911T 2.7 -75: Okunnig söker värdering
Posted: Sun Sep 23, 2018 11:19 pm
Hej,
Först och främst, tack för insläpp till forumet! Det finns helt fantastiska bilar här har jag sett!
Till att börja med kan jag säga att jag egentligen inte alls lever i den klassiska bilvärlden, så min kunskap är ytterst begränsad gällande bilar i allmänhet och deras mer ingående mekaniska funktion/diagnos. Med det sagt hoppas jag inte att jag hamnat fel på internet angående min fråga.. Gällande min okunskap om detta område allmänt hoppas jag ni finner ro i att jag verkligen försöker lära mig och förstå mer, samt att ni kanske kan skänka lite godhjärtade och ärliga råd. Ärligt talat känner jag mig ganska hopplös och stressad över situationen och vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag vet att bilvärlden har ett dåligt rykte om att man utnyttjar personer i min situation och undervärderar bilar/rådgör fel mot okunniga som mig själv men jag hoppas jag hittat rätt till ett gäng godhjärtade människor här på forumet!
Det är nämligen såhär att en nära familjemedlem hastigt gått bort och jag har nu ärvt en väldigt fin 911T från 1975 med 2.7ccm motor på 150Hk. Bilen har tagits väl om hand under vår ägotid trots att den kanske inte körts så ofta (mest på sommrarna). Bilen har alltid sedan inköp ca ~2000 stått i ett uppvärmt och stängt garage när den inte körts. Den har också startats regelbundet (1-2 gånger/ vecka ca) under vintertid/off-season.
Lite info om bilen från det jag själv vet:
Utseende: vitlackerad "Turbolook" med breddade bakskärmar (fabriksgjort) + svart bakvinge
Antal ägare: 15
Miltal: Förmodligen har räknaren slagit runt men skulle gissa på 25 000 mil
Synkronisering saknas mellan 1:an och 2:ans växel, oklart om detta är från fabrik?
Backspärr saknas
Lite oljespill endast när motorn är igång, men inget anmärkningsvärt
Lås på förarsida/passagerarsida defekta, nya handtag sökes
Under vår ägotid har en del renoveringar gjorts på bilen, bl.a.:
Motorrenovering
Renovering av inre klädsel på stolar fram+bak (ej panelbräda eller annat)
Rost har åtgärdats så att den i princip är rostfri.
Ny lack i samma originalfärg
Nya gummilister kring targataket samt fram och bakruta.
Tittar man på bilen ser den splitt-ny ut. Ungefär så kan jag förklara utseendet och skicket på bilen utan att bifoga bilder.
Bilen har senaste tiden behövt åka in på service, då det har oavsiktligen blivit små skador på den i lack och plåt. Reparationerna görs av auktoriserad verkstad (Porsche Center).
Däremot fick jag en rapport av verkstaden att motorn saknar kompression i ena cylindern, och att en hel motorrenovering behövs pga. detta. Mina första frågor är: hur pass allvarligt är detta fel, och krävs det verkligen en hel motorrenovering för att åtgärda detta? Min ytterst begränsade kunskap om detta pekar åt att det egentligen inte är ett så stort fel som kräver så stora påstådda åtgärder, men att det samtidigt "beror på". Påverkar detta fel värdet på bilen? Jag förstår att det gör det om det är en hel motorrenovering som krävs, men om inte? Här skulle jag tacksamt ta emot lite råd för dessa frågor! Hur gör jag? Vad ska jag ställa verkstaden för frågor om detta? Är bilen helt värdelös nu mot en Porsche-entusiast som har tiden och lusten att meka?
Min andra fråga: Utifrån informationen jag skrivit, vad skulle ni värderat bilen till? Arvet av bilen är uppskattat men jag känner att bilen hör hemma hos någon som verkligen älskar såna här bilar och kan ta hand om den och ge den kärleken den behöver. Jag saknar tyvärr det mekaniska intresset (samt plånboken!) trots att jag verkligen kan uppskatta ljudet, känslan, utseendet på bilen och doften av bensin när man gasar på..
Jag hade gärna skickat bilder på pärlan men får avvakta med detta då jag och bilen gärna förblir anonyma så långt det går.
Skulle ni behöva mer information för en ärlig värdering kan jag naturligtvis försöka bistå med detta så gott jag kan.
Tack på förhand!
/OkunnigTekniker
Först och främst, tack för insläpp till forumet! Det finns helt fantastiska bilar här har jag sett!
Till att börja med kan jag säga att jag egentligen inte alls lever i den klassiska bilvärlden, så min kunskap är ytterst begränsad gällande bilar i allmänhet och deras mer ingående mekaniska funktion/diagnos. Med det sagt hoppas jag inte att jag hamnat fel på internet angående min fråga.. Gällande min okunskap om detta område allmänt hoppas jag ni finner ro i att jag verkligen försöker lära mig och förstå mer, samt att ni kanske kan skänka lite godhjärtade och ärliga råd. Ärligt talat känner jag mig ganska hopplös och stressad över situationen och vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Jag vet att bilvärlden har ett dåligt rykte om att man utnyttjar personer i min situation och undervärderar bilar/rådgör fel mot okunniga som mig själv men jag hoppas jag hittat rätt till ett gäng godhjärtade människor här på forumet!
Det är nämligen såhär att en nära familjemedlem hastigt gått bort och jag har nu ärvt en väldigt fin 911T från 1975 med 2.7ccm motor på 150Hk. Bilen har tagits väl om hand under vår ägotid trots att den kanske inte körts så ofta (mest på sommrarna). Bilen har alltid sedan inköp ca ~2000 stått i ett uppvärmt och stängt garage när den inte körts. Den har också startats regelbundet (1-2 gånger/ vecka ca) under vintertid/off-season.
Lite info om bilen från det jag själv vet:
Utseende: vitlackerad "Turbolook" med breddade bakskärmar (fabriksgjort) + svart bakvinge
Antal ägare: 15
Miltal: Förmodligen har räknaren slagit runt men skulle gissa på 25 000 mil
Synkronisering saknas mellan 1:an och 2:ans växel, oklart om detta är från fabrik?
Backspärr saknas
Lite oljespill endast när motorn är igång, men inget anmärkningsvärt
Lås på förarsida/passagerarsida defekta, nya handtag sökes
Under vår ägotid har en del renoveringar gjorts på bilen, bl.a.:
Motorrenovering
Renovering av inre klädsel på stolar fram+bak (ej panelbräda eller annat)
Rost har åtgärdats så att den i princip är rostfri.
Ny lack i samma originalfärg
Nya gummilister kring targataket samt fram och bakruta.
Tittar man på bilen ser den splitt-ny ut. Ungefär så kan jag förklara utseendet och skicket på bilen utan att bifoga bilder.
Bilen har senaste tiden behövt åka in på service, då det har oavsiktligen blivit små skador på den i lack och plåt. Reparationerna görs av auktoriserad verkstad (Porsche Center).
Däremot fick jag en rapport av verkstaden att motorn saknar kompression i ena cylindern, och att en hel motorrenovering behövs pga. detta. Mina första frågor är: hur pass allvarligt är detta fel, och krävs det verkligen en hel motorrenovering för att åtgärda detta? Min ytterst begränsade kunskap om detta pekar åt att det egentligen inte är ett så stort fel som kräver så stora påstådda åtgärder, men att det samtidigt "beror på". Påverkar detta fel värdet på bilen? Jag förstår att det gör det om det är en hel motorrenovering som krävs, men om inte? Här skulle jag tacksamt ta emot lite råd för dessa frågor! Hur gör jag? Vad ska jag ställa verkstaden för frågor om detta? Är bilen helt värdelös nu mot en Porsche-entusiast som har tiden och lusten att meka?
Min andra fråga: Utifrån informationen jag skrivit, vad skulle ni värderat bilen till? Arvet av bilen är uppskattat men jag känner att bilen hör hemma hos någon som verkligen älskar såna här bilar och kan ta hand om den och ge den kärleken den behöver. Jag saknar tyvärr det mekaniska intresset (samt plånboken!) trots att jag verkligen kan uppskatta ljudet, känslan, utseendet på bilen och doften av bensin när man gasar på..
Jag hade gärna skickat bilder på pärlan men får avvakta med detta då jag och bilen gärna förblir anonyma så långt det går.
Skulle ni behöva mer information för en ärlig värdering kan jag naturligtvis försöka bistå med detta så gott jag kan.
Tack på förhand!
/OkunnigTekniker