsel på stolar fram+bak (ej panelbräda eller annat)
Rost har åtgärdats så att den i princip är rostfri.
Ny lack i samma originalfärg
Nya gummilister kring targataket samt fram och bakruta.

Tittar man på bilen ser den splitt-ny ut. Ungefär så kan jag förklara utseendet och skicket på bilen utan att bifoga bilder.

Bilen har senaste tiden behövt åka in på service, då det har oavsiktligen blivit små skador på den i lack och plåt. Reparationerna görs av auktoriserad verkstad (Porsche Center).

Däremot fick jag en rapport av verkstaden att motorn saknar kompression i ena cylindern, och att en hel motorrenovering behövs pga. detta. Mina första frågor är: hur pass allvarligt är detta fel, och krävs det verkligen en hel motorrenovering för att åtgärda detta? Min ytterst begränsade kunskap om detta pekar åt att det egentligen inte är ett så stort fel som kräver så stora påstådda åtgärder, men att det samtidigt "beror på". Påverkar detta fel värdet på bilen? Jag förstår att det gör det om det är en hel motorrenovering som krävs, men om inte? Här skulle jag tacksamt ta emot lite råd för dessa frågor! Hur gör jag? Vad ska jag ställa verkstaden för frågor om detta? Är bilen helt värdelös nu mot en Porsche-entusiast som har tiden och lusten att meka?

Min andra fråga: Utifrån informationen jag skrivit, vad skulle ni värderat bilen till? Arvet av bilen är uppskattat men jag känner att bilen hör hemma hos någon som verkligen älskar såna här bilar och kan ta hand om den och ge den kärleken den behöver. Jag saknar tyvärr det mekaniska intresset (samt plånboken!) trots att jag verkligen kan uppskatta ljudet, känslan, utseendet på bilen och doften av bensin när man gasar på.. :-)

Jag hade gärna skickat bilder på pärlan men får avvakta med detta då jag och bilen gärna förblir anonyma så långt det går.

Skulle ni behöva mer information för en ärlig värdering kan jag naturligtvis försöka bistå med detta så gott jag kan.

Tack på förhand!

/OkunnigTekniker
User avatar
henca
Posts: 632
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by henca »

På din beskrivning skulle jag gissa att du mellan tummen och armbågen får någonstans mellan 300 och 500 kkr för bilen beroende på i vilket skick bilen är när den säljs, hur bråttom du har att sälja den och hur långväga köpare du kan tänka dig att sälja till.

Det som kan dra ned värdet mot eller rentav under 300 kkr är dyrbara väntade reparationer av motor och växellåda samt om det skulle visa sig att karossens breddning gjorts i efterhand.

Om du inte själv vill behålla bilen är det bättre att överlåta reparationerna till köparen och acceptera ett lägre pris. Om du vill behålla bilen själv kan det vara läge att plocka fram stora plånboken och lämna in den till någon som tar hand om motor och växellåda, min gissning är att den prislappen kommer hamna närmare 100 kkr om du tar den till någon fristående Porsche-specialist som t ex Perrys Motor.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by MagnusW »

Ser inget fel i det Henrik skriver. Motor och växellåds renovering kan lätt gå på 100.000. Är den turbobreddad från fabriken, och man kan bevisa detta, så är det mycket ovanligt. Borde vara från "Sonderwünsche" (Special wishes) avdelningen i sån a fall.

Sen att bedöma skick utan att se den i verkligheten är mycket svårt. Men generellt så måste man bedöma det från en skala som börjar på absolut perfekt skick, precis som en helt ny bil ser ut idag. Många bedömer skick från att bilen är x-antal år gammal och det håller inte, en Porsche måste vara riktigt fin för att ge bra pengar.
Det är inte heller bara lacken som ska bedömas, man måste kolla under bilen i hjulhus etc. Det är här man ser hur bilen blivit sköt, här går det inte fuska.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
HenrikL
Posts: 674
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by HenrikL »

Jag tror personligen att en värdering på 300-500 tusen som bilen står i dag är väldigt optimistisk. Orsaker:
  • Targa årsmodell 1975 med 150 hk motor är en av de minst eftertraktade nioelvorna. Ska det vara pengar i en sådan ska den vara strikt original.
  • Att breddningen skulle vara från fabriken tror jag är mindre troligt -snarare har någon köpt original SC eller turbo skärmkanter och svetsat in på det glada 80-talet.
  • Breddning och vinge sänker värder på en targa
  • Renovera växellåda med in-och utmontering går på 25 tusen
  • Osäker status på motorn.
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by MagnusW »

Ja, 300-500 det är förutsatt att motor och växellåda är fullt fungerande!
Om det inte framgick av vad jag skrev så är breddningen sannolikt inte från fabriken, men om den skulle vara det så är det mycket sällsynt och värdefullt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by Johannes »

Är jag för petig om jag hävdar att det inte finns T från 1975?

150 hk versionen hette väl bara 911.

Därutöver S som inte var som forna tiders S vagnar.

Och Carreran därtill.

Turbon såklart.


Om det är fabriksbreddat kanske det är en carrera kaross har inget liknande i minnet.


Att det står 911T i reghabdlibgarba har inte ned saken att göra.


Så står det T i reghabdlingar på S modeller som ör tvättäkta, samma med Carreror och för all del 996 Cab. Det såg jag senast för nån månad sedan.


Om det inte varit på en cab hade jag trott att T stog för täckt vagn.

Det är inte T för targa
nicklasliljegren
Posts: 263
Joined: Mon Nov 15, 2010 8:07 pm
Location: Stockholm

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by nicklasliljegren »

Om du fått beskedet/diagnosen av Porsche center och känner dej osäker är det väl bara till att peppra dem med frågor. Inget att vara blyg för. Jag tror att en fullständig motorrenovering + renovering av växellåda snarare ligger norr om 100 tusen, men kan ha fel. Rekommenderar att du hör med Dick på Perrys motor. Han är både duktig, hjälpsam och allmänt lätt att ha att göra med.

Mvh Nicklas
911 E 2.2 Coupé, 1970, Burgundy red,. Yeah!
Member of the early 911 S registry
Member of the 911 E registry
User avatar
peterc
Posts: 1172
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by peterc »

Spendera inte tid och pengar på en så gammal bil på något Porschecenter. 💰💰💰💰💰💰
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 2996
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by MagnusW »

nicklasliljegren wrote: Wed Sep 26, 2018 9:31 am Om du fått beskedet/diagnosen av Porsche center och känner dej osäker
Mvh Nicklas
Jag skulle kännt mig osäker om jag fått den diagnosen på ett Porsche Center... :)

Men en 2.7a kan mycket väl ha dragit ur en eller flera toppbultar ur blocket och tappat kompression, om föregående renovering inte gjorts på rätt sätt.
Kan också vara att skruvarna inte efterdragits efter renoveringen. Det förstnämnda blir en rätt dyrbar renovering...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2076
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by Johannes »

Sisådär 150 tusen på en motor finns det exempel på. Även hos fristående firmor. Lådan på det.

Är det då en motorsvagare modell förefaller det mindre motiverat. Trots allt finns det gott om vagnar på marknaden.
User avatar
felix83
Posts: 1007
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by felix83 »

Jag helrenoverade min 3,0-motor i fjol, helt original. Åkte på byte av samtliga kolvar, i övrigt bara de vanliga slitdelarna. Notan för motorn gick på ganska exakt en hunka, sedan tillkom nytt svänghjul och koppling. Dick på Perrys motor gjorde jobbet.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Ivar82
Posts: 135
Joined: Thu Jun 18, 2015 9:56 pm
Location: Linköping

Re: 911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering

Post by Ivar82 »

Jag har en 80-talsbreddad 911 Targa 2.7 från 1975. Den har ett chassienummer som börjar på 911511 och det ska din också ha om det är en 150hk-variant.

Någon 911T fanns som Johannes redan skrivit inte 1975 utan det är en 911 basmodell.

Är växellådan fyr- eller fem-växlad? Givetvis ska både ettan och tvåan gå att lägga i utan skrap (helsynkroniserad växellåda). Räkna med en helrenovering av växellådan.

Att motorn läcker under gång kan tyda på att en eller flera cylindrar sitter lösa och oljetryck tränger ut. Tyvärr kostar det mer att renovera en 2.7 jämfört med en 3.0 som har ett stabilare motorblock.

Omöjligt att sätta ett värde på en 911 osett men under 200k är det i regel rena renoveringsobjekt/vrak som säljs. Skulle tro att ett realistiskt värde på din bil ligger mellan 250k+-25k beroende på hur stort ingrepp som behövs i motorn.
Post Reply